01:11|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1398 - 11:56
کد خبر: 11728

اوضاع قمر در عقرب پروژه ناتمام آزاد راه ارومیه به تبریز

آزاد راه ارومیه به تبریز که قرار است پل ارتباطی بین استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شود با مشکل مالی مواجه است و نیز بنابر اظهارات تبریزی‌ها از اولویت‌های سرمایه‌گذاری مسئولین آذربایجان شرقی نیست.
اوضاع قمر در عقرب پروژه ناتمام آزاد راه ارومیه به تبریز

 به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ آزادراه ارومیه به تبریز به طول 170 کیلومتر و در قالب هفت قطعه درحال احداث است این آزاد راه پل ارتباطی بین استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی است ولی همانند دیگر پروژه‌ها دچار پیچیدگی‌ها و بدقولی‌های فراوانی در بهره‌برداری از قطعات مختلف قرار گرفته است و به نوعی سرنوشت این پروژه در هاله‌ای از ابهام است.
پروژه آزاد راه ارومیه به تبریز دچار مشکل مالی است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت تونل ارومیه به تبریز اظهار کرد: 200 متر از تونل آزاد راه ارومیه به تبریزاست ورودی و خروجی تونل آزاد راه ارومیه به تبریز در حال احداث بوده و تاکنون پروژه حدود 10 درصد پیشرفت داشته است.
«سیدهادی بهادری» درباره اعتبار پیش‌بینی شده برای اتمام تونل آزاد راه ارومیه ـ تبریز گفت: برای پروژه 700 میلیارد ریال بودجه در‌نظر گرفته شده است.
وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها مقرر شده بود به جز تونل هر سه فاز طرح آزادراه ارومیه ـ تبریز تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار‌گیرد. پروژه به صورت مشارکتی در حال انجام است و با مشکل مالی مواجه شده است.
بهادری تصریح کرد: مشکل مالی پیمانکار آزاد‌راه ارومیه به تبریز سبب کندی کار پروژه شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایای احداث تونل برای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با احداث آزاد راه ارومیه ـ تبریز طول جاده به میزان 10 کیلومتر کاهش می‌یابد، همچنین مسیر پر پیچ و خم جاده ارومیه به تبریز که کوهستانی و خطرناک است، صاف و هموار می‌شود.
آزادراه ارومیه- تبریز به طول ۱۷۰ کیلومتر از هفت قطعه تشکیل شده است 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت:  با بیان اینکه قطعات یک و دو آزادراه ارومیه- تبریز هم اینک در دست بهره‌برداری قرار دارد، اظهار داشت: برای تکمیل قطعه ۳ به ۲۰۰ میلیاردتومان نیاز است و امیدواریم قطعه چهار تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.
 «خیرالله خادمی» افزود: آزادراه ارومیه- تبریز به طول ۱۷۰ کیلومتر از هفت قطعه تشکیل شده است که قطعات یک و دو به طول ۴۳ کیلومتر هم اکنون در دست بهره‌برداری قرار دارند
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل قطعه ۳ آزادراه ارومیه- تبریز را مهمترین قطعه این پروژه عنوان کرد و گفت: احداث این قطعه به طول ۱۷ کیلومتر باعث کاهش ۱۲ کیلومتری طول مسیر فعلی می‌شود و علاوه بر ارتقای سطح سرویس جاده نامناسب کناری دو دستگاه تونل هرکدام به طول ۲۴۰۰ متر  در این مسیر ساخته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای تکمیل این قطعه ۲۰۰ میلیاردتومان نیاز است.
خادمی با اشاره به قطعه ۴ آزادراه ارومیه - تبریز بیان کرد: این قطعه هم اینک از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم این قطعه ۳۳ کیلومتری را به بهره برداری برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص قطعات ۵، ۶ و ۷ در حال مذاکره با سرمایه گذار هستیم تا عملیات اجرایی را در اسرع وقت آغاز شود.
تونل ارومیه به تبریز جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان شرقی نیست
 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اظهار کرد: در لایحه عنوان کلی برای تغییرات اقلیمی ناشی از شرایط آب و هوایی در نظر گرفته شده است که در کمیسیون تلفیق مجلس نیز محل بررسی دارد.
احمد علیرضا بیگی در رابطه با لزوم توجه به احیای دریاچه ارومیه به عنوان مطالبه جدی ساکنان حاشیه این دریاچه، به تنگناهای اقتصادی دولت در سال جاری اشاره کرد و افزود: 80 درصد بودجه دولت مربوط به هزینه‌های جاری و 20 درصد به هزینه‌های عمرانی اختصاص دارد.
این نماینده خاطرنشان کرد: دولت در تامین هزینه‌های عمرانی در بودجه سال آتی احتمالا با مشکلات خاص مواجه می‌شود و به نظر می‌رسد نخواهد توانست هزینه‌های مربوط به عملیات‌های عمرانی کشور را تامین کند و در تنگناهای جدی قرار خواهد گرفت.
وی در مجلس در رابطه با پروژه تونل ارومیه به تبریز گفت: از سوی تبریز هنوز هیچ اقدامی برای عملیات اجرایی این پروژه انجام نشده است.
بیگی، همچنین در پاسخ به این سوال که چرا عملیات اجرایی این پروژه از طرف تبریز به مرحله اجرا نرسیده است، تصریح کرد: تنگناهای بودجه‌ای حتی در سطح استانها نیز اولویت پروژه‌های عمرانی تحت تاثیر قرار داده است.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه این پروژه نیز تحت تاثیر چالش‌های اقتصادی امسال قرار گرفته است، گفت: چون این پروژه یک طرح سرمایه‌گذاری است باید سرمایه‌گذار آن تعریف شود و با توجه به رکود اقتصادی موجود در کشور در حال حاضر سرمایه‌گذار به چنین پروژه‌هایی ورود نمی‌کند.
متاسفانه مشکلات مالی پروژه سبب شد تا قطعات آزادراه ارومیه به تبریز در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسد از سویی اظهارات نماینده تبریز بیانگر آن است که از سمت آذربایجان شرقی این پروژه به زودی مورد لطف قرار نخواهد گرفت و در این صورت اگر آذربایجان غربی نیز موفق شود این پروژه را از سمت خود به اتمام برساند با کارشکنی تبریزی‌ها، پروژه کار به جایی نخواهد برد و شاید به سرنوشت قطار ارومیه مبتلا شود که سالیان طولانی در صف انتظار بهره‌برداری نشست و بعد گذشت سال‌های مدیدی و آن هم با امکانات و کیفیتی که چندان چنگی به دل نمی‌زند، افتتاح شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید