07:36|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1398 - 08:56
کد خبر: 11856
یادداشت:

مردم به گرانی عادت کردند؟

افزایش یکباره و گاه لحظه‌ای تمام اقلام و کالاهای اساسی مردم را در حیرانی و سرگردانی فروبرد. سد تحریم کالاهای گران دوام نیاورد و فروریخت زیرا مردم ناچار بودند، خرید تمام کالاها را تحریم و سبدخرید خود را خالی کنند و این در عمل ممکن نبود.
مردم به گرانی عادت کردند؟

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ هجوم یکباره افزایش قیمت تمام کالاها و اقلام زندگی در ابتدا مردم را دچار شوکی عجیب کرد زیرا برای مردم تحمل این حجم از گرانی‌ها همانند کابوسی غیرقابل تصوربود که تاکنون همانند آن را ندیده و نشنیده بودند. این افزایش قیمت‌ها به هیچ کالا و اقلام زندگی مردم رحم نکرد و یکباره همچون آواری بر سر مردم و کشور خراب شد. گوشت، مرغ، سبزی‌جات، میوه، آجیل، کیف و کفش و حتی پیاز هم افزایش قیمت چندبرابری و ناعادلانه‌ای را تجربه کرد و در این میان آشفته بازار بی‌انصافی‌ها و گران‌فروشی نیز به حد اعلای خود رسید.
این حجم از گرانی در ابتدا مردم را به عکس‌العمل واداشت و هرکس بنابه ذهنیت خود اقدامی انجام داد. عده‌ای از مردم از ترس افزایش مجدد قیمت کالاها مایحتاج اساسی خود را ذخیره و انبار کردند، برخی از این آب گل‌آلود ماهی صید کرده و با انبار اقلام و کالاها تلاش کردند با احتکار یک شبه راه صد ساله را بپیمایند. اما عده‌ای دیگر تلاش کردند در فضای مجازی و حقیقی با راه‌انداختن کمپین‌های نه به خرید انواع کالاها و اقلام  مردم را به عدم تهیه برخی از کالاها تشویق و ترغیب کنند، به امید اینکه با این حجم از نخریدن‌ها، بازار و فروشندگان را وادار کند تا قیمت‌ها را کاهش دهند ولی گویا این لیست نه به خریدن به قدری دراز و طویل بود که مردم در ابتدای راه از این تصمیم خود منصرف شدند زیرا ادامه این روند سبب می‌شد مردم در سب خرید خود هیچ نداشته باشند از سویی این فروشندگان نبودند که به این گرانی‌ها دامن زده بودند و در اکثر موارد کاهش قیمت‌ها منجر به ورشکستگی فروشندگان و بازاریان می‌شد افرادی که اوضاع نابسامان اقتصادی آنان را به مرز نابودی و فنا کشانده بود.
قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده است و عده‌ای زیر این فشار اقتصادی هر روز کمر خم می‌کنند ولی گویا چاره‌ای جز تحمل ندارند زیرا این افزایش قیمت‌های یک‌شبه، به هیچ عنوان قصد  پایین آمدن ندارد و ترجیح می‌دهد همانطور گران و دست‌نیافتنی برای مردم باقی بماند به قدری که اگر تا دیروز خوردن گوشت برای برخی آرزوی محال و دست‌نیافتنی بود امروز خوردن و خریدن پیاز نیز با قیمت 9 هزار تومانی یک رویای محال برای عده‌ای از مردم است.
در میان این سختی‌ها و دشواری‌ها مسئولین نیز ترجیح می‌دهند بی‌خبر از هرجا به جای سروسامان دادن به شرایط کنونی، کنترل بازار، برنامه‌ریزی برای صادرات و برخورد با متخلفان سکوت پیشه کنند و یا به امورات دیگر که شاید برای آنها اهمیت بیشتری از معیشت مردم دارد، بپردازند. سکوتی معنادار که مردم را نیز به عادت واداشته است گویا مردم با گرانی انس گرفته‌اند و ترجیح می‌دهند با سیلی صورت خود را سرخ نگه دارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید