12:59|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1397 - 10:40
کد خبر: 11600
مشاور امور خانواده در گفت‌وگو با باریش:

کودکان بیش‌فعال استعدادهای ورزشی درخشانی دارند

نظام آموزش و پرورش در خصوص کودکان بیش فعال نتوانسته اقدامات اجرایی انجام دهد، در حالی که این کودکان از منظر روانشناسی ستارگان روی زمین نامیده می‌شوند و در صحنه‌های ورزشی می‌توانند قهرمان و مدال‌آور باشند.
کودکان بیش‌فعال استعدادهای ورزشی درخشانی دارند

تورج محمدزاده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش اظهار کرد: بیش فعالی اختلال رشدی است که به دلیل وجود ژنی به نام DET1 است و در واقع بیش فعالی یک اختلال ژنتیکی است.
وی با اشاره به اینکه احتمال انتقال اختلالت بیش‌فعالی از هم جنس یعنی از پدر به پسر یا مادر به دختر بیشتر است، خاطرنشان کرد: کودکان بیش‌فعال در کل سه مشخصه عمومی دارند، که یکی از آنها داشتن فعالیت‌های بیش از حد و اندازه طبیعی و نامتناسب است.
محمدزاده در تشریح دیگر علائم مربوط به اختلالات بیش فعالی گفت: تمرکز نامتناسب با مرحله رشد و لجبازی و مقاومت‌گری در برابر تغییر از دیگر عواملی است که در کودکان بیش فعال مشاهده می‌شود و البته ممکن است در برخی از کودکان هر سه علائم یکجا دیده شود و یا اینکه کودک وقتی یکی از علائم بیش فعالی را داشته باشد و لزوما هر جنب و جوش و تحرک کودک را نمی‌توان به حساب بیش فعالی گذاشت.
وی یادآور شد: کودکان بیش‌فعال به کاری که علاقه داشته باشند دقت و تمرکزشان اصلاح شده و افزیش می‌یابد ولی اگر به درسی یا کاری علاقه نداشته باشند به ندرت به آن توجه نشان می‌دهند.
این مشاور خانواده معتقد است که علاقه‌مند کردن کودکان بیش فعال به کارها و دروسی که علاقه دارند می‌تواند دقت و تمرکزشان را اصلاح کند و تنبیه سبب می‌شود که کودکان بیش فعال در بزرگسالی رفتارهای ضد اجتماعی بیشتری از خود نشان دهند.
محمدزاده بر این باور است که به هراندازه فعالیت‌های انرژی بخش کودکان بیش فعال بیشتر شود، بهتر می‌تواند رفتارهای خود را کنترل کنند و برعکس هرقدر فعالیت کلامی و آموزشی این نوع کودکان بیشتر باشد ناسازگارتر می‌شوند.
 مشاور امور خانواده، تصریح کرد: تجویز دارویی برای کودکان بیش فعال بعد درمانی ندارد بلکه تسکین‌کننده است و هر موقع درمان قطع شود، علائم با شدت بیشتر باز می‌گردد و بهترین روش برای درمان بیش‌فعالی کودکان روش مدیریت ویژگی‌های کودکان است و بیش‌فعالی یک بیماری نیست که درمان قطعی داشته باشد.
این واقعیت درمانگر، با بیان اینکه متاسفانه در ایران مدرسه تخصصی برای کودکان بیش فعال وجود ندارد، افزود: هنوز نظام آموزش و پرورش در خصوص کودکان بیش فعال نتوانسته اقدامات اجرایی انجام دهد، در حالی که کودکان بیش فعال از منظر روانشناسی ستارگان روی زمین نامیده می‌شوند و در صحنه‌های ورزشی می‌توانند قهرمان و مدال‌آور باشند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید