05:31|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 خرداد 1398 - 05:39
کد خبر: 12030

انتظار، سهم ساماندهی زمین‌های بلاتکلیف ارتش ارومیه

زمین‌های لشکر 64 پیاده ارومیه از جمله بناهای تاریخی هستند که با مرمت و بازسازی می‌توانند ظرفیت مناسبی برای توسعه گردشکری ایجاد کنند.
انتظار، سهم ساماندهی زمین‌های بلاتکلیف ارتش ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، زمین‌های بلاتکلیف ارتش که به گفته مسئولان مساحتی بیش از 70 هکتار دارند، نزدیک به 6 سال است که در انتظار ساماندهی و تعیین تکلیف نهایی به سر می‌برند.
آثار و بناهای تاریخی در هر منطقه سند گویایی از پیشنه کهن آن سرزمین دارند، حفظ و حراست از این آثار در واقع حراست از گنجینه عظیم فرهنگ تاریخی است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
پس از بازگشایی امتداد خیابان امام و اتصال آن به خیابان برق، که در سال‌های ابتدایی دهه 90 انجام شد، با اینکه این دهه آرام آرام به پایان خود نزدیک می‌شود، اما هنوز تصمیم مشخصی برای استفاده بهینه از فضاها و بناهای تاریخی زمین های ارتش ارومیه انجام نشده است.
زمزمه موزه شدن بناهای تاریخی موجود در اراضی لشکر 64 ارومیه از همان ابتدای تخلیه در راستای بازگشایی امتداد مسیر خیابان امام بر سر زبان‌ها افتاد ولی با گذشت 6 سال از آن زمان هنوز اتفاق خاصی برای تحقق این وعده در زمین‌های ارتش صورت نگرفته است.
پروسه طولانی تعیین تکلیف اراضی لشکر 64 ارومیه
محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی چند روز پیش در جلسه ساماندهی طرح و اجرای اراضی پادگان لشکر 64 ارومیه با گلایه از طولانی شدن پروسه تعیین تکلیف این اراضی، از فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواست تا همکاری‌های لازم با شهرداری ارومیه و دیگر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع به‌عمل آید تا شهروندان نیز بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.
شهریاری ضمن تأکید بر ساماندهی محوطه و اراضی ارتش بر این باور است که اراضی ستاد لشکر 64 ارتش ارومیه، فرصت استثنایی برای این شهر از منظر احداث موزه‌ها، تأمین فضای سبز و توریست پذیری برای شهر و استان محسوب می‌شود.
متولیان برای سرعت بخشیدن به تعیین تکلیف زمین‌های ارتش وارد عمل شوند
اما امیرعلی حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالغرب، در رابطه با بلاتکلیفی چندین ساله زمین‌های ارتش معتقد است  ارتش مسئول وضعیت کنونی و بلاتکلیفی در اراضی پادگان لشکر 64 پیاده ارومیه نیست و این تأخیرات پس از تخلیه پادگان از سوی ارتش به‌سبب برخی مشکلات به‌وجودآمده در تعریف کاربری ایجاد شده است.
حاجیلو تاکید دارد: مسئولان امری که وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارند باید وارد عمل شد و با شناسایی عوامل مسبب به ادامه روند عملیات سرعت بخشند و حق و حقوقی را که تحت عنوان قدرالسهم برای ارتش تعریف شده بدون محدودیت‌هایی که در نظر دارند و به‌طور کامل ادا کنند.
 فرمانده قرارگاه منطقه ای شمالغرب، با اشاره به تفاهم‌نامه‌ بین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و برخی ارگان‌های دولتی در رابطه با اجرای سریع برنامه‌های مربوط به این اراضی اظهار امیداوری کرده و براین باور است سهمی که از این اراضی برای ارتش تعیین می‌شود برای امنیت، نظام، کشور و مردم است و مردم فهیم ایران اسلامی هرگز امنیت را فدای سایر مسائل نمی‌کنند.
راه‌اندازی باغ موزه‌های تخصصی از وعده تا عمل
به گفته مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی محوطه ستاد لشکر و بناهای تاریخی آن که متعلق به دوره پهلوی است و حدود 47 هکتار از 57 هکتار این اراضی در سال 93 به‌شماره 31186 در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسید.
بخش‌های تجاری،‌ خدماتی و مذهبی به بخش‌های گردشگری، تفریحی و پارک، باغ‌موزه و صنایع‌دستی از جمله تقسیم بندی هایی است که برای استفاده بهینه از فضاهای زمین های ارتش ارومیه انجام شده است.
باغ موزه‌های تخصصی از جمله کاربری‌هایی است که مسئولان استانی پس از مرمت و بازسازی بناهای تاریخی زمین‌های لشکر 64 ارومیه راه‌اندازی آن را به مردم استان وعده داده‌اند.
ظرفیتی که در خاموشی به سر می‌برد
با این همه تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آیا طرح‌های تعریف شده برای اراضی زمین‌های ارتشی مانند چند سال گذشته همچنان در مقام وعده و وعید باقی می‌ماند یا اینکه مسئولان برای احیای بناهای تاریخی استان کمر همت را خواهند بست، تا از این ظرفیت برای جذب گردشگر و توریسم در شهر ارومیه استفاده کرد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید