05:19|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 09 خرداد 1398 - 05:29
کد خبر: 12066

تالاب‌های آذربایجان غربی ذخیره طبیعی برای توسعه گردشگری

تالاب‌های فصلی و دائمی آذربایجان غربی از جمله ذخایر طبیعی هستند که می‌توان از ظرفیت آنها برای توسعه و رونق صنعت گردشگری و توریست‌پذیری در استان بهره‌مند شد.
تالاب‌های آذربایجان غربی ذخیره طبیعی برای توسعه گردشگری

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، تالاب‌های آذربایجان غربی جلوه بکری از طبیعت بی‌نظیر این استان هستند که می‌توان از پتانسیل آنها در جهت توسعه و رونق صنعت گردشگری بهره گرفت.
آذربایجان غربی دارای 31 تالاب دائمی و فصلی  است که هر ساله پذیرای بیش از هزاران گونه انواع پرنده آبزی و کنار آبزی است که جلوه خاصی به طبیعت این استان بخشیده است.
خشکسالی چند سال اخیر باعث شده بود که تالاب‌های استان نیز حال و روز خوبی نداشته باشند، اما به برکت بارش باران الهی از روزهای ابتدایی سال‌جاری به کارشناسان وضعیت آبگیری تالاب‌های استان نیز رو به بهبودی گذاشته است تا جایی که باعث بازگشت گونه های جانوری به این تالاب‌های استان شده که در نوع خود نوید امیدبخشی برای احیای اکوتوریسم منطقه است.

تالاب‌های آذربایجان غربی زیستگاه بیش از 140 گونه انواع پرندگان است
حجت جباری، معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی فروردین ماه امسال در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت مساعد تالاب‌های استان گفت: اکثر تالاب‌های استان به صورت کامل آبگیری شدند  بارندگی‌های اخیر تاثیر مثبتی در وضعیت تالاب‌های استان داشته است.
وی با بیان اینکه به غیر تالاب یادگارلو که مشکل نگهداری آب دارد و خشک شده، حال مابقی تالابها خوب است تاکید کرده است: تامین حق آبه تالابها نباید مقطعی باشد بلکه تالابها باید در طول سال آبگیری شوند.
جباری با بیان اینکه تالاب قوپی بابا علی مهاباد که خشک شده بود 70 درصد آبگیری و احیا شده اظهار کرد: آذربایجان غربی 31 تالاب دائمی دارد که از این تالابها، نوروزلو و میاندوآب جزو تالاب‌های دائمی استان است که به دلیل مجاورت در مسیر رودخانه در وضعیت مطلوب و پرآبی قرار دارد.
معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان این‌که 6 تالاب آذربایجان غربی در سایت رامسر ثبت شده است، افزود: دریاچه ارومیه، تالاب قوپی باباعلی مهاباد، کانی برازان و درگه سنگی، یادگارلو و حسنلو در سایت رامسر ثبت شده‌اند که وضعیت این تالاب‌ها به غیر از یادگارلو نسبتا خوب ارزیابی می‌شود.
مساحت تالاب‌های استان بیش از 70 کیلومتر مربع تخمین زده شده که برخی دارای آب شیرین  و برخی آب شور هستند، این تالاب‌ها محل زندگی بیش از 140 گونه از انواع مختلف پرندگان آبزی بوده که عمده‌ترین آن‌ها تالاب آغ گل، بورالان، یاریم قیه، کینگور در ماکو، تالاب ناور در چالدران، تالاب آغ زیارت در سلماس، تالاب جمال آباد در ارومیه، تالاب‌های حسنلو، سولدوز،یادگارلو، گرده قیط، ممیند شیطان آباد و دورگه سنگی در نقده، کانی به رازان، گروس، قوپی بابا علی در میاندوآب، تالاب سد انحرافی نوروزلو در شاهین دژ هستند.
تالاب‌های آذربایجان‌غربی به واسطه جاذبه‌های بکر و ارزشمندی که دارد می‌تواند بستر و فرصت مناسبی برای مردم استان در راستای رونق و توسعه گردشگری ایجاد کند و این زمینه خود می‌تواند بسترساز ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار در منطقه باشد.
البته ناگفته نماند جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی برای بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی تالاب‌های استان نیازمند وجود زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی در حاشیه تالاب‌ها است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
طبیعت بکر و متنوع آذربایجان غربی ذخیره و فرصتی است که در نوع خود در کشور بی‌نظیر بوده و می‌تواند صنعت گردشگری استان را متوحل کند تا جایی که این استان به برند شاخصی در گردشگری طبیعی معروف شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید