10:15|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1398 - 07:29
کد خبر: 12068
باریش گزارش می‌دهد:

تحقق توسعه شهری با راه‌اندازی اولین کارخانه کمپوست در ارومیه

تحقق وعده مسئولان در راه‌اندازی اولین کارخانه کمپوست ارومیه می‌تواند زمینه‌ساز تسریع در روند توسعه شهری باشد.
تحقق توسعه شهری با راه‌اندازی اولین کارخانه کمپوست در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مقابل تولید زباله و افزایش حجم آن به واسطه مصارف روزانه مردم، چیزی که اهمیت دارد مدیریت و بازیافت زباله است. در کشورهای توسعه یافته دولتها از طریق بازیافت زباله درآمد کسب کرده و به بخشی از مشکلات اقتصادی موجود در کشورشان کمک شایانی می‌کنند. به طوری که از صنعت بازیافت زباله، به عنوان یکی از صنایع پردرآمد در دنیا نام برده شده و در کشورهای پیشرفته با استفاده از فناوری و دستگاه‌های نوین طرح‌های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است. 
به عنوان مثال کشور چین با توجه به جمعیت زیادی که دارد از هر کشور دیگری به بازیافت کالاهایی چون بطری‌های پلاستیکی، جعبه‌های مقوایی و کامپیوتر‌های قدیمی اهمیت داده است و به بزرگ‌ترین واردکننده زباله در جهان تبدیل شده به طوری که یراساس آمار منتشر شده، ارزش بازیافت زباله در چین بیش از 40 میلیارد دلار است و چیزی که اهمیت دارد این است که چینی‌های تنها به بازیافت زباله‌های تولیدی خود اقدام نمی‌کنند بلکه دست به واردات زباله زده و بر همین اساس درآمد قابل توجهی را کسب می‌کنند.
استقبال مردم از طرح بازیافت زباله
حمید یکی از کابران پایگاه خبری باریش نیوز در پیامی گفته است: طرح بازیافت زباله طرح بسیار زیبایی است و این طرح در کشورهای مهم و پیشرفته دنیا الزامی شده و بسیاری از مشکلات شهری از طریق درآمدهای آن حل می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه تولید زباله روز به روز در حال افزایش است از این رو بازیافت زباله به پاکیزگی محیط زیست کمک کرده و می‌تواند نقش مؤثری در زمینه درآمدزایی داشته باشد.
 عدم مدیریت صحیح زباله، آسیب‌های جبران ناپذیری دارد
احد یوسفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه به محورهای سازمان مدیریت پسماند اشاره و ادامه داد: عمده‌ترین محورهای تأیین شده همان مدیریت زباله‌های تولیدی است. اگر حجم تولیدی زباله مدیریت نشود آسیب‌های جبران ناپذیری در جامعه مخصوصا در بخش محیط زیست خواهد گذاشت و آیندگان را نیز تهدید خواهد کرد.
وی افزود: سیاست‌های استان‌های دیگر در بحث مدیریت پسماند، بسته به نوع زباله، کیفیت و جنس زباله متفاوت است برخی استان‌ها در مسیر دفن زباله به تولید کود کمپوست دست یافته و برخی دیگر نیز ازآن تولید انرژی می‌کنند. گفتی‌ست شهرهای اصفهان و مشهد در این مسیر پیش رو هستند.
تأخیر 13 ساله در افتتاح کارخانه کمپوست در ارومیه
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه اظهار کرد: احداث پروژه کارخانه کمپوست در ارومیه از سال 86 آغاز شده ولی به دلایل مختلفی با مشکل مواجه شد و احداث و تکمیل آن تاکنون ادامه دارد.
وی افزود: در جلسه‌ای که به تازگی با شهردار ارومیه و دستگاه‌های متولی برگزار شد پروژه مذکور به مرکز خدمات سرمایه گذاری ارجاع داده شد تا نحوه سرمایه گذاری و عقد قرارداد آن بررسی و مشخص شود.
یوسفی عنوان کرد: بازه زمانی اختصاص یافته بعد از عقد قرارداد به این پروژه برای تکمیل و بهره برداری شش ماه بوده و بعد از این مدت نسبت به فعال‌سازی کارخانه کمپوست تولید کود کمپوست اقدام می‌شود.
وی با بیان اینکه تمامی مراحل اجرایی و عملیاتی این پروژه همواره بررسی می‌شود، تصریح کرد: با آغاز فعالیت این پروژه دفن زباله در ارومیه و هزینه‌های اضافی آن به حداقل رسیده و خطرات زیست محیطی ناشی از ورود شیرابه به آب‌های زیر زمینی و رودخانه‌ها و خاک منطقه مدیریت و به کمترین مقدار می‌رسد.
زباله تولید شده در ارومیه قابلیت بازیافت و درآمد دارد
حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور، در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش، اظهار کرد: با توجه به آمار به دست آمده در ارومیه روزانه بیش  از 500 تن زباله تولید می‌شود.
این مسئول با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بازیافت زباله به عنوان درآمدهای پایدار شهری استفاده کرد، افزود: روزانه بیش از 180 تن زباله تولید شده در شهر ارومیه قابلیت بازیافت دارند که متاسفانه این منبع درآمد شهری تا کنون مغفول مانده است.
خلیل پور با بیان اینکه بیش از یک سوم زباله‌های ارومیه قابلیت بازیافت دارد، یادآور شد: در شرایط فعلی قیمت هر کیلو کارتن بازیافتی در ارزان‌ترین قیمت 1500 تا 1800 تومان است که در سطح شهر توسط افراد زباله گرد جمع‌آوری و به فروش می‌رسد.
این عضو شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه داد: اگر شهرداری هر کیلو زباله از هر نوع را به قیمت یک‌هزار تومان به فروش برساند شهرداری روزانه می‌تواند بیش از یک میلیارد تومان درآمد پایدار داشته باشد.
کارخانه کمپوست ارومیه علیرغم وقفه 13 ساله در راه‌اندازی آن به گفته مسئولان در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد تا علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی بتواند در تحقق درآمدهای ثابت شهری که بدون شک زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات و موانع منابع مالی در توسعه عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهر ارومیه است، نقش مهم و قابل توجهی داشته باشد.

مدیریت صحیح و بهره‌مندی از بازیافت زباله یکی از اقدامات اساسی است که باید در طی سال‌های گذشته برای انجام آن برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت و از درآمد حاصل از آن در جهت رونق اقتصادی استفاده کرد. با این حال امیدواریم دستگاه‌های مربوطه در این راستا اهتمام داشته و اقدامات قابل توجهی نیز انجام دهند تا بازیافت زباله به عنوان یک صنعت درآمدزا مورد استفاده قرار گیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید