07:01|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 14 اردیبهشت 1398 - 12:09
کد خبر: 11905

شهد شیرین تولید عسل به کام توسعه آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به سبب برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی و داشتن پتاسنیل‌های بالقوه کشاورزی می‌تواند به یکی از قطب‌های برتر تولید عسل در کشور تبدیل شود.
شهد شیرین تولید عسل به کام توسعه آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، وجود طبیعت بکر و تنوع گونه‌ها و پوشش‌های مختلف گیاهی آذربایجان غربی را به یکی از کلکسیون‌های بی‌نظیر طبیعی در کشور تبدیل کرده است.
برخورداری از تنوع و پوشش گیاهی منحصر به فرد در استان زمینه را برای تولید محصولات مختلف کشاورزی مهیا کرده است که بهره‌برداری از این ظرفیت اهتمام توام مسئولان و کارآفرینان را  می‌طلبد تا شهد شیرین تولیدات کشاورزی کام مردم استان را در پرتوی رونق اقتصادی شیرین کند. 
وجود یک میلیون و 200 هزار کلنی در آذربایجان غربی
پرورش زنبور عسل و تولید این محصول شیرین تنها نمونه‌ای کوچک از پتانسیل‌های بالقوه استان است می‌تواند کام مردم استان را در توسعه و رونق بخشیدن به بخش‌های اقتصادی آن، شیرین کرده و غبار عقب‌افتادگی‌های اقتصادی که در طول سال‌ها بی‌توجهی به ظرفیت‌های موجود، بر چهره مردم استان نشسته است را بشوید.
احمد دهقان، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر یک میلیون و ۲۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان وجود دارد.
وی ادامه داد: میزان شکر مورد نیاز این تعداد کلنی با ارزیابی‌های صورت گرفته برابر با ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن شکر است که در دو ماه گذشته ۲۱ درصد این میزان برآورد می‌شود.
معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ظرفیت سالانه تولید عسل در استان را برابر با ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر سه هزار و ۵۲۳ تن شکر مورد نیاز چندین استان در انبار غله موجود است و از این میزان ۴۸۵ تن موجودی انبار شکر به زنبورداران برای تامین تغذیه کلنی‌ها اختصاص دارد.
ظرفیت بالای تولید عسل برای اشتغالزایی در استان
رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی، در ادامه با اشاره به ظرفیت قابل توجه پرورش زنبور و تولید عسل برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در استان، اظهار کرد: در حال حاضر 3 هزار نفر در مشاغل مرتبط با تولید عسل فعالیت دارند که این امر بیانگر پتانسیل نهفته بخش کشاورزی در اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری در آذربایجان غربی است.
وی یادآور شد: هدف از تشکیل تنظیم بازار، کنترل مناسب بر نحوه قیمت‌ها و تامین اقلام مورد نیاز مردم است، اظهار کرد: برای این منظور بازرسان نیز باید با نظارت دقیق بر بازار از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌غربی با بیان اینکه باید با هماهنگی بین مسئولان مایحتاج مورد نیاز مردم در ماه رمضان تامین شود و هیچگونه مشکلی از این جهت وجود نداشته باشد، تصریح کرد: مهم‌ترین موضوع نیز در حال حاضر تامین شکر مورد نیاز زنبورداران است تا در این زمینه کمبودی وجود نداشته باشد.
لزوم حمایت از زنبوردارن برای شناسایی بازارهای هدف جهانی
عبادی یکی از فعالان عرصه زنبورداری و تولید عسل است که فعالیت خود را چند سال پیش با تعداد اندکی از کندوها در منزل شخصی شروع کرده و افزایش تقاضا انگیزه ای برای افزایش تعداد کندوها و تولید بیشتر محصول شده است، در رابطه با مشکلات و سختی‌های پیش‌روی کار تولیدی در بخش کشاورزی گفت: تولید تنها یکی از جنبه‌های کار کشاورزی است و مهم ترین اصل شناسایی بازارهای هدف برای عرضه محصولات است که باید با حمایت‌های مسئولان به سرانجام برسد.
این کندودار خاطرنشان کرد: کیفیت و مرغوبیت عسل تولیدی در استان به سبب تنوع در پوشش گیاهی و فراوان گونه‌های مختلف گل‌ها بی‌نظیر است و این محصول توان رقابت در بازارهای جهانی دارد و می‌تواند به عنوان یک برند برای آذربایجان‌غربی مطرح شود.
عبادی مشکل فعلی زنبورداران را افزایش یکباره قیمت شکر در بازار عنوان و تصریح کرد: تولید عسل به سبب نیاز بیشتری که به شکر دارد مستلزم ارائه سهمیه های ویژه برای زنبورداران است تا به طبع آن قیمت نهایی محصول نیز ثابت نگه داشته شود چراکه افزایش قیمت مواد اولیه تولید بی‌شک در قیمت نهایی اثرگذار است و افزایش قیمت می‌تواند خرید بازار را کاهش دهد.
 همت عالی ز فلک بگذرد     مرد به همت ز ملک بگذرد
شرایط اقتصادی امروز می‌طلبد که برای رسیدن به توسعه پایدار هر کس در هر تخصص و مهارتی که دارد به جای آنکه دست روی دست بگذارد تا دولت برایش زمینه اشتغال در ادارات و نهادهای دولتی فراهم کند، گوشه کار را بگیرد تا پیکر نیمه جان توسعه اقتصادی استان در سایه تلاش و همت همگانی و کارآفرینی در بخش خصوصی جان دوباره به خود بگیرد.
بنگاه‌های اقتصادی کوچک تولیدی مانند پرورش زنبور و تولید عسل یکی از هزاران راه نرفته ای است که می‌تواند شهد شیرین رونق اقتصادی را با تولید به کام مردم استان شیرین کند به شرط آنکه مسئولان نیز همگام با مردم موانع راه‌اندازی کسب و کارهای این چنینی را برای کارآفرینان برطرف کنند و به جای سنگ انداختن جلوی پایشان، سنگریزه‌های مسیر توسعه را با تدبیر و اقدام به موقع از بین ببرند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید