06:54|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 27 مرداد 1398 - 05:19
کد خبر: 12718

آشنایی با ویروس پاپیلومای انسانی HPV و راه‌های درمان آن

‏HPV یکی از شایع‌ترین عوامل عفونی منتقله از طریق جنسی است و شیوع این ویروس به حدی بالاست که تقریبا همه مردان و زنان در سنین باروری به آن مبتلا شده‌اند.
آشنایی با ویروس پاپیلومای انسانی HPV و راه‌های درمان آن

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز در پی سوالات مکرر مخاطبان باریش نیوز از این بخش در رابطه با ویرویس پاپیلومای انسانی HPVو راه‌های درمان آن، دکتر معصوم غلامی، مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو در تشریح این بیماری اظهار کرد: بیش از 100نوع مختلف از این ویروس وجود دارد که تقریبا نوع آن قادر به آلوده نمودن دستگاه تناسلی هستند، این تایپ ها بسته به احتمال ایجاد سرطان تحت عنوان (پرخطر)، (با خطر متوسط) و (کم خطر) تقسیم بندی شده اند.

وی ادامه داد: مشخص شده که تایپ‌های 16 و 18 در بین تایپ‌های پرخطر بیشترین احتمال ایجاد سرطان سرویکس را دارا است و بیشترین عامل زخم‌های دهانه رحم هستند و تایپ‌های کم‌خطر مانند تایپ‌های 6 یا 11 معمولا عامل زگیل‌های تناسلی هستند.

غلامی تصریح کرد: با وجودی که انجام تست‌های پاپ اسمیر باعث كاهش میزان شیوع سرطان سرویکس و مدیریت درمانی بهتر بیماران گردیده ولی سرطان سرویکس همچنان دومین علت مرگ ناشی از سرطان در دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌های جهانی مسئول پیشگیری و غربالگری سرطان دهانه رحم توصیه می‌کنند که آزمایش پاپ اسمیر استاندارد (ThinPrep ) همراه با آزمایش تشخیص HPV در قالب آزمایش    PCR  انجام شود.

غلامی، مدیر آزمایشگاه پاتوبیولوژی نانو یادآور شد: به علت دارا بودن ویژگی، حساسیت بالا، سرعت و ارزش تشخیصی این روش، جایگاه ویژه ای درتحقیقات و تشخیص‌های مولکولی پیدا کرده است به‌طوری که WHO & FDA  نیز استفاده از PCR جهت تشخیص در آزمایشگاه را توصیه نموده اند. با توجه به این موضوع ما در آزمایشگاه نانو با کمک و همکاری اساتید دانشگاهی و علمی برآن شدیم تا این روش بروز را در تشخیص و کمک به پزشکان محترم در جهت پیگیری و بهبود سلامت بیماران، راه اندازی کنیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید