21:48|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 11 خرداد 1398 - 08:52
کد خبر: 12080

غلبه تیشه بیکاری بر آرزوی جوانان تحصیل کرده!

گرانی و تورم همچون داسی دروگر به جان واحدهای تولیدی و کارخانجات افتاده و ضمن جلوگیری از ادامه حیات آن‌ها از تولد واحدی دیگر جلوگیری و ممانعت به عمل می‌آورد تا آب سردی بر آرزوهای جوانان تحصیل کرده باشد.
غلبه تیشه بیکاری بر آرزوی جوانان تحصیل کرده!

 سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ اقتصاد ایران طی سال‌های گذشته با برخی از مشکلات روبه‌رو شده که امان مردم و به خصوص جوانان را بریده و از سوی دیگر گرانی، تورم و فقر تیشه بر ریشه کارخانجات و واحدهای تولیدی که امیدی برای جوانان تحصیل کرده بودند زده است تا به نوعی شاغل شدن این افراد به خیال و آرزویی بزرگ تبدیل شود.

طبق نظر کارشناسان و آمارهای موجود بیکاری در میان افراد بی‌سواد بسیار کمتر از افراد تحصیل کرده می‌باشد و در حال حاضر شاهد رشد چشمگیر این معضل نگران کننده هستیم.

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بیکاری جوانان تحصیل کرده، عدم جذب نیروی جوان در ادارات و دستگاه‌های دولتی است. متاسفانه شاهد آن هستیم که ادارات و سازمان‌های دولتی همچنان در رکاب خوش خدمتی به بازنشستگان هستند و روز به روز فضای کسب و کار را برای جوانان تنگ کرده و به بیان دیگر جوانان پرانرژی را خانه نشین کرده است.

در این راستا مجلس شورای اسلامی با تصویب قانونی به نام عدم بکارگیری بازنشستگان قدم‌هایی در جهت بازگشتایی فضای کار برای جوانان برداشت اما این قدم‌ها با توجه به رانت‌های موجود در همان ابتدای اجرای قانون به لرزه درآمده و نتوانست آنطور که باید و شاید موفق شود، بدون شک در صورت اجرای صحیح و قابل قبول قانون منع بکارگیری بازنشستگان تا حدودی شاهد رفع مشکل بیکاری جوانان تحصیل کرده خواهیم بود.

بدون هیچگونه شکی اعتماد به جوانان و فکر ایده‌های خلاق آنان و از همه مهم‌تر وجود انرژی کار می‌تواند در کنار بهره بردن از تجارب افراد باسابقه کمک شایانی به پیشرفت کشور کند و بتواند مشکلات موجود تا مرتفع سازد که آن مستلزم ریسک پذیری مسئولان و عدم ترس آنان از بها دادن به جوانان است.

اما در این میان گاها شاهد گلایه کارفرمایان از عدم کارایی جوانان تحصیل کرده هستیم، انتقاد و گلایه‌ای بجا و به حق که از سوی کارفرمایان مطرح می‌شود باید به شدت مورد توجه مسئولان آموزشی و دانشگاهی کشور قرار گیرد. در حال حاضر با توجه به اینکه انواع مختلف دانشگاه‌ها به صورت قارچ‌گونه رشد کرده و روزانه شاهد نصب تابلوهایی تحت نام دانشگاه علمی و کاربردی، غیرانتفاعی و موسسه آموزشی هستیم که هیچ تاثیر مثبتی در پرورش عملی دانشجویان نداشته و برخلاف نام انتخابی تنها به آموزش تئوری اکتفا می‌کنند که هیچ ثمری نداشته و تنها و تنها سبب صرف هزینه برای جوانان و سودی کلان برای چند فرد بازنشسته دانشگاهی است.

کارایی و توانایی تحصیل کرده‌ها در حال حاضر تنها منوط به همت و تلاش مسئولین امر وابسته است تا بتوانند اولا مهم‌تر از همه با آموزش‌های عملی جوانانی باتجربه و پخته روانه بازار کار کنند و از سویی دیگر از رشد قارچ‌گونه مراکز به اصطلاح آموزش ممانعت و جلوگیری به عمل آورند.

حال امیدواریم افرادی که بازنشسته شده‌اند جای خود به تفکر خلاق جوانان دهند، تا برسد روزی که شاهد خروج اقتصاد ایران از وابستگی به برخی کشور‌ها و همچنین کاهش بیکاری و فقر باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید