03:56|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 22 فروردین 1398 - 11:06
کد خبر: 11768

زنگ خطر افزایش ناامیدی در میان جوانان

وضعیت نابسامان اقتصادی، بیکاری، وضعیت خانواده و مشکلات عاطفی را می‌توان از جمله دلایل اصلی و عمده گسترش و رواج ناامیدی در میان جوانان دانست. در این میان فقر و بیکاری سهم بسیاری در ابتلا به به ناامیدی را به خود اختصاص داده‌اند.
زنگ خطر افزایش ناامیدی در میان جوانان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ طی سال‌های اخیر موج ناامیدی و یاس در میان جوانان ایرانی افزایش یافته است به طوری که بسیاری نسبت به خود و زندگیشان احساس پوچی دارند هرچند براساس تحقیقات انجام شده این موج از ناامیدی مختص به جوانان ایرانی نیست و براساس آمار 60 درصد از جوانان جهان در طول هفته حداقل یک‌بار  به ناامیدی دچار می‌شوند ولی حتی با این وجود نیز نمی‌توان به سهولت از این موضوع و تبعات منفی آن چشم‌پوشی کرد.
وضعیت نابسامان اقتصادی، بیکاری، وضعیت خانواده و مشکلات عاطفی را می‌توان از جمله دلایل اصلی و عمده گسترش و رواج ناامیدی در میان جوانان دانست. در این میان فقر و بیکاری سهم بسیاری در ابتلا به به ناامیدی را به خود اختصاص داده‌اند. 
  زمانی که جوانی بعد از گذران سال‌های تحصیل سرگشته و نامید از یافتن شغل می‌شود. بدیهی است فقر و بیکاری سهم عمده‌ای در ابتلای افراد به ناامیدی دارد، چرا که بنا به تحقیقات میدانی صورت گرفته افرادی که از نظر مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند به‌مراتب بیشتر از دیگران دچار ناامیدی می‌شوند، همچنین طبق تعاریف سازمان بهداشت جهانی فقر اولین عامل ناامیدی در افراد است. به عبارت ساده‌تر نداشتن وضعیت مالی مناسب خود می‌تواند در کاهش احساس امید و شادابی بسیار تاثیرگذار باشد. براساس تحقیقات صورت‌گرفته افرادی که از نظر مالی در وضعیت مطلوبی قرار ندارند به‌مراتب بیشتر از دیگران احساس ناامیدی دارند.یکی دیگر از دلایل ناامیدی در افراد نبود شغل مناسب است چراکه نبود شغل مناسب افراد را منزوی خواهد کرد؛ داشتن شغل مناسب خود می‌تواند عاملی برای شادابی و نشاط فرد باشد.از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد براساس نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده بسیاری از دانشجویان ترم آخر دانشگاه‌ها تنها به دلیل نبود بازار کار مناسب احساس ناامیدی دارند و دیگر تمایل چندانی برای پایان تحصیل خود ندارند که این خود در افزایش ناامیدی در میان دانشجویان بسیار تاثیرگذار است.بی‌تردید وضعیت خانواده و تنش‌های حاکم بر آن نیز می‌تواند در ایجاد ناامیدی در فرد تاثیرگذار باشد چراکه بنا به اظهارنظر روانپزشکان وضعیت نابسامان برخی خانواده‌ها خود عامل اصلی ایجاد ناامیدی در افراد است. برای مثال افرادی که والدین آنها از هم جدا شده‌اند و یا اینکه اختلافات زیادی با هم دارند به نسبت دیگران بیشتر احساس ناامیدی می‌کنند چراکه باید یادآور شد وضعیت خانواده در سلامت روانی فرزندان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
نبود تفریحات سالم
 متاسفانه در حال حاضر جوانان جامعه از تفریحات سالمی برخوردار نیستند؛ از این‌رو برای گذران اوقات بیکاری خود به برنامه‌ها و کارهای تکراری و در برخی از موارد کسل‌کننده روی می‌آورند که این خود می‌تواند در افزایش احساس ناامیدی تاثیرگذار باشد چراکه باید به خاطر داشت جامعه‌ای که نتوانسته شرایط شادبودن را برای جوانان فراهم کند چگونه می‌تواند انتظار داشته باشد که احساس افزایش امید به زندگی در میان جوانان بالا رود. در حال حاضر یکی از تفریحات سالم جوانان رفتن به کنسرت است که هزینه بلیت این کنسرت‌ها بی‌تردید با جیب بسیاری از جوانان کشور هم‌خوانی ندارد. یکی دیگر از تفریحات سالم جوانان رفتن به سینما است که متاسفانه با آغاز سال جاری شاهد افزایش چشمگیر قیمت بلیت سینما نیز بودیم. بنابراین در این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت جوانان با انگیزه و امیدواری داشته باشیم؛ هرچند باید در این مجال خاطر نشان کرد که نبود تفریحات سالم تنها دغدغه امروز جوانان نیست.
افزایش ناهنجاری‌ها
پرواضح است که یکی از تبعات منفی افزایش ناامیدی در میان جوانان، افزایش ناهنجاری‌ها در جامعه خواهد بود چراکه باید به خاطر داشت جوانی که به هر دلیلی احساس امید و نشاط ندارد به‌یقین رعایت هنجارهای جامعه نیز چندان برای او مهم نیست که این خود می‌تواند عاملی برای افزایش ناهنجاری‌های جامعه باشد.متاسفانه امروزه جوانان خود را از جامعه جدا می‌دانند که مهم‌ترین دلیل آن می‌تواند ناشی از تحقق‌نیافتن خواسته‌های آنها باشد اما باید در نظر داشت که این مهم خود می‌تواند به فروپاشی خرده‌فرهنگ‌ها و یا باورهای جامعه منجر شود. باید در نظر داشت امروزه جوانان امکاناتی برای رساندن پیام خود به بیرون از جامعه نداشته باشد، اما بی‌تردید، در آینده گستاخ‌تر و سریع‌تر خواهد بود و چالش‌های جدی‌تری، هم با پدران و مادران خود و هم با فضای اجتماعی خواهد داشت.
 در صورت عدم اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش امید و نشاط در جامعه بی‌تردید وضعیت نامناسبی گریبانگیر جامعه خواهد شد

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید