08:25|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 02 اردیبهشت 1398 - 09:25
کد خبر: 11821
باریش گزارش می‌دهد:

کسب و کارهای خانگی راهبرد برون رفت رکود اقتصادی

کسب و کارهای خانگی هرچند کوچک، می تواند راه حلی برای برون رفت از رکودی شود که اقتصاد خانواده ها را به چالش انداخته است.
کسب و کارهای خانگی راهبرد برون رفت رکود اقتصادی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، بیکاری در جامعه امروز به عوامل مختلفی بستگی دارد که نوسانات اقتصادی، عدم توزیع مناسب درآمد و امکانات، عدم جذب نیروی کار در مراکز تولیدی و صنعتی، ضعف قوانین و مقررات، اتخاذ برخی سیاست‌های غلط و فقدان آموزش‌های متناسب با نیاز جامعه ازشاخص‌ترین آنها به شمار می‌رود.
به گفته کارشناسان، پذیرش بیش از حددانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار رشته‌های تحصیلی وعدم تناسب آموزش‌ها با نیاز بازار کار نیز مقدمه دیگری بر گسترش بیکاری جوانان بوده است. با توجه به اینکه طبق آمار منتشر شده 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور به بانوان اختصاص دارد بدیهی است که سهم زنان فارغ التحصیل، در معضل بیکاری بیشتر از مردان می‌شود. 
 با توجه به وجود شرایط نامناسب اقتصادی اشتغال زنان و راه اندازی کسب و کارهای خانگی و کوچک مسئله‌ای است که در دهه‌های اخیر، از اهمیت بالایی برخودار شده است.
افزایش روزافزون مشکلات اقتصادی معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است و این امر باعث شده تا زنان نیز پای کار آمده  و با ایجاد اشتغال در رشته های مختلف خانگی در راستای کمک به اقتصاد خانواده و کار آفرینی فعالیت کرده و در اجتماع حضور داشته باشند.
اشتغال زنان تأثیر زیادی در رونق اقتصاد خانواده و کاهش بیکاری در جامعه دارد اما باید به این قضیه نیز توجه داشت که برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی و فعالیت در یک محیط مناسب نیاز به حمایت مسئولین نیز جزو اولویت‌های ایجاد یک محیط تولیدی محسوب می‌شود.
روند اداری راه‌اندازی اشتغال‌های کوچک برای زنان طولانی است  
 مهناز یک دختر جوانی است که وقتی پای صحبت‌های آن نشسته بودم گفت: نزدیک به دو سال است که در مقطع کارشناسی رشته کشاورزی فازغ التحصل شدم اما همچنان سردرگم به دنبال یک شغل مناسب هستم.
وی در ادامه گفت: به دنبال ایجاد یک مزرعه کوچک کشاورزی هستم اما با توجه به پیچیدگی‌های روند اداری با مشکل مواجه شدم و در حال حاضر به نتیجه نرسیدم.
مهناز گفت: از مسؤلان در خواست داریم که زمینه ایجاد اشتغال را فراهم کنند تا در راستای ایجاد اشتغال و کار آفرینی دچار مشکلات اداری نباشیم.
گذران معیشت از مشاغل خانگی 
ریحانه یک زن میانسالی است که می‌گوید: همسرم 5 سال است که در یک حادثه تصادف فوت شده و من برای اینکه بتوانیم آینده فرزندانم و مخارج منزل را تأمین کنم باید در آمدی برای خود و فرزندانم ایجاد می‌کردم. از این رو برای ایجاد یک تولیدی و کار خیاطی اقدام کردم و با وجود مشکلات زیادی که داشتم در حال حاضر توانستم در این زمینه موفق باشم و برای 7 نفر دیگر نیز اشتغال ایجاد کرده‌ایم و از درآمد حاصل از آن معیشت خود و فرزندانم را به راحتی می‌گذرانم.  
مسئولین موانع ایجاد اشتغال در جامعه را رفع کنند 
حجت الاسلام عسگردیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار باریش اظهار کرد: با توجه به اینکه سال 98 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نام گذاری شده است انتظار می‌رود تمام دستگاه‌ها، نهادها و اقشار مختلف مردم، نیرو، توانمندی‌ و ظرفیت‌های خود را بسیج کرده و درمسیر رونق بخشیدن به تولید گام برداریم.
حجت الاسلام دیرباز ادامه داد: چیزی که اهمیت دارد این است که هر کدام از ما وظیفه‌ای داریم که در زمینه شعار سال که «رونق تولید» است باید انجام دهیم افرادی که در زمینه‌های خدماتی و تولیدی فعالیت می‌کنند باید در جهت رونق تولید فعالیت کنند.
وی گفت: اگر در این مسیر با تمام قوا بتوانیم نیروهای کشور را بسیج کنیم قدم مثبتی برداشته می‌شود در غیر این صورت وقتی که مهمترین مشکل کشور تولید آن کشور مطرح می‌شود و هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد مشخص می‌شود که نمی‌توانیم در کاهش مشکلات و بحران‌های ایجاد شده نقش مؤثری داشته باشیم.
این مسئول ادامه داد: مهم ترین راه حل برای کاهش مشکلات اقتصادی توجه و کمک به «رونق تولید» است بانوان خانه دار و شاغل نیز در این زمینه نقش مهم و اساسی دارند و می‌توانند تأثیر زیادی در راستای رونق تولید در جامعه و خانواده را داشته باشند.
حجت الاسلام دیرباز افزود: مبارزه با عواملی که مانع رونق تولید می‌شوند نیز تأثیر زیادی در رونق تولید دارد اما در غیر این صورت تلاش‌های انجام شده نتیجه نخواهد داشت.
 وی اضافه کرد: اگر در این زمینه دولت و بخش‌های مرتبط  ورود پیدا نکنند و شاهد این باشیم که سیل واردات کالاها به صورت قاچاق انجام می‌شود و با ورود کالاهایی که تولید مشابه داخلی دارند بازار داخلی را اشغال می‌شود و اینگونه تلاش برای ایجاد رونق تولید ثمری نخواهد داشت.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: راهکار دیگر در راستای ایجاد رونق تولید و کاهش موانع اقتصادی در کشور یافتن بازارهای خارجی و بازاریابی از کشورهای همسایه است در این زمینه نیز وظیفه مسئولین استانی این است که با ایجاد بازاریابی بین المللی بتوانند فضایی فراهم کنند تا تولید کنندگان نیز اطمینان نسبی از کالاهای تولیدی خود داشته باشند.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری، وی در پایان اضافه کرد: زمینه برای کاهش موانع  تولید نیز در کشور و استان باید ایجاد شود چرا که مقررات سخت و دست و پاگیر باعث کاهش انگیزه تولیدکننده می‌شود و او را از ادامه مسیر باز می‌دارد و باعث ضعف در تولید و فعالیت خواهد شد.
یک دست صدا ندارد!
کسب و کارهای خانگی هرچند به ظاهر کوچک هستند ولی در شرایطی که رکود تمام جنبه‌های توسعه اقتصاد را به چالش کشیده است، می تواند راه حل مناسبی برای تعدیل کردن هزینه‌ها حداقل در درون خانواده باشد.
 رفع موانع اقتصادی باید همت همگانی صورت گیرد و مردم و مسئولین با همکاری همدیگر قدم مثبتی در رفع مشکلات اقتصادی بردارند چراکه به قول یک ضرب المثل قدیمی «یک دست صدا ندارد» و بدون همکاری و تعامل نمی توان بر مشکلات فائق شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید