23:31|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1398 - 12:24
کد خبر: 11873
به همت دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه:

«همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب» برگزار شد

«همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب» با نگرشی بر احیای دریاچه ارومیه توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه و با حضور مسئولین استانی و کشوری برگزار شد.
«همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب» برگزار شد

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ آب از حیاتی‌ترین منابع بشری است که افزایش جمعیت و تغییر سبک زندگی به بحران کمبود آب دامن زده است و این مشکل در آذربایجان غربی منجر به خشکی دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته شده است. از این‌رو پیاده‌سازی الگوهایی جهت مدیریت مصرف آب برای جلوگیری از فجایع کمبود آب مورد اهمیت بیشتری قرار گرفت. بر همین اساس نیز فناوری‌های نوین در عرصه مدیریت آب شکل گرفت.
با توجه به اهمیت موضوع دریاچه ارومیه و رسالت دانشگاه‌ها، دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه به برگزاری «همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب» با نگرشی بر احیای دریاچه ارومیه با حضور مسئولین استانی و کشوری اقدام کرد.
حمایت از ایده‌های دانشجویان و اساتید در همایش ملی آب
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی در همایش ملی فناوری‌های نوین در صنعت آب اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع آب، به برگزاری این همایش اقدام کرده و از خداوند متعال بابت نزول برکات الهی و تلاش‌های دولت که دریاچه ارومیه را تا حدی احیا کرد، شاکریم.
یعقوب پوراسد افزود: از ایده‌هایی که توسط دانشجویان و اساتید پس از این همایش ارائه شود در مرکز نوآوری دانشگاه حمایت می‌شود.
وی گفت: دانشگاه فنی حرفه‌ای استان در ریل صحیح پیشرفت و تاثیرگزاری حرکت می‌کند و در مورد مسایل مهم علمی استان حرف برای گفتن دارد.
نهاد برنامه‌ریزی کشور فاقد نگاه توسعه‌محور است
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی رو سال اخیر را از جمله سال‌های خشکسالی و پرآب کشور در طول 50 سال گذشته دانسته و اظهار کرد: تا قبل از بارش‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت در جهت مقابله با خشکسالی بود، ولی شدت بارش‌ها در ماه‌های اخیر این روند را به طور کلی دچار تغییر کرد و اکنون تمام برنامه‌ریزی‌ها در جهت عکس حرکت می‌کند که این نشان از عدم توسعه‌محور بودن برنامه‌ها دارد.
احمدعلی کیخا افزود: متاسفانه مدیران ما در «حال» برنامه‌ریزی می‌کنند و نهاد برنامه‌ریزی ما در این زمینه دچار مشکل جدی است و به همین جهت نیز در امر توسعه موفق عمل نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حق‌آبه دریاچه ارومیه به کشاورزی اختصاص یافته است، خاطر نشان کرد:  این امر در خشکسالی دریاچه ارومیه نقش اساسی داشته و باید ضمن افزایش تولید محصولات کشاورزی، روش و تکنیک‌ها را تغییر داد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید انگیزه توسعه اقتصادی کشاورزی را در کشاورزان ایجاد کرد زیرا با اجبار نمی‌توان در این زمینه به موفقیت دست یافت.
کیخا گفت: حتی احداث تونل زاب نیز به اندازه نزولات آسمانی در روند پرآبی دریاچه ارومیه نمی‌توانست، کمک کند.

کلیدواژه «خودکفایی» راهکار نجات کشور است

دبیر معاونت ستاد آب، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سه رخداد در سیستم بارشی کشور اتفاق افتاد و کشور را از بعد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار چالش کرد در حالی که نقاط حادثه‌خیز از قبل مشخص شده بود ولی عدم استفاده از منابع فجایع را در کشور رقم زد.
نادرقلی ابراهیمی تاکید کرد: باید به واژه خودکفایی ایمان آورده و آن را در کشور عملیاتی کرد زیرا این کلیدواژه راهکار اصلاح وضعیت کنونی است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید