12:24|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 13 خرداد 1398 - 08:51
کد خبر: 12094

ظرفیت‌های فراموش شده کشت گل‌محمدی در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با 80 هکتار سطح زیر کشت گل‌محمدی یکی از استانهای مطرح در برداشت این گل به شمار می‌رود که ظرفیت‌های آن در توسعه اقتصاد کشاورزی استان به فراموشی سپرده شده است.
ظرفیت‌های فراموش شده کشت گل‌محمدی در آذربایجان غربی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، گل‌محمدی به سبب خواص و فواید دارویی و گیاهی دارد، از گیاهان پر اهمیت در چرخه کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می‌رود.
با توجه به اینکه آذربایجان غربی با تولید سالانه قریب به 200 تن سهم مهمی در تامین بازار این گل دارد اما این ظرفیت برای اینکه بتواند چرخه توسعه استان را شتاب بخشد نیازمند تجاری سازی و شناسایی بازارهای هدف است.
به گفته مسئولا استانی بیشترین سطح زیر کشت گل‌محمدی در آذربایجان غربی را با 40 هکتار شهرستان خوی به خود اختصاص داده است و شهرستان ارومیه با 20 هکتار در رتبه بعدی قرار دارد.
گلاب و مربای گل مهم‌ترین محصولات فرآوری شده از گل‌محمدی است که در آذربایجان غربی هم طرفداران خاص خود را دارد، به طوری که مربای گل تولید شده در این استان به سبب طعم و رنگ دلپذیری که دارد، شهره عام و خاص است.
به گفته مسئولان 40 درصد از تولید گل محمدی در آذربایجان غربی به سایر استانهای کشور صادر می‌شود و 40 درصد دیگر در صنایع تبدیلی به کار برده می‌شود و ظرفیت باقیمانده آن، به صورت سنتی در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فصل تابستان خانه‌های بیشتر مردم آذربایجان غربی بوی و عطر میوه‌ها و گیاهان دارویی مختلف را به خود می‌گیرد و زنان خوش سلیقه این استان بیشتر اوقات فصل بهار را به پخت مرباها در طعم ها و رنگ‌های مختلف اختصاص می‌دهند که گل سرسبد مرباها را می‌توان مربای گل‌محمدی دانست.
وجود چنین ظرفیت بکری در آذربایجان غربی می‌طلبد که بسترهای توسعه و حمایت از کارآفرینان این حوزه برای تجاری سازی کشت و تولید گل محمدی در استان فراهم شود.
    

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید