15:54|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1398 - 12:31
کد خبر: 11827
یادداشت:

جدی گرفتن نیاز مخاطب، در تدوین فعالیت‌های فرهنگی

مهم‌ترین عنصری که در فعالیت‌های فرهنگی در حال اجرا مغفول مانده و در واقع توجهی به آن نمی‌شود، نیازسنجی مخاطب است.
جدی گرفتن نیاز مخاطب، در تدوین فعالیت‌های فرهنگی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، یکی از عواملی که می‌تواند موفقیت و اثربخشی در برنامه‌های فرهنگی را در شرایط کنونی رقم زند، توجه به نیاز مخاطب عامه در تدوین برنامه‌های فرهنگی است.
در عصر حاضر که با عنوان قرن ارتباطات از آن یاد می‌شود و آدمی به وسیله انواع مختلف رسانه‌های مجازی، مکتوب، دیداری و شنیداری در برابر سیل عظیمی از اطلاعات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قرار می‌گیرد، شناختن نیاز مخاطب مهم‌ترین اصلی است که باید از سوی متولیان بخش فرهنگی مورد توجه جدی قرار گیرد.
هنر و فرهنگ به سبب ریشه داشتن در تاریخ و تمدن انسانی ابزارهای مهمی در اشاعه و توسعه مفاهیم و مضامین اخلاقی و انسانی است که امروز به واسطه پیچده شدن زندگی‌های اجتماعی به فراموشی سپرده شده و رعایت برخی از عرف‌های انسانی و اخلاقی از سوی برخی‌ها نادیده گرفته شده است.
با توجه به اینکه مخاطب امروز در هجوم اطلاعاتی، سیلقه و خواسته‌ای متفاوت‌تر از مخاطب دهه‌های گذشته دارد که رسانه‌های آنلاین و مجازی نیز در تغییر سلیقه مخاطب کم و بیش اثر داشته‌اند، متولیان و مسئولان فرهنگی باید به این نکته اشراف داشته باشند که برنامه‌ها و فعالیت‌هایی با محتوایی دهه 60 دیگر برای نوجوانی در دهه نود جذایبت و گیرایی ندارد.
تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی که بتواند عامه پسند باشد و مخاطب را درگیر جریانات برنامه کند، نیازمند آن است که برنامه‌ها طبق نیاز و ذائقه عمومی طراحی شود تا بتواند اثربخشی لازم را داشته باشد، در غیر این‌صورت اجرای صرف برنامه‌هایی با عنوان فرهنگی در حد پر کردن رزومه اداری و جذب اعتبارهای هنگفت به نام فعالیت‌های فرهنگی خواهد بود فارغ از اینکه توانسته تاثیرگذاری مطلوب را بر روی مخاطب داشته باشد یا خیر!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید