22:52|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اردیبهشت 1398 - 10:42
کد خبر: 11887

سرنوشت پروژه‌های ناتمام در انتظار آزاد راه ارومیه به تبریز

افزایش حجم آب دریاچه ارومیه اهمیت بهره‌برداری از پروژه آزاد راه ارومیه به تبریز را دو چندان کرده ولی عدم اهمیت این پروژه برای آذربایجان شرقی مسیر بهره‌برداری آن را دچار ابهام کرده است. 
سرنوشت پروژه‌های ناتمام در انتظار آزاد راه ارومیه به تبریز

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌؛ آزاد راه ارومیه به تبریز 151 کیلومتر طول دارد که در 5 قطعه عملیاتی می‌شود و تاکنون قطعات اول و دوم آن در آذربایجان غربی تکمیل و بهره‌برداری رسیده اما قطعات بعدی هنوز در حال احداث است. ولی سرنوشت نامعلوم پروژه‌ها در آذربایجان غربی سبب شده تا مردم نیز به اتمام این پروژه چندان خوش‌بین نباشند. از سویی افزایش حجم آب دریاچه ارومیه که جذب گردشگر را به همراه خواهد داشت اهمیت و توجه به تامین زیرساخت‌ها را حائز اهمیت کرده است.

اهمیت تکمیل آزاد راه ارومیه به تبریز
 سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر اهمیت تکمیل آزادراه ارومیه به تبریز اظهار داشت: این روزها دریاچه ارومیه به عنوان یکی از منحصربه‌فرد ترین جاذبه‌های توریستی حال و روز قابل قبولی پیدا کرده بنابراین رسیدگی به آزادراه ارومیه تبریز که از میانه این دریاچه می‌گذرد بسیار پر اهمیت است.
پیمان آرامون تصریح کرد: با افزایش حجم آب و بیشتر شدن پهنه دریاچه و بازگشت دوباره حیات به آن طبیعتاً تعداد بازدیدکنندگان از دریاچه ارومیه نیز افزایش یافته است و به همین خاطر باید روند احداث آزادراه ارومیه تبریز نیز شتاب گیرد تا شهروندان به سهولت بتوانند بین دو مرکز استان تردد کنند.
وی گفت: استانداری آذربایجان غربی به شدت پیگیر تکمیل زیرساخت‌ها و تکمیل کاربری‌های قطعات اول و دوم پروژه است و آن را در اولویت کاری می‌داند اما قطعه سوم این پروژه که دارای 2 دستگاه تونل و مسیر به طول 17 کیلومتر است پایین‌ترین میزان پیشرفت را دارد که باید فکر اساسی برای آن کرد.
پیشرفت فیزیکی آزاد راه ارومیه تبریز اصلاً مطلوب نیست 
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: پیشرفت فیزیکی آزاد راه ارومیه تبریز به ویژه قطعه سوم آن اصلاً مطلوب نیست و برای ساخت قطعات پنج و شش و تکمیل قطعات یک تا 4 به 1000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
تکمیل آزادراه ارومیه-تبریز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازدارد
آرامون گفت: تکمیل پروژه آزادراه ارومیه به تبریز که در ۶ قطعه طراحی شده، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تونل ارومیه به تبریز تحت تاثیر چالش‌های اقتصادی است 
 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در رابطه با پروژه تونل ارومیه به تبریز گفت: از سوی تبریز هنوز هیچ اقدامی برای عملیات اجرایی این پروژه انجام نشده است.
احمد علیرضا بیگی، در پاسخ به این سوال که چرا عملیات اجرایی این پروژه از طرف تبریز به مرحله اجرا نرسیده است، تصریح کرد: تنگناهای بودجه‌ای حتی در سطح استانها نیز اولویت پروژه‌های عمرانی تحت تاثیر قرار داده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه این پروژه نیز تحت تاثیر چالش‌های اقتصادی امسال قرار گرفته است، گفت: چون این پروژه یک طرح سرمایه‌گذاری است باید سرمایه‌گذار آن تعریف شود و با توجه به رکود اقتصادی موجود در کشور در حال حاضر سرمایه‌گذار به چنین پروژه‌هایی ورود نمی‌کند.
شرایط اقتصادی نابسامان کنونی کشور، تورم کمر شکن و نوسانات ارزی کمتر سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی همانند  تونل ارومیه به تبریز علاقمند می‌کند از سویی این پروژه از سوی آذربایجان شرقی نیز دارای اولویت نیست و با این شرایط اگر تدبیر جدیدی اندیشیده نشود آزاد راه ارومیه به تبریز نیز باید در صف انتظار پروژه‌های افتتاح نشده منتظر بنشیند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید