12:50|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 06:21
کد خبر: 12709

کسب و کارهای خانگی کلید گمشده کارآفرینی در آذربایجان‌غربی

کسب و کارهای خانگی هر چند کوچک هستند ولی به نظر می‌رسد می‌توانند سهم مهمی در توسعه بخش اشتغال و رونق کارآفرینی استان داشته باشند.
کسب و کارهای خانگی کلید گمشده  کارآفرینی در آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، کسب و کارهای خانگی که بیشتر از مشاغل و حرف خانگی آغاز می شود گرچه به ظاهر کوچک هستند اما ظرفیت و پتانسیل خوبی برای توسعه اشتغال و از سر راه برداشتن معضل مهم اجتماعی یعنی بیکاری در جامعه دارند.

آذربایجان غربی از جمله استانهایی است که می تواند با توسعه بخش کسب و کارهای خانگی در قالب بنگاه های زودبازده به مبارزه جدی با غول بیکاری برود و درصد بیکاری را با اتکای به توان و نیروی جوانان کاهش دهد.

مشکلات هیچ وقت ناامیدم نکرد

آذر یکی از زنانی است که کسب و کار خود را از مشاغل خانگی آغاز کرده  و در حال حاضر بازار خوبی برای محصولات خانگی خود دست و پا کرده است در گفت و گو با خبرنگار باریش اظهار کرد: اگر چه در طی این سالها به گفته خود مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتم ولی موانع باعث نشد تا پا پس کشیده و نا امید شوم.

وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت خود را پس از مرگ همسرش با تهیه و به فروش رساندن ترسیجات و سبزی‌های آماده آغاز کرده گفت: برای اینکه پس از فوت همسرم سربار خانواده نشوم تصمیم گرفتم که کسب و کار کوچکی راه اندازی کنم.

این بانوی شاغل گفت: در سال‌های اولیه با مشکلات مختلفی روبرو بودم، سرمایه کافی نداشتم، مغازه مناسبی برای فروش محصولاتم نداشتم و برخی روزها بیشتر از 12 ساعت کار می‌کردم اما در حال حاضر سه نفر از بانوان هم در کنار من کار می کنند و از این محل درآمد کسب می‌کنند.

روند دست و پاگیر حمایت‌های دولتی از مشاغل خانگی

فاطمه بانوی 30 ساله‌ای که در حرفه قالیبافی مشغول است، در گفت‌و‌گو با باریش نیوز گفت: با اینکه کارشناسی رشته آمار دارم ولی برای کار به هرجایی که سر زدم شغل مناسبی پیدا نکردم چون یا درآمدشان کم بود یا اینکه مهارت کافی برای انجام کار را نداشتم.

وی با بیان اینکه کارگاه قالیبافی خانگی خود را با حمایت‌های همسرش راه‌اندازی کرده به نبود حمایت از سوی متولیان امر اشاره کرد و افزود: متسافات دستگاه‌های اداری برای یک کار کوچک انقدر در مردم را می‌برند و می‌آورند که برخی اوقات باید عطاء را به لقایش ببخشید.

فاطمه تصریح کرد: در حال حاضر 4 دار قالی در خانه راه‌اندازی کرده و با دو نفر کار می‌کنم اما اگر مسئولان حمایت کنند می‌توانیم این کار توسعه دهیم و بازار خوبی برای فرش دستباف استان پیدا کنیم.

ثبت‌نام بیش از 6 هزار نفر در سامانه مشاغل خانگی

امین رستم زاده، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در خصوص حمایت از کسب و کارهای خانگی اظهار کرد: در فاز دوم این طرح ثبت نام از متقاضیان مشاغل خانگی در سامانه صورت گرفت که در مجموع 6 هزار و 100 نفر از طریق سامانه ثبت نام کردند.

وی با تشریح ساز و کارهای عملی طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی گفت: در فاز سوم این طرح متقاضیان ثبت‌نام‌شده مشاغل خانگی توسط پشتیبانان فعال در رشته‌های شغلی مدنظر آموزش‌های تخصصی و شغلی موردنظر را طی می‌کنند تا با تولید محصولات باکیفیت مشکلات مربوط به اتصال به بازار فروش محصولات تولیدی متقاضیان رفع گردد..

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 30 پشتیبان در اکثر رشته‌های شغلی مشاغل خانگی شناسایی‌شده و در مرحله معرفی متقاضی مربوطه مشاغل خانگی به پشتیبانان و اتصال به بازار هستیم.

این مسئول یادآور شد: در این فاز بر اساس تعداد متقاضیانی که تحت پوشش پشتیبان قرار می‌گیرند به ازای هر متقاضی فعال متصل شده به بازار حداکثر وام 20 میلیونی به پشتیبان آن رشته شغلی از طریق صندوق کارآفرینی امید و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در قالب تسهیلات کم‌بهره تعلق می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی اضافه کرد: پشتیبانان طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با کمک تسهیلگران هر شهرستان و دستگاه‌های اجرایی در حال شناسایی بوده و به‌صورت مستمر و تصادفی بر فعالیت پشتیبانان و متقاضیان مشاغل خانگی از طرف دستگاه‌های اجرائی و جهاد دانشگاهی نظارت صورت می‌گیرد.

رستم زاده درباره فازهای اول و دوم این طرح ملی افزود: این طرح در سه فاز در استان در حال اجرا است که در فاز اول ظرفیت‌های استان در خصوص مشاغل خانگی شناسایی‌شده که بعد از انجام این مراحل 21 رشته به‌عنوان فرصت‌های مشاغل خانگی انتخاب شده است.

رستم زاده گفت: بعد از انجام مراحل ارزیابی بیش از 4 هزار و 500 نفر در کل استان به‌عنوان متقاضیان اصلی در این طرح شناسایی شدند که کارگاه‌های مشاوره شغلی و آموزش‌های عمومی توسط جهاد دانشگاهی برای این تعداد از متقاضیان برگزار شد.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی از مجموع 4 هزار و 500 متقاضی شناسایی‌شده یک هزار و 300 نفر متقاضی تسهیلات نبوده و تنها مشکل کسب‌وکار آنها مربوط به اتصال به بازار و فروش بود که در فاز سوم این طرح بخش عمده‌ای از مشکلات مربوط به اتصال به بازار و فروش متقاضیان مشاغل خانگی در این عرصه رفع می‌شود.

یکی از شروط لازم برای توسعه و رونق گرفتن کسب و کارهای خانگی در استان حمایت تمام قد مسئولان و نهادهای متولی برای سرپا نگه داشتن مشاغل خانگی است که بیشترشان با همت زنان خانه‌دار و یا بانوان سرپرست خانوار شکل می‌گیرد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید