14:55|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1398 - 12:28
کد خبر: 12895
یادداشت:

خاک خوردن دوچرخه‌های شهری در ارومیه

دوچرخه‌هایی که برای احداث آن‌ها هزینه‌های زیادی صرف شده است در حال حاضر خاک می‌خورد و هیچ استفاده مفیدی از آن نمی‌شود.
خاک خوردن دوچرخه‌های شهری در ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، گره کور ترافیک این روزها تنها با هیچ دستی باز نمی‌شود بلکه روز به روز محکم‌تر می‌شود. افزایش روز افزون استفاده مردم از وسایل نقلیه شخصی هر روز بر حجم ترافیک خیابان‌ها می‌افزاید، گره کور این پدیده اجتماعی را شاید بتوان با فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه اندکی باز کرد، به شرط آنکه مسیرهای ویژه آن در طراحی شهری مورد توجه متولیان قرار گیرد.

توسعه پایدار متناسب با نیازهای اجتماعی در شهرهای مختلف ضرورت ویژه‌ای دارد، در کشورهای توسعه یافته استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و استفاده از دوچرخه نقش قابل توجهی در کاهش ترافیک و آلودگی‌های زیست محیطی ایفا می‌کند دارد و اینجاست که وجود زیرساخت‌های مناسب شهری برای تردد دوچرخه در سطح شهر اهمیت پیدا می‌کند.
در سال‌های اخیر مسئولین متولی کلانشهر ارومیه طرح استفاده از دوچرخه‌های هوشمند در سطح شهر را اجرا کردند اما این طرح عمر محدودی داشت و به دلیل نبود مسیرهای ویژه برای تردد دوچرخه ناکام ماند. 

این طرح هزینه‌های زیادی برای شهرداری به بار آورد هزینه‌هایی که نه تنها سودی نداشت بلکه مکان‌های زیادی را نیز سد کرد.

در زمان احداث این پروژه ای تاثیرات مثبت آن برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا دم می‌زدند حتی خبر داند که افراد برای تهیه کارت‌های اشتراک به کیوسک نصب شده در میدان ایالت مراجعه و خریداری فرمایند.

در ابتدا شاهد باز بودن درب این کیوسک، برای فروش کارت‌های اشتراک دوچرخه بودیم با اینکه در آن زمان هم کارایی خاصی نداشت زیرا بدون زیرساخت و مشخص کردن مسیر دوچرخه سواری فقط برای اینکه بتوانند نام آن را یدک بکشند و در زمان انتخابات از آن استفاده کنند این پروژه را احداث کردند.

در حال حاضر نه تنها هیچ نشانی از دوچرخه‌ها در سطح شهر نیست بلکه مکان‌های اختصاص یافته برای آنان نیز در حال خاک خوردن است.

مسئولین باید قبل احداث پروژه‌ها به تمامی نکاتی که می‌تواند مانع رشد آن شود فکر و چاره‌ای برای آن بی‌اندیشند زیرا اگر چنین نباشد نه تنها هزینه‌های زیادی صرف احداث آنان، بلکه شهر پر از پروژه‌های ناکام، درحال خاک خوردن می‌شود.

حال انتظار می‌رود مسئولین مربوطه در جهت این پروژه و هزینه‌های اختصاص یافته برای آن پاسخ‌های قابل قبولی ارئه دهد پاسخ‌هایی که بتواند دردی را چاره کند  نه اینکه فقط جوابی باشد برای فرار از مسئله اصلی.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید