16:31|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1398 - 10:20
کد خبر: 11823
باریش گزارش می‌دهد:

کشت زعفران؛ راهکار اقتصادی شدن کشاورزی در آذربایجان غربی

کشت زعفران به صورت هواکشت می‌تواند کشاورزان را در حل چالش اقتصادی نبودن کشاورزی در استان و کمبود آب و فرسایش خاک یاری کند.
کشت زعفران راهکار اقتصادی شدن کشاورزی در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، چرخ اقتصاد در آذربایجان غربی همواره بر کشاورزی استوار بوده است. امرارو معاش بیش از یک سوم از جمعیت آذربایجان غربی با استفاده از کشاورزی، خود گویای این حقیقت و نشان‌دهنده اهمیت کشاورزی در استان است.
 مردم آذربایجان غربی با زمین کشاورزی انس و الفت دیرینه‌ای دارند، لذا اصلی‌ترین پیشه مردم آذربایجان غربی را می‌توان کشاورزی قلمداد کرد و معیشت مردم این سرزمین را وابسته به کشاورزی دانست. اما متأسفانه هنوز در آذربایجان غربی کشاورز و کشاورزی وابسته به سنت است. همین موضوع نیز سبب شده تا علی‌رغم اهمیت کشاورزی در استان، همچنان بازده اقتصادی کشاورزی در آذربایجان غربی پایین باشد.
همچنین با توجه به مشکل کمبود آب در سرتاسر کشور، به‌ویژه در آذربایجان غربی که 80 درصد مصرف آب در استان مختص به بخش کشاورزی است و به خشکسالی دریاچه ارومیه نیز دامن زده و منجر به فرسایش خاک در استان شده است.
 لذا آذربایجان غربی نیازمند آن است که برای نیل دادن استان به سمت‌وسوی توسعه، به کشاورزی با بازده اقتصادی بالا روی آورد و این مهم برای عملی شدن نیازمند آن است که کشاورزی در استان به سمت اقتصادی شدن گام بردارد و از روش‌های جدید نیز بهره گیرد.
زعفران دارای ارزش‌افزوده بالا و سود تجاری فراوان است
کشت زعفران را می‌توان یکی از راهکارهای مثبت برای افزایش درآمد کشاورزان استان قلمداد کرد، زیرا زعفران اهمیت فراوانی در بحث صنعت دارد و از این محصول در صنعت رنگرزی و صنایع غذایی استفاده می‌شود و تمامی کشورها به سبب ارزش افزوده بالای این محصول و سود تجارت جهانی زعفران سعی در کاشت و صادرات این محصول به کشورهای دیگر جهت بالابردن قدرت اقتصادی خود دارند.  کشاورزان آذربایجان غربی نیز با ورود به بحث تولید زعفران و صادرات آن می‌توانند به بازده اقتصادی بالا دست یافته و چرخه‌های اقتصاد در استان را فعال‌تر سازند. البته روشی که با توجه به مشکل کمبود آب و خاک در استان برای کاشت این محصول باارزش بسیار مقرون به صرفه است کاشت زعفران به صورت هواکشت است که جرگه‌های استفاده از این روش در استان زده شده است. 
افتتاح اولین مزرعه کاشت زعفران به صورت هواکشت در آذربایجان غربی
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی افتتاح مزرعه کشت زعفران به صورت هوا کشت در استان را یکی از راهکارهای گذر از کشاورزی سنتی در آذربایجان غربی دانسته و تاکید کرد: این مزرعه با استفاده از روش کشت «هواکشت» گام مهمی در مرتفع کردن مشکل استفاده کمتر از آب و خاک برداشته است.
«حسن حیدری» تاکید کرد: با توجه به اینکه زعفران ارزش اقتصادی فوق‌العاده بالایی دارد، در نتیجه برای فروش محصول نیز صاحبان این مزرعه مشکلی نخواهند داشت و می‌توانند زعفران تولیدی خود را وارد بازارهای جهانی کنند.
وی با اشاره به حمایت پارک از صاحبان مزرعه کشت زعفران گفت: این مجموعه در سایه آموزشهای پارک علم و فناوری توانسته برای فروش محصول خود بازاریابی کند و به زودی شاهد صادرات این محصول به کشور ترکیه نیز خواهیم بود.
اشتغال‌زایی با کشت زعفران در آذربایجان غربی
 صاحب مزرعه کشت زعفران گلخانه‌ای زعفران به صورت هواکشت درخصوص محصول خود اظهار کرد: این مزرعه توانسته است در زمینه کاشت زعفران برای ۱۴ نفر اشتغال‌زایی کند.
««سهیلا دیبا» گفت: برای این پروژه هیچ تسهیلاتی از دولت اخذ نشده است و با سرمایه اولیه شخصی، کاشت زعفران به صورت هواکشت را آغاز کرده‌ایم.
وی افزود: در این مزرعه برای شروع کار 500 کیلو پیاز زعفران استفاده شده است و براساس پیش‌بینی‌ها در پایان 60 روز حدود نیم کیلو زعفران از این مزرعه برداشت می‌شود
 کشت زعفران یکی از معیشت‌های جایگزین در احیای دریاچه ارومیه 
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به راهکارهای معیشت جایگزین در حوزه دریاچه ارومیه، اظهار داشت: باید از افراد دغدغه مند و کسانی که با مطالعه و پژوهش‌های خود، راهکارهای عملی برای احیا دریاچه ارومیه دارند استفاده کرد.
شهاب‌الدین بی‌مقدار افزود: ایجاد گلخانه و کشت زعفران یکی از معیشت‌های جایگزین در این رابطه است که آب زیادی هم نمی‌خواهد و می‌توان با تانکر نیز آب آن را تامین کرد
اشتغالزایی و اقتصادی بودن زعفران ویژگی بارز این محصول است 
رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوکان، کشت زعفران در این شهرستان در سال 13٨9 توسط یکی از کشاورزان بوکانی در روستای «تکانتپه» بخش مرکزی و در سطح حدود یک هکتار آغاز شد و هم اکنون به سه هکتار رسیده است. 
مستوره رحیمی آذر افزود: با توجه به کمبود آب در منطقه این محصول می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای دیگر محصولات پرآب بر باشد. 
وی با اشاره به اینکه زعفران در طول یک سال 2 تا سه بار به آبیاری نیاز دارد، بیان کرد: اشتغالزایی و اقتصادی بودن زعفران از ویژگی های مهم آن برای کشاورزان است و این محصول می تواند به اقتصاد خانواده نیز کمک کند. 
مدیر جهاد کشاورزی بوکان نیز گفت: امسال حدود 200 کیلوگرم گل زعفران تَر از مزارع این شهرستان برداشت شده است که این میزان در سال های آینده افزایش پیدا می کند. 
اسکندر عبدی افزود: زعفران با مدیریت و حفاظت های لازم حداقل تا 10 سال اقتصادی بوده و در پایان این دوره نیز پیاز این گیاه قابل انتقال به زمین دیگر یا قابل فروش است. 
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز اظهار داشت: هم اکنون با توسعه کشت این محصول، بیش از چهار هکتار از اراضی این شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته و برای 16 نفر به طور مستقیم و 50 نفر به شکل غیرمستقیم در ارتباط با آن اشتغال ایجاد شده است. 
علی دیانتی با اشاره به اینکه امسال 12 کیلوگرم زعفران در میاندوآب برداشت شده، گفت: متوسط عملکرد این گیاه برای سال اول در هر هکتار 1.5 تا 2 کیلوگرم است که بیشترین عملکرد آن از سال سوم به بعد آغاز می شود. 
وی گفت: نیاز آبی کم (حدود 2 هزار و 500 تا سه هزار مترمکعب در هکتار) و تامین نیاز آبی آن با نزولات جوی، عدم تداخل نیاز آبی با سایر محصولات کشاورزی مرسوم در منطقه، اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم (در زمان برداشت) و اقتصادی بودن آن از جمله مزیت های کشت ان به شمار می رود. 
کشاورزان استان نیازمند آموزش هستند
به سبب اینکه کاشت زعفران به ویژه به صورت هواکشت در آذربایجان غربی به تازگی ترویج یافته است لذا برای آنکه بتوان به موفقیت بیشتری از این راه رسید بایستی مسئولین امر در آموزش کشاورزان و خاطرنشان کردن اهمیت و بازده بالای اقتصادی این محصول اهتمام و عزم ویژه‌ای داشته باشند. زیرا بدون آموزش رسیدن به این مهم دور از انتظار خواهد بود، از سویی باید در زمینه برندسازی و صادرات آن نیز برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری اساسی صورت گیرد تا کشاورزان نیز با اطمینان خاطر از اینکه بازاری برای فروش محصول خود خواهند داشت وارد این چرخه شوند.
گزارش از: نرگس آقازاده  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید