11:58|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 تیر 1398 - 11:23
کد خبر: 12401
یادداشت:

مجالس عزا یا ویترینی برای خودنمایی

مجالس ترحیم دیگر این روزها آنقد تشریفاتی و لوکس برگزار می‌ شود و از سادگی های گذشته فاصله گرفته که به ویترینی برای خودنمایی برخی خانواده‌های سرمایه‌دار تبدیل شده است.
مجالس عزا یا ویترینی برای خودنمایی

 سرویس فرهنگی باریش نیوز، این‌روزها یکی از مراسمات و سنتهایی که به جنبه‌های تشریفات آلوده شده و از سادگی روزهای گذشته فاصله گرفته است، مجالس ترحیم و سوگواری است.

مراسمی که قرار است دورهمی دوست، آشنا و فامیل فرد از دست رفته تسکین و مرهمی برای بازماندگان متوفی باشد تا بتوانند دوری عزیزشان را راحت قبول کرده و تحمل کنند.

اما گویی مجالس عزا و سوگواری هم تنها ویترینی برای به رخ کشیدن داشته‌های مادی و دنیوی شده است و تنها چیزی که در این میان اهمت ندارد، رضایت متوفی از هزینه‌ها کلان مراسم عزاداری است.

مجالس عزا دیگر مانند گذشته‌ها شامل رنگ و بوی سادگی و عمق هم‌دردی بستگان را با یکدیگر ندارد به طوری اگر برخی در برخی از این مجالس عزاداری شرکت داشته باشید شاید شوکه شوید مجلس ترحیم است یا مهمانی و دورهمی آنچنانی.

تشریفات از همان سنگ و قبرهای چند صد میلیونی آغاز می‌شود تا سرو غذا در بهترین رستورانهای شهر با غذاهای متفاوت و رنگ و لعاب دار در منوی پذیرایی از میهمانان ادامه دارد و البته به این لیست باید تعداد بیش از حد بنرهای تسیلت و دسته گل‌های طبیعی سفارش شده از سوی مهمانان را هم اضافه کرد.

امروز دیگر تشخیص اینکه فرد متوفی فنی بوده یا فقر کار سختی نیست و با گوشه چشمی به سین برنامه‌های برگزاری مراسم و نحوه پذیرایی از مهمانان خود گویای همه سوالات بی جواب است.

در فرهنگی که برخواسته از دین مترقی اسلام است و در آن بر پرهیز از هرگونه اسراف و تشریفات در تمامی جوانب تاکید جدی شده و با علم بر اینکه داشته‌های مادی تنها وسیله است و هدف رسیدن به تعالی معنوی در زندگی بشر بوده بازهم خیلی از مردم تلاش دارند با انجام تشریفات بسیار در مجالس تحریم جای حرف و حدیثی برای اقوام دیگر نگذارند.

 دسته گل‌های آن‌چنانی، سنگ قبرهای چند صدمیلیونی و حتی قبرهای خانوادگی با هزینه‌های گزاف در شرایطی که برخی خانواده‌ها کارشان لنگ یک دهم مبلغی که برای مراسمات عزا هزینه می‌شود، چگونه می‌تواند توجیه فرهنگی داشته باشد.

به نظر می‌رسد آنچه جامعه امروز به شدت از آن رنج می برد شرایط اقتصادی حاکم نیست بلکه بی تفاوتی اجتماعی است، چراکه سال‌های دفاع مقدس به خوبی نشان داده است که مردم این سرزمین در بدترین شرایط مانند یک خانواده در کنارهم در مقابل دشمن تا دندان مسلح جانانه ایستاندند و حتی در این راه از داشته‌های مادی و معنوی خود چشم‌پوشی کردند.

این‌روزها اگر در فضاهای مجازی گشتی بزنید بدون شک با شرکت‌ها و موسسه‌هایی روبرو می‌شوید که در برابر گرفتن هزینه‌های هنگفت مجالس عزا را با تشریفات خاص از جمله اجرای کلیپ‌های آن‌چنانی هم برگزار می‌کنند ولی تا حد برگزاری چنین مراسم‌هایی با هزینه‌های هنگفت در شرایط کنونی اقتصاد جامعه می‌تواند ضرورت داشته باشد سوالی است که وجدان بیدار هر فردی باید خود پاسخگوی آن باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید