00:30|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 10 اردیبهشت 1398 - 11:24
کد خبر: 11871
باریش گزارش می‌دهد:

ضرورت توجه به کارکرد بیمه برای جبران خسارت‌ها در بخش کشاورزی

حمایت‌های بیمه‌ای ابزاری است که توجه به کارکرد آن می‌تواند خسارت‌های ناشی از وقوع حوادث در بخش کشاورزی و محصولات باغی را جبران کند.
ضرورت توجه به کارکرد بیمه برای جبران خسارت‌ها در بخش کشاورزی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، کشاورزی و باغداری در آذربایجان غربی جایگاه مهمی دارد و از اهمیت بالایی نیز برخوردار است چرا که این منطقه به دلیل وجود خاک ‌حاصل‌خیز و زمین‌های مرغوب برای کشت‌ و کارهای کشاورزی از قابلیت خوبی برخوردار است به همین جهت بیش از 50 درصد مردم آذربایجان غربی به کار کشاورزی و باغداری مشغول هستند و از این طریق درآمد کسب کرده و به رونق تولیدات کشاورزی در سطح کشور کمک شایانی می‌کنند.
امسال نیز با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش دما و احتمال سرما زدی درختان میوه، کشاورزان و باغداران اقدامات مختلفی در جهت جلوگیری از سرما در باغات خود انجام دادند که تا حدی در برابر سرما مقاومت داشته باشند در برخی از نقاط استان اقدامات پیشگیرانه باغداران نتیجه بخش بود و در برخی مناطق دیگر با توجه به شدت افت دما، درختان دچار سرمازدگی شدند.
سرمازدگی 300 میلیارد تومان به محصولات کشاورزی خسارت زد
غلامعلی مرادی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: براساس گزارش‌های اکیپ‌های اعزامی برآورد خسارت، در سال زراعی جاری تاکنون سرمازدگی و یخبندان نزدیک به 300 میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، و سیل نیز نزدیک به 55 میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تأسیسات کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.
وی افزود: با توجه به اینکه سرمازدگی و یخبندان بهاره بیشترین میزان خسارت گزارش شده در سال زراعی جاری تاکنون بوده است، محصولات باغی دانه‌دار اعم از سیب و انگور به میزان ده درصد، درختان هسته دار در حدود 25 درصد، میوه‌های خشک اعم از گردو و بادام  در حدود 25 درصد و محصولات زراعی شامل چغندرقند و گندم نیز در سطح کمتر دچار خسارت شدند.
مرادی تصریح کرد: با توجه به اینکه خسارت سرمای دیررس بهاره  در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه‌دار و هسته‌دار استان و در مرحله قبل از خوشه‌دهی گندم و رشد چغندرقند اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس از میوه دهی و به بار نشستن محصول و دیگر بررسی‌های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
وی به اقدامات پیشگیرانه‌ای که باغداران برای پیشگیری از سرمازدگی می‌توانستند انجام دهند، اشاره کرد و افزود: باغداران از هم اکنون اقدامات و تمهیدات لازم را برای محافظت از درختان و باغ‌های خود در برابر سرمازدگی در سال آینده انجام دهند تا در مواقع بحران غافلگیر نشوند.
فقط 20 درصد باغات آسیب دیده تحت پوشش بیمه هستند
پرویز امجد، رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات طبیعی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: فقط 15 تا 20 درصد اراضی زراعی و باغات استان که در اثر وقوع سیل و سرمازدگی دیررس بهاره در سال زراعی جاری دچار خسارت شدند، تحت پوشش خدمات بیمه کشاورزی قرار دارند.
وی افزود: در سال زراعی کنونی تا آخر فروردین ماه، در زیر بخش آبزیان  400 هکتار، دام سبک 71 هزار رأس، دام سنگین 9 هزار و 926 رأس، زنبورعسل 77 هزار و 645 فروند، انواع طیور 22 میلیون قطعه، زراعت پاییزه 49 هزار و 165 هکتار، زراعت بهاره 3 هزار و 827 هکتار، اراضی باغی 12 هزار و 781 هکتار و مرتع نیز یک هزار و 730 هکتار تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند.
امجد گفت: خوشبختانه اقدامات اطلاع‌رسانی تأثیرات مثبتی در روند آگاه‌سازی  کشاورزان در خصوص کاهش میزان خسارت وارده  داشت، چرا که وقوع سیل اخیر در 19 استان کشور سبب شد تا 50 درصد بخش کشاورزی کشور دچار خسارت جدی شوند.
وی اضافه کرد: در آذربایجان غربی به صورت عمده در سطح شهرستان‌های میاندوآب و شاهین‌دژ شاهد خسارت  55 میلیارد تومانی به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تأسیسات کشاورزی استان بر اثر وقوع سیل بودیم.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: کشاورزانی که محصولات کشاورزی خود را بیمه کرده‌اند، بر اساس تعرفه بیمه‌ای میزان غرامت خسارت وارده به محصولات آنان به تدریج در طول سال واریز می‌شود.

بیمه کردن محصولات کشاورزی و زمین‌های زراعی ضرورتی اساسی برای اقتصادی است که اساس آن بر مبنای فعالیت‌های کشاورزی بنا شده است، چراکه وقوع هرگونه حوادث احتمالی و بلایای طبیعی می‌تواند در چشم برهم زدنی دسترنج و ماحصل تلاش چندین ساله یک خانواده که از درآمد کشاورزی گذران زندگی می‌کند، بر باد دهد البته در این مسیر دولت و متولیان امر کشاورزی نیز باید حمایت‌های جدی از فعالان عرصه کشاورزی داشته باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید