22:24|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1398 - 06:19
کد خبر: 11972

مسیر سنگلاخی سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی

روند پیچیده و پردردسر گرفتن مجوز و استعلامات اداری در آذربایجان غربی از جمله سرعت‌گیرهایی است که پروسه سرمایه‌گذاری در این استان را همیشه با کندی روبرو کرده است.
مسیر سنگلاخی سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت پایدار ایجاد بسترهای لازم برای ورود بخش خصوصی و تسهیل سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف است.
اگر بخش خصوصی شرایط را برای سرمایه‌گذاری در منطقه و استانی مهیا نبیند بدون شک سرمایه خود را از استان خارج کرده و پر واضح است که فرار بخش خصوصی می‌تواند تشدید کننده عقب ماندگی‌ در روند توسعه و پیشرفت باشد.
سرعت‌گیرهایی که سرمایه‌گذاری در آذربایجان غربی را کند می‌کند
آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که زمینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد اما روند پیچیده و دست و پاگیر دریافت مجوزها و استلامات دولتی و اداری آنقد وقت‌گیر است که اگر منجر به فرار سرمایه‌گذار نشود در خوش بینانه‌ترین حالت باید حداقل چند سال شاید هم یک دهه در راهروهای آن اداره و این سازمان کفش پاره کند تا بتواند موافقت دستگاه‌های متولی را بگیرد.
این روند دست و پاگیر باعث شده است که ترجیح بخش خصوصی سرمایه‌گذاری در دیگر استانهای کشور باشد و عطای رسیدن به کسب و کار در آذربایجان غربی را به لقائش ببخشند، گواه این گفته را می‌توان پروژه‌های سرمایه‌گذاری ناتمامی عنوان کرد که در ارومیه لیست بلند بالایی دارند و برخی از آنها دهه دوم بلاتکلیفی شان را هم تجربه کردند و ادامه عملیات احداث آنها هر یک با بهانه‌هایی به تعویق افتاده است.
لیست بلندبالای پروژه‌های بلاتکلیف بخش خصوصی در آذربایجان غربی
تله کابین ارومیه، هتل پنج ستاره، شهربازی پارک جنگلی، پروژه اوریاد، سیتادیوم یا رزت تنها گوشه کوچکی از پروژه های مشارکتی بخش خصوصی در ارومیه است که غبار بلاتکلیفی و بی تدبیری روند تکمیل آنها را با کندی روبرو کرده است.
تله‌کابین ارومیه پروژه‌ای که خیال افتتاح ندارد
اواخر دهه 70 بود که زمزمه احداث بزرگترین تله کابین خاورمیانه از شهر ارومیه شنیده شد اما علیرغم همه وعده‌هایی در طول این دو دهه داده شده است، به نظر می‌رسد این تله کابین حالا حالاها خیال ندارد رویای مردم استان را به واقیعت پیوند بزند.
پیشرفت فیزیکی این پروژه تفریحی_تجاری در طول سال‌های احداث آنقدر ناچیز است که اگر سرمایه‌گذار هم فراری نشود متولدین دهه شصت باید با نوه هایشان نظاره‌گر چهره ارومیه از فراز این تله‌کابین باشند!
جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش، درخصوص آخرین وضعیت تله‌کابین اظهار کرد: پروژه تله‌کابین به بخش خصوصی، شرکت «تله‌کابین ارومیه» واگذار شده است.
وی در خصوص دلیل تعلل احداث طولانی‌ترین پروژه تله‌کابین در ارومیه تصریح کرد: اختلافات داخلی و مشکلات مدیریتی شرکت پذیرنده ساخت تله‌کابین، روند پیشرفت پروژه را دچار مشکل کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: فاز اول پروژه با صرف اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان، 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دکل‌های تله‌کابین نصب شده است.
خرداد امسال، وعده افتتاح بزرگترین مرکز خرید غرب کشور 
پروژه سیتادیوم ارومیه که بزرگترین مرکز خرید غرب کشور از نظر مساحت به شمار می‌رود، به گفته مسئولان به صورت مشارکتی توسط شهردرای و سرمایه‌گذار، در زمینی به مساحت 53500 مترمربع و در 6 طبقه در حال اجرا و ساخت است که شامل هایپرمارکت و پارکینگ می‌شود و پیش‌بینی توسعه سینما نیز در طراحی آن دیده شده است.
حجت‌الاسلام بهنام قلي اوغلي، مدير پروژه مشاركتي مركز تجاري سیتادیوم و شهرداري اروميه در خصوص آخرین وضعیت پروژه سیتادیوم گفت: مساحت زیر بنایی این مجموعه 213 هزار مترمربع است که شهرداري اروميه جهت پيگيري روند احداث مركز تجاري رزت و احقاق حقوق خريداران اين مجموعه دي ماه سال ٩٥ با سرمايه گزار جديد قرارداد همكاري منعقد كرد.
قلی اوغلی در خصوص اینکه این پروژه بزرگتر از پارک لاله است گفت: پروژه سیتادیوم سه برابر بزرگتر از پارک لاله است و اکنون نیز در بحث ساختمان و سازه در حال کار بر روی اسکلت بندی هستند و کار بر روی تجهیزات نیز از یک هفته پیش آغاز شده است و کار تجهیز کارگاه به اتمام رسیده و اکنون در حال تجهیز برق ساختمان هستند.

این قصه سر دراز دارد
البته قصه پروژه‌های ناتمام ارومیه و همچنین آذربایجان غربی به همین‌جا ختم نمی‌شود ولی باید گفت مردم نجیب این استان چه زمانی می‌توانند طعم شیرین توسعه با اقتصاد پویا و فعال را در استانشان بچشند سوالی که بی‌شک متولیان امر باید پاسخ قانع کننده‌ای برای آن داشته باشند تا بشود رکود چند دهه در برخی از پروژه‌های سرمایه گذاری در آذربایجان غربی را به استناد آن توجیه منطقی کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید