18:41|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1398 - 06:01
کد خبر: 11958
باریش بررسی می‌کند:

کهن‌ترین میدان ارومیه محل جولان بزهکاران و مشاغل کاذب

میدان ولایت فقیه که به عنوان میدان مرکز شناخته می‌شود و از تاریخی‌ترین میدان‌های شهر ارومیه به شمار می‌رود ولی متاسفانه این میدان در میان آحاد مردم به جای اینکه بیشتر براساس قدمت کهنش شناخته شود به عنوان جولانگاه بزهکاران و انواع مشاغل کاذب شهرت یافته است.
کهن‌ترین میدان ارومیه محل جولان بزهکاران و مشاغل کاذب

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌؛ مکان‌های تاریخی، همچون برگی کهن از روزگارن گذشته هستند که زندگی آنان‌که روزگاری بوده‌اند را در ذهن‌ها تداعی می‌کنند و به نوعی میراث گذشتگانمان محسوب می‌شود و در همه جای دنیا این مکان‌های تاریخی که از معماری خاص و چشم‌نوازی برخوردار هستند، مورد توجه مسئولین و مردم قرار می‌گیرند و از این مکان‌ها به عنوان مراکز توریستی و گردشگری استفاده می‌شود تا قدمت تاریخی منطقه و شهر خود را به رخ بکشند و توانایی و هنر گذشتگان خود را به نمایش گذارند.
میدان ولایت فقیه که در میان مردم ارومیه به عنوان میدان مرکز شناخته می‌شود نیز یکی از میراث کهن و ارزشمند شهر ارومیه است که همجواری مسجد جامع  بازار تاریخی نیز بدان اعتبار ویژه‌ای بخشیده است به گونه‌ای که بارها و هزاران بار می‌توان در وصف این مکان و قدمتش قلم زد ولی متاسفانه به جای اینکه این محل به عنوان مرکز گردشگری و توریستی مورد توجه قرار گیرد محلی برای جولان انواع بزهکاران و مشاغل کاذب تبدیل شده است و چهره ناخوشایندی به این محل پرقدمت داده است، از همین رو نیز بیش از یک محل گردشگری از محلات بدنام شهر شناخته می‌شود.
ساماندهی میدان ولایت فقیه از اولویت‌های شهرداری است
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه اظهار کرد: میدان ولایت فقیه ارومیه یکی از پرترددترین مکان‌های شهر به شمار می‌رود و همه روزه در این مکان شاهد شلوغی جمعیت و ایجاد سد معبر هستیم از این رو  ساماندهی این مکان و اجرای طرح جمع‌‌آوری سد معبر نیز در اولویت برنامه کاری سازمان خدمات شهری شهرداری ارومیه قرار گرفته است.
«امیر سحابی» در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر ساماندهی کل فضای داخلی شهر ارومیه در دستور کار سازمان خدمات شهری  قرار دارد و با تلاش‌های شبانه روزی در نظر داریم تا قبل از فرا رسیدن فصل بهار تا حدی زیادی جمع آوری سد معبر را در مکان‌های مختلف شهر اجرایی کنیم.
 حضور مشاغل کاذب سیمای میدان ولایت فقیه را به هم ریخته است
حسین پناهی عضو شورای شهر ارومیه، در رابطه با وضع ظاهری میدان ولایت فقیه، اظهار کرد: با توجه به اینکه مرکز یا همان میدان ولایت فقیه در کنار بازار تاریخی و در امتداد خیابان امام قرار گرفته است، بازار سنتی که  به عنوان بافت فرسوده و هم به‌عنوان بافت تاریخی در گیر مشکلات خاص خودش است.
وی بیان کرد: همچنین سد معبرهایی که در ورودی بعثت و خیابان امام قرار دارند سیمای شهر میدان شهر را بهم ریخته و در بخش ساماندهی کردن مشاغل، توجه ویژه‌ای به این مسئله شده است، تا بتوانیم با تسنیق کردن به این وضع سروسامان دهیم.
پناهی افزود: رسیدگی به میدان ولایت‌فقیه و خیابان امام از دروره چهارم در اولویت بودن با توجه به بحث رکود در کشور و همچنین تداخل پیدا کردن بعضی پروژه‌ها با ادارات دیگر روند ساماندهی را با مشکل مواجه می‌کند.
وضعیت نامطلوب میدان ولایت فقیه نتیجه اختلاف نظر مسئولین است
محمدرضا علیزاده عضو شورای شهر ارومیه در مورد میدان ولایت فقیه افزود: طرح میدان امام ارومیه با توجه به سابقه و قدمت آن که از حدود بیش از 20 سال پیش مطرح شده است، در کش و قوس بین دو ارگان راه و شهرسازی و شهرداری و بخش خصوصی قرار دارد و از پروژه‌های موجود می‌توان گفت مجتمع تجاری نارون به طور کامل تحویل شهرداری شده است و سازمان راه و شهرسازی نیز مطالباتی دارد و همین موارد باعث بلاتکلیفی در این زمینه شده ست که باید اختلافات ناشی از آن مورد حل و فصل قرار گیرد.
وی تصریح کرد: مساحت کامل این میدان ۴/٧ هکتار است و پروژه‌های تجاری سرای نخجوانی و سروش در دست تهیه است کارفرمای این طرح‌ها سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری است و مشاور طرح در حال تهیه طرح ساختمان‌های مذکور است.
شورای شهر ارومیه گفت: برای ساماندهی اطراف مسجد اعظم هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده، ولی مسجد جامع گفته می‌شود که به حالت قبل خود باز خواهد گشت و نمای بیرونی آن واحدهای تجاری و نمای داخلی‌اش حجره‌هایی خواهد بود که متعلق به فضای داخل مسجد است.
وی در این میان سهم اداره کل راه و شهرسازی هنوز تعیین تکلیف نشده و می‌توان گفت یک سوم طرح مربوط به راه و شهرسازی، یک سوم مربوط به شهرداری و یک سوم در اختیار بخش خصوصی است. از شهرداری درخواست صدور اسناد سرقفلی می‌شود، ولی چون هنوز سند پایان کار صادر نشده شهرداری نمی تواند به صدور سند سرقفلی اقدام نماید و این موارد محل اختلاف است.
وی خاطر نشان کرد: این طرح می‌تواند یکی از طرح‌های فاخر شهر ارومیه باشد و هم در بحث نوسازی و به‌سازی محله‌های اطراف نقش به خصوصی ایفا کند و هم نماد هویت بخش مرکز شهر باشد.
برای اینکه برای جذب گردشگر در کلانشهر ارومیه موفق عمل کرد بایستی به مکان‌های تاریخی اهمیت و ارج ویژه‌ای نهاد و شرایط میدان ولایت فقیه به هیچ وجه در خور کلانشهر ارومیه نیست که سودای تبدیل شدن به شهرگردشگری را دارد. زیرا هر گردشگری با نظاره کوتاهی به این میدان برداشت نادرستی از شهر و مردم ارومیه را خواهد داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید