10:37|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 27 تیر 1398 - 10:43
کد خبر: 12445
یادداشت:

کودکان قربانیان فراموش شده پدیده تاریک طلاق

طلاق از مهمترین معضلات اجتماعی است که پیامدهای آن در خانواده گریبان کودکان را هم می‌گیرد اما، فرزندان همیشه در این پدیده شوم اجتماعی از فراموش‌شدگان اصلی هستند و انگار اصلا از سوی بزرگترها قرار نیست دیده شوند.
کودکان قربانیان فراموش شده پدیده تاریک طلاق

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگر بخواهیم به یکی از معضلات اصلی و مهم اجتماعی اشاره کنیم بدون شک طلاق در صدر این معضلات قرار دارد، پدیده طلاق را نمی‌توان پایان زندگی و رابطه دو شخص در نظر گرفت به ویژه اگر پای فرزند یا فرزندانی در میان باشد.

این اقدام برای زوجین و حتی فرزندان تغییری است بزرگ و سخت که در بیشتر مواقع کودکان اصلی‌ترین قربانیان این تصمیم والدین هستند، بااز هم گسیختن پیوندهای زناشوئی فرزندان شاهد عدم توجه والدین به آنان می‌شوند که این رفتار صدمه روحی و روانی جبران‌ناپذیری به کودکان وارد می‌کنند.

درصد بالایی از بزهکاران را کودکان طلاق تشکیل می‌دهند که نگاهی به آمار و ارقام می‌تواند نشانگر این موضوع باشد، پرورش و رشد کودکان در محیط‌های پرتشنج یکی از اساسی‌ترین دلیل‌های بروز این مشکل است.

اضطراب و ترس‌هایی که در زمان بحث و دعوا میان پدر و مادر در کودکان ایجاد می‌شود گاهی حتی در بزرگسالی نیز ادامه پیدا کرده و باعث بروز مشکلاتی می‌شود اما این به این معنا نیست که همه کودکانی که والدینشان از هم جدا شده‌اند حتما در آینده مشکلاتی خواهند داشت.

با از هم پاشیدن کانون خانواده کودکان احساس مختلفی را تجربه می‌کنند و روحیه حساس و لطیف سازگاری با شرایط جدید را برایشان سخت تر می‌کند که در مواردی نیز منجر به افسردگی می‌شود.

زوجین باید به مواردی از قبیل نیاز همزمان کودکان به پدر و مادر توجه خاصی داشته باشند و آگاه باشند که حضور یکی از آن ها به تنهایی نمی‌تواند برای کودکان کافی باشد.

فقر، اختلافات طبقاتی، ازدواج های احساسی و هزاران دلیل دیگر می‌تواند دلیل از هم پاشیدن کانون گرم خانواده باشد.

زوجین برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید در سال‌های اول زندگی درباره تمام عواملی که می‌تواند زندگی مشترک را به خطر بیاندازد بحث و گفتگو کنند، چراکه گفت‌و‌گو در رابطه با این موضوع گاهی خوشایند به نظر نمی‌رسد اما می‌تواند از بروز مشکلات اساسی جلوگیری کند.

پذیرفتن وظایف، مسئولیت‌ها و عواملی مانند، بالغ بودن، کنار گذاشتن لجبازی، پیدا کردن راه حل، خونسردی و صحبت کردن اقداماتی مهم در جهت حفظ زندگی است.

اما گاهی زوجین حس می‌کنند زندگی آنها تبدیل به جهنم شده است و دیگر هیچ راه حلی وجود ندارد و تحمل این شرایط باعث بیماری‌های روحی و روانی برای آنها می‌شود در این صورت اگر مشکلات پس از حضور در مراکز مشاوره حل نشد زوجین تنها و سخت ترین راه یعنی طلاق را انتخاب می‌کنند.

اما خانواده‌ها در نظر داشته باشند تصمیمات را قبل از اجرا با فرزندان خود نیز در میان بگذارند تا کودکان دچار سردرگمی نشوند تا آسیب‌های جدایی والدین برای کودکان تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید