08:22|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1398 - 11:40
کد خبر: 12175

اوقات فراغت و فرصت‌هایی که هدر می‌رود

استفاده از اوقات فراغت و بهره‌مندی از آن تأثیر زیادی در رشد فرهنگی و اجتماعی جوانان دارد اما نبود برنامه‌ریزی اصولی خانواده‌ها و از سوی دیگر کمبود فضاهای آموزشی متناسب با شرایط اقتصادی والدین باعث شده فرصت استفاده از اوقات فراغت هدر رود.
اوقات فراغت و فرصت‌هایی که هدر می‌رود

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، همزمان با فرارسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس مسأله اوقات فراغت قشر جوان و نوجوان در بین خانواده‌ها بیش از پیش مطرح است.
بهره‌مندی از اوقات فراغت به حدی اهمیت دارد که در قرآن کریم نیز به جایگاه آن اشاره شده. به عنوان مثال، خداوند متعال در سوره انشراح می‌فرماید: «هرگاه از امر مهمی فارغ شدی به امر مهم دیگری بپرداز».
استفاده و بهره‌مندی از اوقات فراغت در راستای پیشرفت و رسیدن به موفقیت‌ در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و لزوم توجه به آن به صورت اصولی و با مدیریت در بین خانواده‌ها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
یک بام و دو هوای خانواده‌ها برای اوقات فراغت
برخی خانواده‌ها هستند که علیرغم میل باطنی، فرزندانشان را به حال خود رها می‌کنند و آنان را با برنامه‌ریزی دقیق در مسیر صحیح استفاده و بهره‌مندی از اوقات فراغت قرار نمی‌دهند و این امر لطمه جبران ناپذیری به آینده فرزندانشان خواهد زد.
اما برخی والدین هم از سوی دیگر این بام می افتند و بعد از اتمام فصل مدارس فرزندان خود را در کلاس‌های متعدد و مختلف ثبت نام می‌کنند به طوری که فرزندانشان دچار سردرگمی شده و نمی‌توانند استعداد خود را بشناسند و در مسیر آن حرکت کنند.
گلایه خانواده‌ها ازهزینه‌های سرسام آور کلاس‌های آموزشی  
 تعدادی از خانواده‌هایی که برای ثبت نام فرزندان خود در یکی از آموزشگاه‌های سطح شهر ارومیه بودند در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، از گرانی هزینه‌های کلاس‌های آموزشی گلایه کرده و گفتند: بعد از اتمام سال تحصیلی برای بهره‌مندی بیشتر فرزندان خود از تعطیلات تابستانی، آنان را برای حضور و شرکت در کلاس‌های آموزشی ثبت نام می‌کنیم اما برخی کلاس‌ها در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه‌های زیادی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند.
یکی از مادرانی که در این آموزشگاه حضور داشت گفت:  من مادر سه فرزند هستم و همسرم کارگر ساختمان است. وقتی برای ثبت نام فرزندم به آموزشگاه مراجعه کردم با شهریه نامتعارف و باورنکردنی مواجه شدم و به دلیل توان کم اقتصادی نتوانستم فرزندم را در کلاس آموزشی ثبت نام کنم.
وی افزود: از مدیران مراکز آموزشی درخواست می‌کنم تا شهریه‌های معقول‌تر اعمال کنند و توان و شرایط اقتصادی خانواده‌ها را نیز در نظر بگیرن تا والدین شرمنده فرزندان خود نباشند.
کمبود فضاهای تفریحی و فرهنگی در سطح شهر ارومیه‎      
رضا نادری یکی از رانندگان تاکسی در سطح شهر ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، گفت: با توجه به فرارسیدن تعطیلات تابستانی و لزوم توجه به اوقات فراغت دانش آموزان، مسئولان متولی باید مراکز و آموزشگاه‌های تفریحی و فرهنگی را در سطح شهر افزایش دهند.
وی افزود: برخی از خانواده‌ها توان ثبت نام فرزندان خود را در مراکز آموزشی ندارند و در این‌گونه موارد جای خالی فضاهای آموزشی متناسب با شرایط اقتصادی خانواده‌ها به شدت احساس می‌شود.
برنامه‌ریزی اصولی خانواده‌ها برای استفاده از فرصت‌ اوقات فراغت فرزندانشان، مسیر مناسبی برای رسیدن به موفقیت و ترسیم آینده درخشان آنان را در پی دارد.
از طرفی دیگر ایجاد فضاهای مناسب تفریحی، فرهنگی و آموزشی از سوی مسئولان مربوطه زمینه رشد فرهنگی و اجتماعی جوانان و نوجوانان را فراهم می‌کند و باعث شکوفایی بیشتر نسل آینده می‌شود که امید است با فرارسیدن تعطیلات تابستانی، اقدامات مناسب برای استفاده از اوقات فراغت کودکان، نوجوان و جوان در برنامه کاری مسئولین متولی قرار گیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید