16:14|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 11 تیر 1398 - 12:00
کد خبر: 12317
باریش گزارش می‌دهد:

جولان قیمت‌های سلیقه‌ای در آشفته بازار اقتصادی

ورود موج گرانی به بازار و افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی فرصت را برای دلالان محیا کرده تا به دست آنان قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار جولان دهد.
جولان قیمت‌های سلیقه‌ای در آشفته بازار اقتصادی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یکی از مؤلفه‌های اساسی در توسعه اقتصادی هر جامعه‌ای، کنترل، نظارت و ثبات در بازار است. جلوگیری از گرانفروشی و افزایش قیمت‌های بی‌مورد در سطح بازار نقش مهمی در پایدار بودن اقتصادی دارد و این امر در شرایط فعلی بسیار کمتر مشاهده می‌شود. ورود موج گرانی و افزایش قیمت‌های اقلام اساسی، زندگی مردم را با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی رو به رو کرده است همچنین نبود نظارت کافی و افزایش قیمت‌های سلیقه‌ای فرصت را برای دلالان محیا کرده تا این شرایط به وجود آمده به نفع جیب خودشان استفاده کنند.
نبود ثبات در بازار
علی مرد میانسالی است که برای تهیه مواد غذایی به بازار مراجعه کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار باریش گفت: برای تهیه مواد غذایی و اقلام اساسی هر دو هفته یک بار به بازار مراجعه می‌کنم.
وی ادامه داد: دو هفته گذشته نیز برای تهیه چند قلم از اقلام اساسی به بازار آمده بودم و الان که قیمت‌های موجود را با دو هفته پیش مقایسه می‌کنم به طرز عجیبی قیمت اقلام اساسی چند برابر افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: مردم با این شرایط اقتصادی نمی‌توانند از پس مخارج زندگی بربیایند و در این آشفته بازار اقتصادی نیز نبود ثبات و همچنین نظارت کافی مردم را با مشکل مواجه کرده است.
تفاوت بسیار زیاد قیمت در فروشگاه‌های مختلف شهر
نرگس یکی از کابران باریش نیوز در ارسال پیامی به تفاوت قیمت‌های اقلام اساسی در مراکز خرید شهر ارومیه اشاره کرد و گفت: قیمت در فروشگاه‌های مختلف سطح شهر ارومیه با هم متفاوت است و این امر مردم را برای تهیه مواد غذایی و اقلام اساسی بلاتکلیف می‌گذارد.
وی ادامه داد: از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم تا برای جلوگیری از ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار کنترل و نظارت داشته باشند تا این شرایط تداوم نداشته باشد.
فروشندگان مستلزم به درج قیمت روی کالاها هستند
خلیل ابراهیمی، معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی، با اشاره به جلوگیری از گرانفروشی در استان اظهار داشت: درج قیمت روی کالاها، خدمات و تناسب آن براساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام شده از الزاماتی است که فروشندگان کالا باید آن را رعایت کنند.
وی افزود: برای تاثیرگذاری بیشتر در رسیدگی به گرانفروشی، مجازات از طریق جریمه است که 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته که بلافاصله پس از رسیدن پرونده در اسرع وقت در ادراه تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
ابراهیمی تاکید کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.
مردم دیگر تحمل گرانی را ندارند
در آشفته بازار اقتصادی، صبر و تحمل مردم در برابر گرانی و افزایش بی رویه کالای اساسی بسیار کم شده و مردم از مسئولان متولی نظارت بیش از پیش در بازار را خواستار هستند.
از سوی دیگر افزایش قیمت به دست دلالان و سودجویان در شرایط بد اقتصادی و همچنین عدم درج قیمت بر روی کالای مورد نیاز خلاف قانون است و پیگرد قانونی دارد از این رو امیدواریم مسئولان بتوانند شرایط موجود در بازار را ساماندهی و به صورت قانونی با متخلفین برخورد کنند. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید