14:29|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 - 05:44
کد خبر: 12657

دلالی، اصلی‌ترین عامل نوسان قیمت در بازار

نوسانات قیمت در ماه‌های اخیر به‌خصوص بازار میوه و تره‌بار بسیار به چشم می‌خورد که یکی از اصلی‌ترین عامل این نوسانات، جولان دلالان برای ایجاد نابسامانی‌های قیمت است.
دلالی، اصلی‌ترین عامل نوسان قیمت در بازار

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، در سال‌های جاری قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است. از آنجایی که میوه‌ها همیشه جزو اقلام ثابت سبد خرید خانواده‌ها هستند، هرساله قیمت‌ها بیش از پیش سر به فلک می‌کشد اما اگر بخواهیم اصلی‌ترین عامل همه این مشکلات را بیابیم کاری است سخت و ناممکن ولی در بیشتر مکان‌ها دلالان بازار را در دست دارند.

 چیزی که گفتنش برای همه بدیهی محسوب می‌شود این است که میوه‌ها به هیچ عنوان قابلیت حذف شدن از سبد خرید خانواده ها را ندارند؛ به همین خاطر هم همیشه بالا و پایین شدن نرخ قیمت انواع و اقسام میوه ها و صیفی جات، جزو مهمترین خبرها برای خانواده های ایرانی است؛ تا جایی که در چند ماه گذشته بالا و پایین شدن قیمت میوه یکی از دغدغه های اصلی مردم برای خرید اقلام خوراکی بوده است. میوه هایی که قیمت خریدشان از باغ ها تا مغازه های میوه فروشی زمین تا آسمان توفیر دارد

افزایش قیمت‌ها در شهرهای مختلف با توجه به بزرگی و کوچکی با یکدیگر متفاوت است. به راحتی می‌توان گفت دلالان بیشترین سود را در این میان بر جیب می‌زنند. همان میوه‌ای که در مغازه‌های سطح شهر با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد گروهی با عنوان دلال، میلیاردها تومان به جیب می‌زنند و صدای هیچ کس هم در نمی‌آید؟

پول‌هایی که در جیب زحمت کشان اصلی مانند کشاورز و باغدار نمی‌رود و فقط در جیب کاسب میدان و میوه‌فروش سر کوچه می‌رود این پول‌ها در جیب عده‌ای می‌رود که کاری جز چند تماس انجام نمی‌دهند درحالی که این تماس‌ها کار خودشان را می‌کنند و تنها ثمره آن هم گرانی بی حد واندازه میوه های فصل می‌شود؛ به گونه‌ای که دیگر بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید حتی میوه‌های تابستانی را هم برای خانواده خود ندارند.

پروسه خرید و فروش از تولید تا مصرف به حدی شبکه گسترده و پیچیده‌ای دارد که وقتی درباره آن پرس و جو می‌کنیم به نرخ و درصد ثابتی از افزایش و کاهش قیمت ها دست پیدا نمی‌کنیم؛ تا جایی که به تعداد زیادی از واسطه ها می‌رسیم.

زمانی که یک دلال محصولی را می‌خرد طبیعتا در زمان فروش باید مبلغی را به آن اضافه کرده و سودش را به دست آورد که بیشترین سهم از این سود آوری نصیب دلال و مغازه دار می‌شود.

پس با در نظر گرفتن همه این مشکلات باید توصیه‌هایی به کشاورزان و باغدارن کنیم که آن‌ها باید بدانند و آگاه باشند که اگر محصولات خود را مستقیما به دست مصرف کننده برسانند می‌توانند از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید