01:35|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 06 تیر 1398 - 09:41
کد خبر: 12278

جاده‌های ناامن رنج پایدار روستاهای آذربایجان‌غربی

یکی از مسیرهای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی توجه به ظرفیت‌های کشاورزی است و شاه‌کلید رسیدن به پیشرفت در این زمینه هموار کردن مسیر دسترسی به روستاها است.
جاده‌های ناامن رنج پایدار روستاهای آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، شاید کمتر روستایی را بین نزدیک به 3 هزار روستای آذربایجان غربی پیدا شود که راه دسترسی مناسب و با کیفیتی داشته باشد این در حالی است که روستاها سهم قابل توجهی در اقتصاد خانواده‌های این استان دارند.  
برخوداری از زیرساخت‌های ایمن حمل و نقل از مولفه‌های جدی برای توسعه بخشی به فرایند پیشرفت است، آذربایجان غربی علیرغم داشتن ظرفیت‌های غنی در بخش روستایی همچنان از داشتن زیرساخت‌هایی کافی در این مناطق محروم مانده است.
سکونت 34 درصدی جمعیت آذربایجان غربی در روستاها
علیرغم اینکه به گفته خود مسئولان 34 درصد جمعیت استان روستایی بوده و ۵۰ درصد جمعیت آذربایجان‌غربی نیز یا ساکن روستا بوده و یا محل اقتصاد آنها روستا است، اما همچنان از داشتن جاده‌های ایمن و هموار در این مناطق از محرومیت‌های جدی رنج می‌برند.
نیمی از روستاهای آذربایجان غربی آسفالت ندارند
به گفته مسئولان استانی در حال حاضر نیمی از راه‌های روستایی از آسفالت برخوردار نیستند، این در حالی است که معیشت درصد بیشتری از مردم آذربایجان غربی به اقتصاد روستایی متکی است.
اجرای نهضت آسفالت‌سازی جاده‌های روستایی در آذربایجان غربی 
ارسلان شکری، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در رابطه با اقدامات انجام شده برای ایمن‌سازی و به‌سازی آسفالت مسیرهای روستایی استان، با اشاره به آغاز اقدامات انتقال راه‌های روستایی از ادارات راه و شهرسازی به ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کشور و استان گفت: در همین راستا برنامه‌ریزی برای اجرای نهضت ساخت و توسعه راه‌های روستایی استان درحال انجام است تا در سریع ترین زمان ممکن شاهد عملیاتی شدن برنامه‌ها در این خصوص باشیم.
وی معتقد است این نهضت با امکانات موجود به صورت امانی با استفاده از روش‌های زودبازده و کم هزینه انجام می‌شود که مطمئن هستیم تحول چشم‌گیری در ارتقای شاخص بهره‌مندی مناطق روستایی از راه استاندارد ایجاد می‌کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی اضافه کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا سال جاری به سال شکوفایی و تحول در راه‌های روستایی آذربایجان غربی تبدیل شود.
زیرساخت‌های روستایی نیازمند توسعه هستند
عارف خدرلو، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی در رابطه با لزوم توجه به زیرساخت مناطق روستایی استان، معتقد است توسعه روستایی نیاز به تامین زیرساخت‌‌ها دارد.
وی با اشاره به کم جمعیت بودن روستاهای استان، خاطرنشان کرد: ۳۴ درصد جمعیت استان نیز روستایی بوده و ۵۰ درصد جمعیت آذربایجان‌غربی نیز یا ساکن روستا بوده و یا محل اقتصاد آنها روستا است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان غربی گفت: توسعه روستایی نیاز به تامین زیرساخت‌‌ها دارد، برای مثال موضوع آسفالت‌ روستاها بسیار حائز اهمیت است، در حالی که ۴۹ درصد راه‌های روستایی استان خاکی هستند.
گلایه‌های مردمی از کم‌توجهی به مشکل راه‌های روستایی 
بابک از مخاطبین باریش‌نیوز در پیامی نوشته است که آسفالت روستای جارچیلو بیشتر از دو سال است که وضعیت مناسبی ندارد و با توجه به اینکه این روستا مسیر دسترسی به شهرک صنعتی و چند روستای دیگر است ولی اراده عملی برای بهسازی و تعمیر آسفالت این روستا وجود ندارد.
این مخاطب با بیان اینکه نبود آسفالت در این روستاها در روزهای بارانی و فصل زمستان مشکل را دو چندان می کند، گفته است رانندگان برای اینکه خودرویشان کمتر آسیب ببیند مجبورند از مسیرهای جایگزین استفاده کنند و اگر هم از این جاده رفت آمد داشته باشند باید برای تعمیر جلوبندی خودرو هزینه های کلان پرداخت کنند که آنهم در این اوضاع گرانی واقعا انصاف نیست.
مسیر توسعه اقتصادی روستایی آذربایجان‌غربی آسفالت نیست
شاید خالی از لطف نباشد اگر بدانید آذربایجان غربی بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد که حدود نیمی از روستاها دارای راه غیرآسفالت هستند، مسئولان این استان در حالی سودای توسعه را در سر دارند که هنوز راه حل عملی برای بسیاری از مشکلات که شاخص اصلی در سنجش میزان توسعه‌مندی است، ارائه نداده و کارهای عملی اجرا نکردند.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید