04:57|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1398 - 13:57
کد خبر: 11764

مدیریت عملی؛ لازمه تداوم حال خوش تالاب‌های استان

استمرار حال خوش این روزهای تالاب‌های آذربایجان غربی که به لطف بارش‌های اخیر جان دوباره‌ای به سیمای محیط زیست بخشیده، نیازمند مدیریت برپایه برنامه‌ریزی‌های هدفمند است.
مدیریت عملی؛ لازمه تداوم حال خوش تالاب‌های استان

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، تالاب‌های آذربایجان غربی که تعدادشان کم نیست بعد از چند سال خکشالی، امروز به لطف بارش رحمت الهی حال خوش بهاری را تجربه می‌کنند.
وجود تالاب‌های متعدد در استان و تنوع زیستی موجود در این تالاب‌ها و اطراف آنها سبب شده این مظاهر زیبای خدادادی، در بسیاری از ایام سال، پذیرای انواع حیات گیاهی و جانوری باشند.
در اولین روزهای ابتدایی سال که بارش باران جان تازه ای به تالاب‌های خشکیده استان بخشید که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پرآب شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد، سبب شده بسیاری از گونه‌های جانوری دوباره برای ادامه حیات به زیستگاه‌های خود در تالاب‌های استان بازگردند و این خود نویدبخش روزهای خوش برای چرخه اکوسیستم طبیعی استان می‌تواند باشد.
بنا به بر اعلام حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، در این استان 31 تالاب دائمی، فصلی و طبیعی با آبهای شور و شرین وجود دارد که به برکت بارش باران امسال حال و روز مساعدی دارند.
به گفته جباری، معاون فنی محیط زیست آذربایجان غربی بااکثر تالابهای استان به صورت کامل آبگیری شدند و به غیر تالاب یادگارلو که مشکل نگهداری آب دارد و خشک شده، اما تامین حق‌آبه تالاب‌ها نباید مقطعی باشد بلکه تالاب‌ها باید در طول سال آبگیری شوند.
باتوجه به اینکه 6 مورد از تالاب‌های آذربایجان غربی از جمله دریاچه ارومیه در سایت کنوانسیون بین‌المللی رامسر به ثبت رسیده است، به نظر می‌رسد نکته مورد اهمیت برنامه‌ریزی و مدیریت برای تثبیت و نگه‌داشت وضعیت موجود در فصل تابستان است که روند تبخیر آب به سبب شرایط آب و هوایی بیشتر می‌شود.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید