00:10|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1398 - 11:25
کد خبر: 11751
به گزارش باریش:

صنعت تولید آرتیمیا جایگزینی برای اشتغال کشاورزان

جایگزینی پرورش آرتیمیا به عنوان یک منبع درآمدی برای کشاورزان، به جای کشت محصولاتی که بهره چندانی نیز ندارند آن هم در شرایطی که از نظر منابع آب و خاک در بحران هستیم، می‌تواند گشایشگر دروازه‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد باشد.
صنعت تولید آرتیمیا جایگزینی برای اشتغال کشاورزان

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ آرتمیا، یکی از گونه‌های شناخته‌ شده جهان و شاخص‌ترین موجود زنده دریاچه ارومیه به شمار می‌رود این‌ گونه در دریاچه ارومیه با عنوان آرتمیا اورمیانا شناخته‌ شده است. پرورش آرتمیا در کشورهایی نظیر آمریکا درآمد بسیار بالایی را برای مردمان این کشور به وجود آورده است. البته خشکسالی دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته حیات آرتیمیا را نیز دچار مشکل کرد.
رئیس پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دریاچه در تشریح آخرین وضعیت آرتیمیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: کم آبی و شوری دریاچه ارومیه سبب شده در این فصل هیچ آرتیمیای زنده‌ای در دریاچه ارومیه دیده نشود.
«ناصر آق تصریح» کرد: زمانی که از رودخانه‌ها به سمت جنوب دریاچه آب وارد می‌شود، این موضوع سبب کاهش شوری آب دریاچه شده و آرتیمیاها از تخم خارج می‌شوند، اما بعد از قطع ورود آب به دریاچه ارومیه، مجدد شوری دریاچه افزایش‌ یافته و شوری آب سبب مرگ آرتیمیاها می‌شود
 آرتیمیا همواره در دریاچه ارومیه وجود دارد 
رئیس پژوهشکده آرتمیا و جانوران آبزی دریاچه ارومیه بابیان اینکه وجود آرتیمیا در دریاچه ارومیه فصلی شده اظهار داشت: آرتیمیا همواره در دریاچه ارومیه وجود دارد و شاید تا 100 سال نیز حیات این موجودات ادامه داشته باشد، اما در شرایط کنونی تنها درماه، اردیبهشت و خرداد شرایط زندگی برای ارتیمیا فراهم است.
آق افزود: هر زمان شرایط اکوسیستم دریاچه ارومیه فراهم شود حداقل در جنوب دریاچه احیای آرتیمیا میسر است
پرورش آرتمیا فرصتی مناسب برای کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه
  رئیس دانشگاه ارومیه درخصوص پرورش آرتیمیا و اهمیت آموزش آن اظهار کرد: در جنوب دریاچه ارومیه استخرهایی برای پرورش ماهی تعبیه شده بود که امروز بدلیل غلظت بالای نمک آبی این استخرها بلااستفاده مانده اند به همین دلیل می توان امروز از این استخرها استفاده‌های مناسبی کرد.
«رحیم حب نقی» ادامه داد: کشاورزان این مناطق جنوبی حوضه دریاچه ارومیه می‌توانند از این فرصت به خوبی استفاده و دراستخرهایی که بلااستفاده مانده به پرورش آرتمیا که خود نیز صنعت سود‌آوری است، چرا که سودآوری فراوانی نسبت به دیگر آبزیان از جمله ماهی و میگو دارد.
وی اذعان کرد: پرورش آرتمیا فرصت مناسبی برای کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه است که با حمایت های علمی که زیر نظر دانشگاه ارومیه در اختیارشان قرار می‌گیرد به این پرورش که جایگزینی مناسب برای فعالیت های کشاورزان حوضه دریاچه‌ی ارومیه است.
پرورش آرتیمیا فرصتی برای سرمایه‌گذاری در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پرورش آرتمیا توجیه اقتصادی دارد و می تواند به عنوان فرصت سرمایه گذاری در استان مطرح شود، خاطر نشان کرد: باید مزارع الگویی ترویجی کاربردی و دانش بنیان را هم در بخش شیلات و هم در سایر بخش های کشاورزی بیش از پیش ایجاد و توسعه دهیم.
«رسول جلیلی» با اشاره به وضعیت مطلوب تولید آبزیان در استان، ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم با به کارگیری روشهای علمی و غنی سازی آبهای سطحی و استفاده  بهینه از چشمه های موجود درجهت تولید ابزیان بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی صنعت ابزی پروری و ا رتقای سطح معیشت بهره برداران در استان باشیم.
صادرات آرتیمیا به کشور روسیه
رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی: «سیست آرتمیا» مهمترین محصول تولیدی یکی از شرکت‌های فعال در پارک علم و فناوری با عنوان «آراد کبودان» بوده و این شرکت از سال 1395 تاکنون حدود 10 تن از این محصول را تولید و روانه بازار داخلی کرده است.
«حسن حیدری» ادامه داد: 20 هزار دلار سرمایه داخلی حاصل از فروش 10 تن از این مواد غذایی آبزی در شرکت «آراد کبودان ارومیه» نیز تاکنون جذب شده است.
وی اظهار داشت: این شرکت با نام «آراد کبودان ارومیه» از واحدهای مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان ‌غربی بوده که موفق به تولید و فرآوری آرتمیا شده است.
رییس پارک علم و فناوری آذربایجان غربی با اشار ه به اینکه پرورش مصنوعی این محصول در 10 هکتار زمین صورت می گیرد، بیان کرد: تجاری سازی محصول این شرکت برای 13 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.
هرچند مسئولین آذربایجان غربی باید از ابتدای امر به پرورش و تولید آرتیمیا به عنوان یک راه حل سرمایه‌گذاری در استان بودند و حداقل از افراد و شرکت‌هایی که در این مسیر قدم نهاده بودند، حمایت می‌کردند ولی بی‌تردید جایگزینی پرورش آرتیمیا به عنوان یک منبع درآمدی برای کشاورزان به جای کشت محصولاتی که بهره چندانی نیز ندارند آن هم در شرایطی که از نظر منابع آب و خاک در بحران هستیم، می‌تواند گشایشگر دروازه‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد باشد زیرا بهره‌مندی از دانش بنیان و سود جستن از آن در دنیا حرف اول را می‌زند. در این مسیر به جای آزمون و خطا بهتر است، مسئولین از دانش و تجربه افراد متخصص بهره ببرند. امید است این راه نو دچار بروکراسی‌های پیچیده نشود و با حمایت از افراد و شرکت‌هایی که قصد دارند  در این مسیر قدم گذارند، زمینه توسعه در آذربایجان غربی فراهم شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید