15:23|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1398 - 05:14
کد خبر: 12009
باریش گزارش می‌دهد:

نبود امکانات مشکل اساسی رونق گردشگری دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه برگ برنده آذربایجان غربی برای جذب گردشگر و اشتغال‌زایی در استان است که متاسفانه نبود امکانات و زیرساخت‌های اولیه در حواشی دریاچه ارومیه جذب گردشگر داخلی و خارجی را با مشکل روبه رو کرده است.
نبود امکانات مشکل اساسی رونق گردشگری دریاچه ارومیه

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ در دنیای کنونی که عرصه رقابت میان کشورها و مناطق مختلف برای افزایش درآمد است، هر شیوه و راهکاری که بتواند منجر به افزایش درآمد، ایجاد اشتغال پایدار شود از اهمیت و جایگاه تاثیرگذاری برخوردار است و به تبع آن آبادی و رفاه را برای مردم آن منطقه به ارمغان می‌آورد. از همین رو است که صنعت گردشگری که نوعی صنعت خدماتی محسوب می‌شود یک عرصه مهم برای رقابت اقتصادی به شمار می‌رود.
این صنعت همراه با ارائه خدماتی هم‌چون مسکن، غذا، نوشیدنی، حمل‌ونقل و خدمات تفریحی است که به تبع هر منطقه و استانی بتواند در این وادی بهتر و بیشتر از سایرین به ارائه خدمات بپردازد، می‌توان شاهد موفقیت آن منطقه در جذب بهتر و بیشتر توریست بود.
صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزای جهان است
از این رو، گردشگری یک صنعت مهمان نوازی و یک پل بین مردم مختلف دنیاست. صنعت گردشگری بیشترین استفاده را از مردم به نسبت دیگر صنایع دارد و سهم ارزشمندی را در اقتصاد جهان از آن خود کرده است.
آذربایجان غربی نیز برای آنکه بتواند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد باید وارد رقابت با دیگر استان‌ها برای جذب گردشگر داخلی و کشورهای دیگر برای جذب گردشگر خارجی شود. ولی برای حضور در عرصه هر رقابتی باید ابتدا به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود نگریست و سپس براساس ظزفیت‌های موجود در جهت ایجاد زیرساخت‌ها تلاش کرد.
دریاچه ارومیه برگ برنده آذربایجان غربی برای جذب گردشگر
استفاده بهینه از منابع زیست محیطی که یک عنصر کلیدی در توسعه گردشگری است و از همین رو نیزدریاچه ارومیه را می‌توان به عنوان برگ برنده‌ای برای آذربایجان غربی به شمار آورد، زیرا استان با داشتن دومین دریاچه شور جهان که مملو از جاذبه‌های زیبا و همچینین خواص درمانی است می‌تواند در جهت جذب گردشگر عمل کند، در سال‌های گذشته مشکل خشکسالی دریاچه ارومیه سبب شده بود تا از میزان گردشگران علاقمند به نگین فیروزه‌ای کاسته شود و تن نیمه جان دریاچه ارومیه آنگونکه باید توان جذب گردشگر را نداشت ولی اکنون پرآبی دریاچه ارومیه و بازگشت حیات به آن امکان جذب گردشگر را نیز میسر کرده است.
دارابودن ظرفیت رونق و گسترش گردشگری در دریاچه ارومیه
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت افزایش ظرفیت گردشگری در استان اظهارکرد: اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری پارک ملی دریاچه ارومیه به‌منظور جذب گردشگران داخلی و خارجی می‌تواند سبب زیبایی بیش از پیش این محیط طبیعی شده و هم آن را تبدیل به فضایی بکر برای اشتغال‌زایی جوانان کند.
«محمدمهدی شهریاری» افزود: با توجه به افزایش آب دریاچه ارومیه، باید از این ظرفیت در رونق و گسترش گردشگری استان استفاده کرد.
احداث پلاژهایی با استانداردهای روز جهانی در سواحل دریاچه ارومیه
شهریاری با تأکید بر عزم و اراده دولت در استفاده بهینه از همه ظرفیت‌های گردشگری طبیعی در شمال غرب کشور افزود: به زودی کار ساماندهی پلاژهای قدیمی و ساخت پلاژهای مناسب و جدید با استاندارهای روز جهانی برای شنای آقایان و بانوان در دریاچه ارومیه آغاز می‌شود.
وی گفت: برپایی پلاژهای شنا در سواحل زیبای دریاچه ارومیه زمینه خوبی برای شناساندن استان و جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم می‌کند.
استاندار آذربایجان غربی در پایان اضافه کرد: در سال جاری نیز همچون چند سال گذشته انجام سلسله راهکارهای نجات و احیای دریاچه ارومیه در قالب سیاست‌های ستاد احیا با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.
امکان ایجاد اشتغال برای ساکنان حاشیه دریاچه ارومیه
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: دریاچه ارومیه فرصت طلایی برای جذب گردشگر و درآمدزایی است بنابراین باید تا جایی که امکان دارد از این فرصت استفاده شود و تمام تلاش‌های لازم را برای جذب بیشتر گردشگران انجام شود و این اداره کل مصمم به اجرای این رویکرد در برنامه‌های سال 98 است.
«جلیل جباری»  تصریح کرد: روزگاری پلاژهای میانگذر دریاچه ارومیه در کنار پل محل خاطره سازی گردشگران زیادی بود که امسال با جان گرفتن دریاچه این امید ایجاد شده تا دوباره فعالان گردشگری حاشیه‌نشین دریاچه ارومیه باز هم بساط پلاژهای خود را بار دیگر پهن کرده و خاطره ساز گردشگران شوند.
جای خالی امکانات اولیه برای خدمات‌دهی به گردشگران
داشتن برنامه مدون و چشم‌اندازی برای ایجاد زیرساخت‌هایی جهت جذب گردشگر در کنار دریاچه ارومیه بسیار هوشمندانه و سودمند است ولی اکنون که گردشگران داخلی و گاه خارجی به سبب پرآبی دریاچه ارومیه روانه آذربایجان غربی شده‌اند، جای خالی امکانات اولیه را چه چیزی پر می‌کند؟ امکاناتی اولیه از جمله سرویس بهداشتی، سوپر مارکت و اماکن کوچک خدمات‌دهی که با حضورشان می‌توانند  تا ایجاد زیرساخت‌های اصلی جای خالی آن را پرکنند.
مراقب سبقت آذربایجان شرقی در جذب گردشگر برای حاشیه دریاچه ارومیه باشید!
رضا رحیمی از علاقمندان به حیطه گردشگری است که بنابه گفته خودش، چند روزی در ماه را به تفریح و گشت و گذار در اطراف دریاچه ارومیه می‌گذراند، به خبرنگار باریش‌نیوز گفت: داشتن امکانات اولیه در کنار دریاچه ارومیه به ویژه در نزدیکی کاظم داشی که علاقمندان بسیاری را جذب می‌کند، به شدت احساس می‌شود این در حالی است که در استان آذربایجان شرقی در اطراف دریاچه ارومیه امکاناتی جهت رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده است.
دریاچه ارومیه یک امکان زیست محیطی فوق‌العاده جهت جذب گردگشر برای آذربایجان غربی است که نباید از کنار این موضوع به راحتی گذشت، زیرا با جذب گردشگر می‌توان در جهت ایجاد اشتغال برای شهروندان گام‌های مثبتی را برداشت و مجددا رونق و امکان سرمایه‌گذاری در این منطقه را ایجاد کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید