06:06|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1398 - 08:09
کد خبر: 12022

تار و پودهایی که جهانی شدند

تار و پودهایی که با قدمت هزار ساله خود به نقش‌ها و طرح‌های مختلف جان دوباره می‌بخشند تا جهان در برابر هنر والای فرش دستباف آذربایجان غربی سر تعظیم فرود آورد.
تار و پودهایی که جهانی شدند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، رج به رج هر گره‌ای که می‌خورد تار و پودی می‌شود تا شهره و آوازه‌اش جهانی را مات و مبهوت سازد، طرح و نقشی که زاده ذوق و هنر اصیل آذربایجان است و دستان مردان و زنان هنرمندش گواه صادقی بر دلربایش در بازارهای جهانی دارد.
صنعت ارزشمند فرش دستباف از روزگاران قدیم در میان مردم آذربایجان غربی معمول بوده و به واسطه طرح‌های بدیع و رنگ‌های زیبا، شهرت جهانی یافته است.
با وجود همه مشکلاتی که بر سر راه بافندگان فرش از تولید تا عرصه با بازارهای فروش وجود دارد، اما روند تولید سالانه 290 هزار مترمربع فرش دستباف در این استان بیانگر یکه‌تازی این هنر در بازارهای ملی و فرا ملی دارد.
عرصه صادرات فرش آذربایجان غربی پتانسیلی است که با اندکی توجهی و جذب سرمایه‌گذار در کنار تلاش برای رفع مشکلات شاغلان در این صنعت می‌تواند گوی سبقت را از بسیاری کلاهای صادراتی استان ربوده و حلقه اتصالی بین توسعه اقتصاد استان و اشتغال آفرینی شود.
به گفته مسئولان استانی، شهرستان‌های تکاب و خوی مهمترین قطب‌های تولید فرش استان هستند و در کنار شهرستان های فوق، تقریبا در تمامی شهرستان‌های استان فرشبافی رواج داشته و بوکان، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد، ارومیه از دیگر نقاط مهم تولید فرش دستباف به شمار می‌روند.
کشورهای آمریکایی شمالی، آمریکا و کانادا، آلمان، روسیه و ژاپن، کشورهای غربی خاورمیانه و لبنان از مشتریان دائمی و پر و پاقرص فرش دستباف به اذعان همین مسئولان هستند.
اما بازار فرش دستباف آذربایجان غربی هم مانند خیلی از بازارهای دیگر از تکان‌های چند ریشتری نوسانات اقتصادی در چند ماه اخیر کشور بی‌بهره نبوده، به طوری که افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، افزایش سطوح دستمزد و نوسانات نرخ ارز تغییرات عمده‌ای در قیمت نهایی فرش به وجود آورده است.
سهم 11 درصدی آذربایجان غربی از صادرات فرش 
سهم 11 درصدی فرش دستبافت استان از سبد صادراتی این محصول در کشور، همچنین قابلیت صادراتی شدن 85 درصد از محوصل تولیدی در این صنعت بیانگر ظرفیتی عظیم آذربایجان غربی برای تسخیر بازارهای هدف جهانی و ضرورت توجه مسئولان است.
لزوم اهتمام دولتی در رفع مشکلات قالیبافان استان
این ظرفیت گسترده شاید بهانه خوبی باشد تا مسئولان دولتی برای رفع مشکلات بیش از 70 هزار هنرمند شاغل در بخش تولید فرش دستباف آذربایجان غربی کمر همت ببندند تا با برخورداری از حمایت‌های تامین اجتماعی با شوق بیشتری گره در تار و پود هنر اصیل آذربایجان غربی بزنند.
 شاید جالب باشد بدانید که از کل تعداد هنرمندان شاغل در صنعت فرش استان تنها 15 هزار نفر از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردارند و متولیان امر کمبود اعتبارات یارانه‌ای را سد راه بیمه شدن تمام افراد شاغل در این حوزه عنوان کرده‌اند.
ارزآوری 20 میلیون دلاری صادرات فرش آذربایجان غربی گویای این مطلب است که پتانسیل نهفته صنعت فرش دستباف استان با تجهیز، به‌روز رسانی و افزایش کارگاه‌های قالی‌بافی می‌تواند نقش مهمی در روند توسعه صادرات خارجی داشته باشد و بدون‌شک ظرفیت‌های مرزی و همجواری با کشورهای مختلف نیز تسهیل‌گر خوبی در این امر باشد به شرط آنکه مورد استفاده قرار گیرد و در سایه بی‌تدبیری و سوء مدیریت به ورطه فراموشی سپرده نشود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید