05:23|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 28 اردیبهشت 1398 - 04:55
کد خبر: 11993
باریش گزارش می‌دهد:

پیج‌وخم‌های اداری، تولیدکننده و سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد

بروکراسی‌های پیچیده و پیچ‌وخم‌های خسته کننده دستگاه‌های دولتی در استان به مثابه گذراندن هفت خوان رستم است که نتیجه آن فرار تولیدکننده و سرمایه‌گذار به کشور و استان دیگر است.
بروکراسی‌های پیچیده در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ بهبود معیشت مردم مقوله حائز اهمیتی است که باید تمام مسئولین و متولیان اقتصادی به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا دشمنان نیز هر زمان بخواهند به کشوری آسیب بزنند اقتصاد آن را مورد هدف قرار می‌دهند. به همین دلیل است که مقوله اقتصاد و توجه به معیشت مردم در کشور ما اهمیت یافته است و مقام معظم رهبری مدظله العالی نیز در سخنرانی‌های خود چندین بار بدین موضوع تاکید کرده‌اند.
اما در شرایط کنونی کشور و تحریم‌های کمرشکن و ظالمانه‌ای که توسط دشمنان بر کشور اعمال شده است برای سرپا نگه‌داشتن اقتصاد بایستی به مبحث تولید و سرمایه‌گذاری توجه ویژه‌ای شود و در همین مجال است که موضوع تولید و تولیدکننده و حمایت از این قشر اهمیت فراوانی می‌یابد و رهبری نیز با توجه به حساسیت و اهمیت این موضوع از گلایه‌هایی که بر سر راه تولیدکننده قرار گرفته است، انتقاد می‌کنند.
پیچ‌وخم‌های عجیب دستگاه‌های دولتی فضای کسب‌وکار را تخریب کرده است
مقام معظم رهبری در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان؛ در حسینیه‌ امام خمینی رحمه‌الله در دیدار با مسئولین نظام فرمودند: یکی، مسئله‌ی تخریب فضای کسب ‌و کار است؛ این پیچ‌ و‌ خم‌ها و دالانهای عجیب و غریب دستگاه‌های دولتی هم که موجب می‌شود که فضای کسب ‌و‌ کار در جامعه تخریب بشود، یکی از مشکلات ما است. من شنیدم که در بعضی از کشورهای دنیا برای راه انداختن یک کار تولیدی، یک نصفه‌روز مثلاً وقت لازم است؛ در اینجا خیلی مشکلات وجود دارد؛ حالا این دست دولت و دست مجلس و دست مسئولین است، بایستی فضای کسب و کار را [تسهیل کنند]. حالا من بعد راجع‌ به تولید عرض خواهم کرد که چقدر این مسئله اهمّیّت دارد.
مسئولین از بروکراسی‌های پیجیده اداری در استان بکاهند
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با توجه به ضرورت توجه به تولید و سرمایه‌گذاری، اظهار کرد: لازم است مسئولان به مسئله تولید اهمیت فراوان داده و پیچ و خم‌های اداری که سد راهی برای تولید کننده است را کم‌تر کنند تا بتوانیم با تولیدات روزافزون تولیدکنندگان شاهد شکوفایی اقتصاد کشور و استان باشیم.
وقفه زمانی در پروسه استعلامات به اقتصاد ضربه می‌زند
کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، اظهار کرد: در کشورهای درحال گذر دوگانگی چالش بسیار مهمي است و نه تنها در مسائل سرمایه‌گذاری، بلکه در همه کارها مارا عقیم می‌کند، کشور‌های مدرن و صنعتی بر پایه دنیای جدید امروزی، زیر ساخت‌های جدید تعریف می‌کنند، در کشور ما پیشرفت و علم و دانش بوركراسي نوين فعاليت‌هاي عصر امروزي نیست، می‌خواهیم بر روی زیرساخت‌های قدیمی کار کنیم و باز از آن استفاده کنیم که این شرایط پاسخگو نخواهد بود.
«علی خسرو زاده» تصریح کرد: در این صورت تمام فعالیت‌های بنگاهی و اقتصادی در یک سد و دیواره به نام بروکراسی گرفتار می‌شوند و این مسئله باعث افزایش زمان و پایین آمدن ارزش سرمایه‌گذاري شده و وقفه زمانی باعث می‌شود نیازهای جامعه تغییر یابد و مشکل اقتصادی ایجاد شود.
وی افزود: در کشورهای توسعه یافته شرایط فرق می‌کند، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در بنگاه‌های اقتصادی با فعالیت‌های روز باید با ابزارهای جدید منضبط گردند، ولی در کشور ما این مسئله وجود ندارد، مثلا در صنعت خودروسازی ما اگر بخواهند تغییری ایجاد کنند آنقدر با وقفه مواجه می‌شوند که 10 سال بعد طرح تازه وارد بازار می‌شود که دیگر نیاز به آن نیست و ناموفق واقع می‌شود که به نظام ساختار اداری مربوط می‌شود که 100 سال پیش هر چیزی که تعریف کرده‌ایم در همان جایگاه مانده‌ایم.

سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان فراری از آذربایجان غربی!
بروکراسی‌های پیچیده اداری و کاغذ بازی‌های بی‌ثمر و زمان‌بر سبب شده است تا تولیدکننده و سرمایه‌گذار پا به فرار گذارند، آذربایجان غربی نیز با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کند و سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی که تصمیم و تمایل به آغاز کار دارند، به قدری با پروسه‌های طولانی و زمان‌بر مواجه می‌شوند که فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.
در استان ما برای شروع یک کسب‌وکار باید از هزاران اداره و سازمان مجوز و امضا گرفت ولی خود امضا گرفتند از هر مسئول نیز خود هفت‌خوان رستمی است که پایانی برای آن قابل تصور نیست. در این مراحل هفت‌خوان رستمی یا مسئول مربوطه در ماموریت می‌باشد، یا در مرخصی ساعتی و شاید هم در جلسه‌ای حضور دارد که زمان اتمام آن هرگز برای ارباب رجوع مشخص نیست و احیانا اگر به طور کاملا اتفاقی توانسته باشید مسئول مربوطه را پیدا کنید به احتمال بسیار زیاد یا وقت ندارد و یا اینکه اعلام خواهد کرد که برای امضا باید ابتدا با مسئول دیگری هماهنگ شود که او هم اکنون حضور ندارد و بدین ترتیب باید چند ماهی بروید و بیاید.
برای هدایت استان به سمت‌وسوی توسعه حتما نیاز به جذب سرمایه‌گذاران خارجی از سرزمین‌های دور نیست هرچند این امر نیز مهم و موثر است ولی نباید اهمیت تولیدکننده و سزمایه‌گذاری داخلی را نادیده گرفت افرادی که در صف‌های طولانی پشت درب‌های بسته برای ملاقات مسئولین مربوطه ایستاده‌اند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید