19:50|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1398 - 06:21
کد خبر: 11973
باریش گزارش می‌دهد:

اعتیاد؛ بلایی که آرزوهای نوجوانی را خاکستر می‌کند

یکی از مشکلات و آسیب‌های جدی که نوجوانان و جوانان را در جامعه تهدید می‌کند گرایش به استفاده از «مواد مخدر» است، بلای خانمان سوزی که این روزها زنگ خطر شیوع آن در بین نوجوانان هم به صدا درآمده تا آتشی برای خاکستر کردن آرزوهای خوش نوجوانی شود.
اعتیاد؛ بلایی که آرزوهای نوجوانی را خاکستر می‌کند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، نهاد خانواده، نقش اصلی و اساسی در تربیت فرزند و آموزش راه و روش صحیح زندگی آنان را برعهده دارد با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان قشر آسیب پذیر جامعه هستند از این رو بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و حساسیت تربیت و معاشرت با آنان نیز ازاهمیت بالایی برخوردار است.
در جامعه کنونی به جهت مشکلات فراوان و گوناگونی که وجود دارد نشست و برخاست‌های صمیمی در جمع‌های خانوادگی را کاهش داده و این امر باعث شده تا جوانان رغبت کمتری برای حضور در جمع خانواده خود نشان ‌دهند و در بیشتر مواقع ترجیح می‌دهند که اوقات فراغت خود را با دوستانشان سپری کنند.
یکی از مشکلات و آسیب‌های جدی که نوجوانان و جوانان را در جامعه تهدید می‌کند گرایش به استفاده از «مواد مخدر» است. در سال‌های اخیر استفاده جوانان و نوجوانان از مواد مخدر افزایش پیدا کرده و در مرز تهدید جدی برای نسل‌های آینده قرار گرفته است.
اعتیاد به رده سنی زیر ۱۵ سال رسید
رسول بابا زاده کارشناس اجتماعی، در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش، با تشریح علل گرایش دانش‌آموزان به سمت مصرف موادمخدر، اظهار کرد: یکی از عوامل اصلی بروز ناهنجاری‌های اجتماعی در بین نوجوانان و نوجوانان که پیامد آن دامان جامعه را نیز می‌گیرد، گسترش مصرف مواد مخدر در رده‌های سنی پایین است.
وی با بیان اینکه گرایش به موادمخدر به دخیل بودن عوامل مختلف از جمله زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی اشاره کرد و مهم‌ترین دلایل پایین آمدن سن شروع مصرف موادمخدر را ناشی از عوامل تربیت خانوادگی و شرایط اجتماعی در پذیرش افراد در جامعه دانست.
این کارشناس اجتماعی، همچنین به موضوع در دسترس بودن موادمخدر به عنوان پیش زمینه‌های گرایش دانش آموزان به مصرف آن اشاره و خاطرنشان کرد: عدم کنترل کافی از سوی نهادهای نظارتی و متولی امور نوجوانان، نبود نظارت جدی در بحث توزیع و اقدامات پیشگیری کننده از جمله عواملی است که می‌تواند در گرایش افراد به خصوص نوجوان در رده‌های سنی مدرسه‌ای به سمت تجربه استعمال موادمخدر موثر باشد.
زنگ خطر کاهش سن مصرف اعتیاد در بین نوجوانان
وی به نقش مهم همسالان، دوستان و گروه‌های اجتماعی که کودکان و نوجوانان در آنها عضویت دارند، در شکل‌گیری رفتارهای فردی و شخصیتی آنها اشاره کرد و افزود: آنچه که مسلم است خطر کاهش سن اعتیاد در جامعه است که رفته رفته سن شروع تجربه اعتباد از 20 سال در چندسال پیش به زیر 15 سال رسیده که این زنگ خطر جدی برای کشور محسوب می‌شود.
لزوم آموزش دانش آموزان در مدارس
این کارشناس اجتماعی، معتقد است که مدارس و مراکز آموزشی بازوی اصلی آگاهی بخشی نوجوانان و جوانان به پیامدهای جبران‌ناپذیر مصرف مواد مخدر هستند که باید با برگزاری نشست‌های صمیمی و همایش‌های علمی قشر دانش آموز را نسبت به آثار مخرب آن هوشیار کنند.
بیکاری و نبود فضای مناسب تفریحی و ورزشی عامل اعتیاد جوانان
تورج محمدزاده کارشناس روانشناسی، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: نداشتن امید به آینده بهتر، ناکامی‌های اجتماعی و عدم رضایت‌مندی از زندگی از جمله عواملی است که گرایش نوجوانان و جوانان را که در برهه حساس هویت‌بخشی به رفتارهای فردی و اجتماعی قرار دارند، تشدید می‌کند.
وی با بیان اینکه هدف تمام رفتارهای انسانی ارضای پنج نیاز ژنتیکی است که چهار مورد از آنها روانشناختی است، ادامه داد: مغز انسان طوری آفریده شده است که وقتی فرد در زندگی احساس ناکامی می‌کند یعنی انتظاراتی که دارد برآورده نمی‌شود، به این احساس نارضایتی واکنش نشان می دهد.
این درمانگر معتقد است که اعتیاد در هررده سنی و برای هر فردی درحقیقت رفتاری است که فرد در مواجه با ناکامی‌ها، عدم رضایت‌مندی و نداشتن احساس مطلوب از زندگی انجام می‌دهد.
فضاهای شهری پاسخگوی نیاز نوجوانان در تفریحات سالم نیست
محمدزاده معتقد است که عشق و علاقه، تفریح سالم، احساس ارزشمند بودن، هویت داشتن، حق انتخاب در جامعه و خانواده جزو نیازهایی است که نوجوان باید آن را در محیط‌های اجتماعی خود از جمله خانه و مدرسه کسب کند.
این درمانگر با بیان اینکه فضای شهری فعلی در حال حاضر پاسخگوی نیاز نوجوان و جوان امروز برای تفریحات سالم و انجام فعالیت‌های اجتماعی که احساس‌های خوشایند را ارضا کند، نیست و این مطالبه ای است که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از عللی مصرف مواد مخدر در نوجوانان و جوانان تفریح و خوشگذرانی است، گفت: اگر جامعه بستر تفریحات و بازی‌های سالم را برای نوجوانان فراهم کند، مواد مخدر اگر در دسترس هم باشد نوجوان به سمت آن گرایش پیدا نخواهند کرد.
محمدزاده با استناد به نظریه تحلیلگران جهانی، معتقد است ک ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خاطر چرخه معیوب آموزش و پرورش است چون اگر نیازهای انسان در محیط آموزشی برآورده شود قطعا در پرورش نوجوان و افراد فرهیخته به جامعه موفق‌تر خواهند بود.
با این حال جلوگیری از رواج و مصرف مواد مخدر و روی آوردن نوجوانان و جوانان به اعتیاد در جامعه، تمامی زمینه‌ها را در برمی‌گیرد. اما مهم‌ترین و با اهمیت‌ترین بخش آن «نهاد خانواده» است شرایط خانواده‌ها باید طوری باشد که فرزندان در محیط خانه و در کنار پدر و مادر خود احساس آرامش داشته باشند و مشکلات شخصی خود را با آنان مطرح کنند و این میسر نمی‌شود مگر با مدیریت صحیح و اصولی که باید در خانواده صورت گیرد.
مدیریت صحیح و هدفمند خانواده تأثیر بسزایی در انتخاب مسیر مناسب فرزندان برای زندگی و آینده آنان دارد در این میان انتخاب صحیح و اصولی دوست و هم‌کلاسی نیز از گزینه‌های مهم در موفقیت تحصیلی و شغلی به شمار می‌رود که باید توجه ویژه‌ای به این امر نیز صورت گیرد تا شاهد جامعه‌ای با نشاط و به دور از آسیب‌های اجتماعی مخصوصا بلای خانمان سوز اعتیاد باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید