16:56|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1398 - 05:25
کد خبر: 11963
باریش گزارش می‌دهد:

اما و اگرهای انتقال ضایعات‌فروشان ارومیه به خارج از شهر

حضور مغازه‌های ضایعات فروشی در مجاورت خانه‌های مسکونی از جمله چالش‌های اساسی شهر ارومیه است که با وجود انتقادات شهروندان هنوز اقدام عملی برای انتقال ضایعات فروشان به خارج از محدوده شهر ارومیه صورت نگرفته است.
اما و اگرهای انتقال ضایعات‌فروشان ارومیه به خارج از شهر

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ زیبایی و آراستگی محیط اطراف یک از مولفه‌های مهم و اساسی در زندگی شهری است چراکه آراستگی سیما و منظر شهری برای شهروندان حس آرامش روحی و روانی را به ارمغان می‌آورد، از همین رو است که در شهرهای مختلف بخش سیمای شهری و آراستگی آن مورد توجه ویژه قرار گرفته است و همواره متولیان امر کوشیده‌اند تا با امکانات موجود زیباترین فضاهای شهری را بسازند. زیرا همگان به سیمای یک شهر به عنوان ویترینی نمایشی برای جذب گردشگر و آرامش‌بخشی به خود شهروندان باور دارند.

موفقیت در این مقوله اعتباربخشی به شهر و جذب مخاطب را بیش از هر چیزی به ارمغان می‌آورد. البته در این میان عواملی نیز وجود دارد که همواره منظر شهری را زشت کرده و حتی زندگی را برای شهروندان دشوار می‌کند، یکی از این عوامل که در شهر ارومیه نیز سال‌ها است اعمال وجود می‌کند، حضور ضایعات فروشان در داخل شهر و کنار خانه‌های شهروندان ارومیه است. ضایعات فروشانی که حضورشان در مناطق مسکونی چهره شهر را ناخوشایند کرده و موجب آزار و اذیت شهروندان شده است. نخاله‌هایشان به ویژه در اطراف کمربندی که دروازه ورود به شهر محسوب می‌شود چهره شهر را مکدر ساخته و عبور و مرور را برای عموم کند کرده است.

صدور اخطاریه به ضایعات‌فروشان پس از تایید نهایی مکان
حجت‌الاسلام خلیل‌پور، سخنگوی شورای شهر اسلامی شهر ارومیه نیز در این رابطه تصریح کرد: برای ساماندهی ضایعات فروشان یک قطعه زمین در ابتدای جاده اشنویه و حوالی میدان دواب شناسایی شده است.
وی اضافه کرد: حضور ضایعات فروشان در سطح شهر به ویژه در حوالی کمربند میانی ارومیه، مشکلاتی را در خصوص چهره شهری ایجاد می‌کند که انتقال محل فعالیت این قشر می‌تواند رضایت شهروندان را موجب شود.
این مسئول اظهار امیدواری کرد به محض تایید نهایی زمین‌های در نظر گرفته شده از سوی کارشناسان، اخطارهای لازم از سوی شهرداری ارومیه به ضایعات فروشان ارسال و زمینه جابجایی این صنف فراهم می‌شود.
دو قطعه زمین برای انتقال ضایعات فروشان درنظر گرفته شده است
خلیل‌پور تصریح کرد: یکی از قطعه زمین‌ها پایین‌تر از کهنه بازار ارومیه، در زمینی به مساحت 2 هکتار، سمت جاده اشنویه است که زمین مذکور متعلق به شهرداری بوده و موقعیت مناسبی برای مستقر شدن ضایعات‌فروشان دارد.
وی افزود: قطعه زمین دیگری به مساحت 12 تا 13 هکتار، در حوالی میدان دواب برای ضایعات‌فروشان در نظر گرفته شده است که این زمین نیز هم اکنون در اختیار شهرداری ارومیه است.
خلیل‌پور درباره زمان انتقال ضایعات فروشان به محل‌های درنظر گرفته شده، گفت: با توجه به اینکه اراضی در نظر گرفته شده هنوز از سوی کارشناسان تایید نهایی نشده است، لذا به ضایعات فروشان از سوی شهرداری ارومیه اخطار ارسال نشده، اما به محض تایید کارشناسان ضایعات فروشان به محل‌های در نظر گرفته شده منتقل می‌شوند.
طرح انتقال ضایعات‌فروشان در مرحله تملک اراضی است
حسین پناهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش اظهار کرد: ساماندهی مشاغل مزاحم، پسماند و نخاله‌های ساختمای هریک موضوعات جداگانه از هم هستند که برای رفع هر کدام طرح‌ها و لوایح جداگانه در شورای شهر مورد تصویب قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه قرادادهایی برای جمع آوری نخاله‌های ساختمای از سطح شهر و تخلیه آن در محل‌های تعیین شده بسته شده است، افزود: در رابطه با ساماندهی ضایعات فروشان که در سطح شهر نیز اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند، مکان‌های خاصی برای استقرار دائمی ضایعات فروشان به خارج از شهر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: تخصیص مکان خاص برای استقرار ضایعات‌فروشان در خارج از محدوده شهری در مرحله تملک اراضی قرار دارد تا با احداث مجتمع جدید تمامی ضایعات فروشان در راستای جلوگیری از ایجاد مزاحمت‌های صوتی و همچنین تلطیف چهره شهری به خارج از محدوه شهر منتقل شوند.
پناهی با بیان اینکه کارگروه‌های مختلفی در استانداری و فرمانداری شهر ارومیه در کنار شهرداری در موضوع ساماندهی ضایعات‌فروشان از حاشیه شهر دخیل هستند، خاطرنشان کرد: باید منتظر طی مراحل قانونی تملک اراضی و احداث مجتمع برای انتقال آنها به خارج از محدوده شهر باشیم
حضور ضایعات فروشان در کنار منازل مسکونی داد مردم را درآورده است
مریم صمدی یکی از مخاطبین باریش‌نیوز در پیام ارسالی خود از حضور ضایعات فروشان در مجاورت منازل مسکونی گلایه‌کرده و نوشته است: وجود مغازه‌های ضایعات فروشی عبور و مرور را به سبب حضور همیشگی اتومبیل‌ها برای جابه‌جایی ضایعات دچار مشکل کرده از سویی بوی بد و حضور موش‌ها در خانه‌هایمان که به سبب وجود ضایعات در مجاورت خانه‌هایمان است زندگی را به کاممان تلخ کرده است.
وی ادامه داده است: کودکانمان نمی‌توانند در کوچه و محله بازی کنند چرا که ضایعات از سروکول محله بالا می‌رود، نمی‌دانیم دردمان را برای چه کسی بازگو کنیم زیرا دیگر زندگی با این شرایط قابل تحمل نیست.
انتقال ضایعات فروشان به خارج از شهر از چالش‌های اساسی شهر ارومیه است که با وجود انتقادات دائمی از سوی شهروندان هنوز اقدام عملی در این باره صورت نگرفته است. امید است حال که بحث سیمای شهری مورد توجه ویژه مسئولین و متولیان امر قرار گرفته به این موضوع نیز به عنوان امری جهت زیبایی و آرامش شهروندان نظری داشته باشند، فراموش نکنیم که با یک چهره ناخوشایند نمی‌توان به استقبال رفت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید