09:41|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 27 فروردین 1398 - 12:40
کد خبر: 11799
باریش گزارش می‌دهد:

افت و خیز صادرات سیب در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با ظرفیت تولید بیش از 30 درصد از سهم سیب کشور، یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول است اما عرضه آن در بازارهای هدف داخل و خارج هر ساله با افت و خیزهای خاص خود همراه است.
افت و خیزصادرات سیب در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش، آذربایجان‌غربی با تولید بیش از 30 درصد از سهم سیب کشور، یکی از قطب‌های برتر تولید این محصول به شمار می‌رود.
در روزهای ابتدایی نیمه دوم سال گذشته قیمت سیب در بازارهای داخلی به دلایل مختلف که واسطه‌گری و دلالی مهم‌ترین آن است، رو به افزایش گذاشت تا جایی که بازارهای داخل استان قیمت 10هزار تومان برای سیب استان را تجربه کردند.
افزایش قیمت ناگهانی این محصول در بازارهای داخلی سبب شد تا باغداران محصول تولیدی را به جای عرضه در بازارهای داخلی با خیال فروش با قیمت‌های بالاتر در سردخانه‌ها ذخیره‌سازی کنند تا شاید در بازار شب عید به قیمت‌های بیشتری بتوانند به فروش برسانند.
 ممنوع شدن صادرات سیب در بازه زمانی 15 اسفند 97 تا 15 فروردین جاری به دلیل ایجاد تعدیل قیمت در بازار مصرف داخلی انجام شد اما علیرغم پیش بینی‌های انجام شده میزان سیب موجود در بازار بیشتر از نیاز مصرف بازار داخلی بود و باعث شد سیب ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌ها روی دست باغداران بماند و باعث انباشت سیب در استان شود.
وجود 100 هزارتن سیب در سردخانه‌های استان
با به وجود آمدن مشکل انباشت سیب در سردخانه‌های استان، باغداران خواستار آزادسازی صادرات این محصول برای کاهش ضررهای خود شدند و این امر به صورت یک مطالبه جدی در بین مسئولان استان مطرح شد.
سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جوابیه که به مطالبه باغداران داده ذکر کرده است که 100 هزار تن سیب درختی در حال حاضر در سردخانه‌های استان وجود دارد که با توجه به نیاز بازار داخلی می‌تواند به مصرف داخلی برسد.
تولید 30 درصد از سیب کشور در آذربایجان غربی
سیب تولیدی باغات آذربایجان‌غربی که به لحاظ کیفی به اذعان بسیاری از کارشناسان کشاورزی از مرغوب‌ترین محصولات شناخته شده است، به گفته عبداله فتح‌الله زاده، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه همچون، عراق، پاکستان، ترکمنستان و افغانستان صادر می‌شود.
 فتح الله‌زاده همچنین با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی با تولید سالانه ۱/۲ میلیون تن سیب درختی رتبه نخست کشوری رو به خود اختصاص داد است، گفته است: این استان ۳۰ درصد از تولید ۳/۷میلیون تنی سیب کشور را به عهده دارد.
پیگیری‌ها برای صادرات سیب آذربایجان غربی جواب داد
با جدی شدن مطالبه باغداران برای صادرات سیب انباشت شده در سردخانه‌های استان و پیگیری‌های انجام شده ممنوعیت صادرات سیب از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت لغو شد و این نوید به باغداران داده شد که در آینده نزدیک بخشنامه مربوط به صادرات سیب استان به گمرکات برای تسهیل در روند صادرات این محصول برند آذربایجان غربی ابلاغ می‌شود.
 با اینکه آذربایجان غربی در رتبه برتر تولید سیب در کشور جای دارد هرساله باغداران این استان در عرضه محصولات خود به بازارهای هدف داخلی و خارجی با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند که در نهایت تجمیع این مشکلات به ضرر باغدار و چرخه اقتصاد کشاورزی استان تمام می‌شود.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید