06:35|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1398 - 10:02
کد خبر: 11917

رمضان و حکایت تکراری گرانی اقلام مصرفی مردم!

بازار کالاهای اساسی برای بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد در آستانه ماه رمضان همانند نمایشگاهی است که مردم فقط از پشت ویترین قادر به تماشای این اقلام هستند و خرید آن‌ها از آرزوهای دور مردم به شمار می‌رود. 
رمضان و حکایت تکراری گرانی اقلام مصرفی مردم!

سرویس اقتصادی باریش‌؛ همه مردم به این رسم نانوشته افزایش قیمت اقلام و کالاها با فرارسیدن ماه رمضان آشنا هستند، با نزدیکی به ماه رمضان قیمت کالاها دچار تغییر و تکان حسابی می‌شود. این افزایش قیمت‌ها در کشور ما درحالی است که در بسیاری از کشورهای اسلامی قیمت کالاها در این ماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا می‌کند تا همه مردم بتوانند از سفره گسترده الهی لذت ببرند و دغدغه ناتوانی خرید برای خانواده‌هایشان را نداشته باشند.
از سویی امسال گرانی‌ها متفاوت‌تر از سال‌های گذشته رقم خورده است و افزایش قیمت سرسام آور انواع گوشت، حبوبات، سبزیجات صدای مردم را درآورده است. با وجود اینکه مسئولین وضعیت بازار را کنترل شده اعلام کرده بودند ولی حقیقت ماجرا همیشه از دسترس مسئولین خارج بوده و نظارت‌ها تاثیری بر گرانی ندارد. زیرا اگر قادر به کنترل قیمت بودند قیمت برنج، میوه و انواع سبزیجات به بهانه رسیدن ماه رمضان خیز بلندی برنمی‌داشت. خیزهای بلندی که مردم را از خرید ناتوان کرده است و خدا می‌داند اقشار کم‌درآمد جامعه این ماه را چگونه به سر خواهند کرد.
تحریم‌‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، بهانه خوبی برای گرانی بسیاری از کالاهای اساسی شده است. درواقع تحریم به‌عنوان مجوزی برای افزایش قیمت‌ها محسوب می‌شود. این در حالی است که نه‌تنها دولت و دولتمردان، بلکه همه اقشار جامعه نیز به‌خوبی می‌دانند که تاثیر تحریم‌ها بر گرانی کالاهای اساسی به این اندازه نیست و آنچه بازار از آن رنج می‌برد نبود مدیریت و نظارت دقیق است که سبب شد قیمت‌های سلیقه‌ای مردم را به زانو درآورد و شرینی روزه‌داری و بندگی را به کامشان تلخ و زهرآگین کند و در نهایت بازار کالاهای اساسی برای بسیاری از مردم به ویژه اقشار کم‌درآمد همانند نمایشگاهی است که مردم فقط از پشت ویترین قادر به تماشای این اقلام هستند و خرید اقلام از آرزوهای دور مردم به شمار می‌رود. 
این حکایت تلخ درحالی است که روزه‌داران جهت حفظ سلامت خود در ایام رمضان باید سبد خرید و سفره‌ای غنی و کامل‌تر نسبت به ماه‌های دیگر داشته باشند اما بررسی هزینه یک خانوار چهارنفره برای تهیه اقلام مورد نیاز ماه مبارک رمضان نشان می‌دهد سفره غذایی بسیاری از خانوارها به ‌ویژه اقشار کم‌درآمد امسال کوچک‌تر از سال‌های گذشته است.

اکنون که مسئولین مردم را فراموش کرده‌اند بهتر است حداقل خودمان به همدیگر رحم کنیم. فروشندگان باانصاف با خریداران برخورد کنند، تشریفات اضافی را حذف کرده و تا حد توان به کمک و یاری خانواده‌های کم‌درآمد که امسال روزه‌داری را با کمبودها می‌گذرانند، بشتابیم و همگی از این سفره گسترده الهی که هدف اصلی آن رسیدگی به حال افراد ناتوان است، بهره ببریم. فراموش نکنیم که خداوند متعال می‌خواهد در این ماه دل‌های ما را به همدیگر نزدیک‌ترشود، نه اینکه بهانه‌ای برای نمایش سفره‌های رنگین باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید