03:47|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1398 - 12:57
کد خبر: 12554
باریش گزارش می‌دهد:

ثروتی که با بی‌تدبیری از بین رفت/سیب ارومیه فاسد شد

کشاورزی و پتاسنیل‌های مربوط به این حوزه از ثروت‌های بالقوه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود اما صد‌افسوس که با بی‌تدبیری‌ها حجم عظیمی از این ثروت از بین رفت.
سیب ارومیه فاسد شد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، سهم بزرگی از اقتصاد آذربایجان غربی را تولید محصولات باغی و کشاورزی تشکیل می‌دهد، سیب و انگور از جمله محصولات استراتژیک این استان است که سهم مهمی در بخش اشتغال و درآمدزایی استان بر عهده دارد.

آذربایجان‌غربی با سهم ۴۰ تا ۴۵ درصدی تولید سیب کشور از سال‌های گذشته تاکنون رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده و سال گذشته با وجود کاهش ۴۳۰ هزارتنی تولید این محصول، همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داد.

در حال حاضر معیشت بیش از ۸۰ هزار خانوار استان به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی تامین می‌شود اما هر سال بازار پس از تولید، به‌صرفه نبودن هزینه‌های تولید و فروش، هزینه بالای کارگر، نبود سورت و بسته‌بندی مناسب، وجود دلالان و واسطه‌ها، سودجویی صنایع تبدیلی و خرید با قیمت نازل محصولات کشاورزی از جمله سیب مشکلات زیادی را پیش روی این خانوارها و اقتصاد استان قرار می‌دهد.

همه این مشکلات یک طرف از طرف دیگر نبود تصمیم‌گیری درست برای عرضه به موقع محصول سیب در بازارهای داخلی و خارجی باعث شد که امسال بسیاری از  باغداران تولیدکننده خسارت‌های زیادی را متحمل شوند چرا که ممنوعیت صادرات سیب از 15 اسفند سال گذشته باعث ذخیره شدن حجم بسیاری از این میوه در سردخانه‌های استان شد تا سیبی که قرار بود کام باغدار را شیرین کند به همین راحتی فاسد شود.

ممنوعیت 45 روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن و از بین رفتن آن در سردخانه‌ها شد

مراد آقابالازاده، رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان ناچیزی از سیب‌های موجود در سردخانه‌ها به کارخانه‌های فرآوری و کنسانتره استان ارسال شده اظهار کرد: بعد از عید امسال 40 هزارتن سیب تولیدی استان در سردخانه‌های استان با سپری شدن زمان نگهداری آنها از بین رفت و دور ریخته شد.

وی با اشاره به اینکه ماندگاری سیب در استان در سردخانه‌ها تنها 5 ماه است تصریح کرد: متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب بخشنامه غیر برنامه‌ریزی شده و ممنوعیت 45 روزه صادرات سیب باعث بی‌کیفیت شدن سیب‌ها و از بین رفتن آن در سردخانه‌ها شد.

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه تولید محصول کشاورزی در ایران توسط کشاورزان  انجام می‌شود خاطرنشان کرد: متاسفانه در امر عرضه و صادرات محصولات کشاورزی دولت وارد عمل شده و هیچ مشورتی با انجمن‌ها و تشکل‌های کشاورزی ندارد و مشکلات به وجود آمده تنها به دلیل عدم هماهنگی و مشورت دولت با تشکل‌های کشاورزی است.

گلایه‌هایی که بی‌اثر بود

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی، زمانی از لغو ممنوعیت صادرات سیب در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و فعالان صنعتی گلایه کرد که عملا زمان آن گذشته بود و باید به چاره‌ای برای صادرات محصولات تابستانه و جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی در سال جاری می‌کردند.

از بین رفتن 40 هزارتن محصول باغی سیب در استانی که یکی از قطب‌های مهم در تولید این محصول است، تنا می‌تواند نتیجه بی‌تدبیری در حمایت از بخش کشاورزی استان بشاد تا دست و دل مردمی که معیشتاشان بر چرخه تولید کشاورزی می‌چرخد با فروش نرفتن تولیداتشان هر روز بیشتر از گذشته از فعالیت در این بخش دلسرد شود.

دولت صدای باغداران را دیر می‌شوند!

شکری از باغداران ارومیه ای با گلایه از ممنوعیت صادرات سیب از پیش از روزهای عید امسال به باریش نیوز گفته است: هر سال این ممنوعیت پس از تعطیلات عید برداشته می شد اما تعلل در لغو ممنوعیت صادرات سیب در ماه‌های ابتدایی امسال و عدم صادرات این محصول باعث شد حجم بسیاری از این محصول روی دست کشاورزان بماند و در سردخانه‌ها خراب بشوند.

این باغدار با گلایه از  اینکه دولت صداری باغداران را خیلی دیر می‌شوند، گفت: دولت می‌توانست با لغو به موقع ممنوعیت صادرات باعث رونق بخش کشاورزی با اتکا به محصولات استراتژیک باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید