10:04|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 28 خرداد 1398 - 11:23
کد خبر: 12194
باریش گزارش می‌دهد:

شکر به نام مردم به کام دلال

حال و روز خرید شکر در بازار آذربایجان غربی این‌روزها مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه شده چراکه انگار توزیع آن به نام مردم ولی به کام دلال تمام شده است.
شکر به نام مردم به کام دلال

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، یک‌ماه پیش و در روزهای ابتدایی ماه رمضان بود که موج کمیابی شکر در بازار علت تشکیل صف‌های طولانی مردم برای خرید این کالای شیرین مقابل فروشگاه‌ها شهر ارومیه شد.
شکر در دو ماه اخیر چنان در بازار ارومیه نایاب شد که قیمت آن به یکباره تا سه برابرهم افزایش پیدا کرد و هر روز شاهد صف‌های طولانی خرید شکر در مقابل فروشگاه‌ها از ساعت‌های اولیه صبح بودیم.
جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی که متولی اصلی تأمین کالاهای اساسی در بازار است در قالب طرح تنظیم وارد عمل شد در ماه رمضان بود که 5500 تن شکر سهمیه اختصاصی استان را به گفته مسئولان خود توزیع کرد که البته سهم مصرف خانگی از این میزان 817 تن بوده است.
با توزیع این میزان از شکر در بازار استان انتظار می‌رفت که قیمت نجومی شکر تقلیل یافته و به قیمت‌های قبلی بازگردد اما دست درازی برخی دلالان در قالب خریداران کلان همچنان باعث شد که قیمت شکر در پله 10 هزار تومانی خود باقی بماند.
افزایش قیمت شکر در بازار بر قیمت نهایی بسیاری از تولیدات و صنایع وابسته مانند عسل و صنایع شرینی پزی نیز تاثیر مستقیم داشته به طوری‌که هر صنف مرتبط دلیل افزایش قیمت خود نسبت به روزهای قبل را افزایش شکر برای خریدار اعلام می‌کرد.
مشاهدات خبرنگار سرویس اقتصادی باریش نیوز از مراکز خرید و فروشگاه‌های سطح شهر ارومیه بیانگر این مطلب است که علیرغم اذعان مسئولان بر نظارت، هنوز شکر در بسیاری از فروشگاه‌های عامل و محوری شهر وجود ندارد و عرضه نمی‌شود.
خرید نداریم چون گران است!
علی که فروشنده لوازم قنادی و ملزومات شیرینی‌پزی است علت اصلی نبود شکر را افزایش قیمت دو تا سه برابری آن در ماه‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در هفته‌های اخیر شکر را به خریداران عمده با قیمت هر کیلو 10 هزار تومان می‌فروختند.
وی در ادامه گفت: بخش مهمی از مشتریان لوازم قنادی خانواده‌ها هستند و شکر کیلویی 10 هزار تومان صرفه اقتصادی برای بخش خانگی ندارد به همین دلیل فعلا موجودی در مغازه ندارم و خرید نمی‌کنم.
فصل پخت مربا و کمبود شکر در بازار 
فاطمه یک شهروند ارومیه‌ای در فروشگاهی ک برای خرید شکر مراجعه کرده بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش گفت: الان فصل تابستان است و بیشتر بانوان برای پخت انواع مربای میوه‌های تابستانی به شکر نیاز دارند ولی در بیشتر فروشگاه‌ها بزرگ شکر موجود نیست.
این شهروند ادامه داد: آخرین بار شکر را با قیمت 6 هزار تومان از داخل بازار تهیه کرده است که در روزهای ماه رمضان بود.
سود دلالی خوردن ندارد
 فروشنده دیگری که شکر را با قیمت 5800 تومان عرضه می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار باریش با بیان اینکه این قیمت مربوط به خرید روزهای ابتدایی سال است، گفت: با اینکه شکر در چند هفته اخیر سه برابر افزایش پیدا کرد ولی به دلیل اینکه با قیمت قبل از گرانی خرید کرده بودیم، افزایش قیمت ندادیم.
این فروشنده خاطرنشان کرد: برخی ها از وجود بی‌ثباتی به نفع خود استفاده می‌کنند و با خریدهای اضافی و انبار آن باعث افزایش قیمت می‌شوند ولی باید گفت گه این‌گونه سودکردن‌ها و کسب ثروت، حلال نیست و خوردن ندارد.

توزیع 19 هزار و 500 تن شکر در بازار آذربایجان‌غربی

محمد دهقان، سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در همین رابطه گفت: جهت کنترل و تنظیم بازار در سطح عرضه شکر مقدار 19 هزار و 500 تن با قیمت مصوب تعاونی در سطح استان عرضه می‌شود.
وی افزود: جهت تامین شکر مورد نیاز واحدهای تولیدی صنعتی مقدار 13 هزار تن شکر با قیمت مصوب تعاونی اختصاص داده شده است.
این مسئول ادامه داد: مقدار 2 هزار تن شکر نیز جهت مصارف امور صنفی قنادان و نان فانتزی‌ها در نظر گرفته شده که از طریق اتحادیه قنادان توزیع می‌شود.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، بیان کرد: جهت تامین شکر مورد نیاز مصارف خانگی 2 هزارتن شکر جهت توزیع از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخصیص یافته است.
گرچه مشاهدات میدانی گویای این مطلب است که هنوز شکر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه نمی‌شود و وجود ندارد اما انتظار می‌رود با انجام نظارت‌های بیشتر این بار توزیع این مقدار شکر به جای پرکردن جیب دلالان کام مردم را شیرین کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید