17:46|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1397 - 11:46
کد خبر: 11592
باریش گزارش می‌دهد؛

قربانی چهارشنبه آخر سال نباشیم!

از چهارشنبه سوری می‌توان یک روز پرخاطره و زیبا ساخت، مسئولان و مردم باید دست به دست دهند تا جشن خوب و صد البته سالمی در سرتاسر ایران اسلامی برگزار شود و اتفاقات تلخی که روزگار عیدانه یک خانواده را سیه‌پوش می‌کند روی ندهد که آن مستلزم همت و هوشیاری است.
قربانی چهارشنبه آخر سال نباشیم!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ ایرانی‌ها همه‌ساله آخرین چهارشنبه (سه شنبه‌شب) سال را جشن می‌گیرند. مردم درگذشته با روشن کردن آتش و اجرای برخی از مراسمات چهارشنبه‌سوری را جشن می‌گرفتند اما طی سالیان اخیر شاهد ایجاد بسیاری از مشکلات بوده‌ایم؛ اندکیسهل‌انگاری و غفلت در چهارشنبه‌سوری مشکلات و آسیب‌های بسیار بزرگ وزیان‌آوری را به بار می‌آورد، اما باید توجه داشت که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از آسیب‌های چهارشنبه آخر سال جلوگیری کرده و به‌بیان‌دیگر حوادث را کنترل کرد.

حوادث دل‌خراش و ناگوار روزهای پایانی هرسال در ایران تنها مربوط بهچهارشنبه‌سوری نبوده است، به شکلی که حداقل از یک ماه مانده به این روز شاهد صدمات و انفجارهای مربوط به آن هستیم که جان و مال چندین و چند نفر را می‌گیرد. والدین می‌توانند نقش بسزایی در کاهش مصدومیت‌ها و مجروحیت‌های ناشی از چهارشنبه‌سوری داشته باشند، لذا نیاز است تا پدران و مادران با حضوربه‌موقع خود مانع از ایجاد خطر برای فرزندان خود باشند.

از چهارشنبه‌سوری می‌توان یک روز پرخاطره و زیبا ساخت، مسئولان و مردم بایددست‌به‌دست دهند تا جشن خوب و صد البته سالمی در سرتاسر ایران اسلامی برگزار شد و اتفاقات تلخی که روزگار عیدانه یک خانواده را سیه‌پوش می‌کند روی ندهد که آن مستلزم یک همت و یک هوشیاری است.

همه باید موردتوجه داشته باشند که حادثه برای هرکسی اتفاق می‌افتد و نباید افراد خود را گول زنند که برای آن‌ها اتفاق خاصی پیش نخواهد آمد، جوانان  نوجوانان باید بدانند که در چهارشنبه‌سوری‌های  گذشته بسیاری از افراد در حوادث کشته‌شده یا به‌شدت آسیب‌دیده‌اند. پس از هوشیاری والدین، آماده‌باشمسئولین و مأمورین مربوطه نیز در این زمینه بسیار مهم و تأثیرگذار است.

خانواده‌ها اجازه ندهند شادی عید تبدیل به عزا شود

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه در خصوص طرح آماده باش نوروزی اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن ایام پایانی سال، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ارومیه همانند دستگاه‌های دیگر آمادگی کامل خود را در جهت پبشگیری و بروز حوادث اعلام کرده است.

«ابراهیم شاد قوشچی» با اشاره به اینکه در سال جاری 1397 مورد حوادث به سازمان آتش نشانی گزارش شده است افزود: سازمان آتش نشانی از 25 اسفند تا 15 فروردین سال آینده با استفاده از ماشین آلات سبک و سنگین و اعزام موتور سیکلت‌های سیار در نقاط پرتردد و خطرناک شهر آماده ارائه خدمات به تمامی مردم و مسافران می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در چند روز اخیرفردی در بوکان به دلیل استفاده از مواد محترقه جان خود را از دست داده است افزود: از خانواده‌ها تقاضا داریم برای جلوگیری از آسیب‌های مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال به هیچ عنوان از مواد محترقه استفاده نکنند تا شاهد شادی و آرامش مردم در روزهای پایانی سال باشیم.

6 نفر از ابتدای سال براثر انفجار مواد محترقه مصدوم شدند

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، اظهار کرد: از 6 نفر افرادی که امسال در اثر انفجار مواد محترقه و آتش زا دچار مصدومیت و سوختگی شدند یک نفر جان خود را از دست داده است.
«باقربهرامی» خاطرنشان کرد: در چهارشنبه سوری سال گذشته تعداد 296 نفر بر اثر تماس با مواد محترقه و انفجار آن دچار مصدومیت وسوختگی شده بودند که خوشبختانه این حوادث فوتی نداشت.
وی یادآور شد: حوادث آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه در سال گذشته منجر به قطع انگشتان در4 نفر از مصدومین شده است و از همین رو توصیه می‌شود که خانواده‌ها در روزهای پایانی سال با رعایت اصول ایمنی اسباب شادی و تفریح فرزندان را فراهم کنند تا سال جدید برای همه مردم به دور از ناراحتی و آسیب جسمی آغاز شود.

برخورد قانون با متخلفین در چهارشنبه سوری

74 ضربه شلاق برای برهم زنندگان نظم عمومی: تعرض به حقوق دیگران در شرع اسلام و در قانون امری مذموم است به همین جهت قانونگذار در ماده 618 قانون مجازات اسلامی مقرر کرده هر کس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد. 
 رفتارهای مجرمانه این ماده، محصور در «هیاهو» (سروصدا و فریاد)، «جنجال» (هیاهو و همهمه)، «حرکات غیرمتعارف» و «تعرض به افراد» (رفتار و گفتار منجر به آسیب روحی، جسمی و هتک حیثیت) شده است. بااین‌وجود، صرف انجام چنین رفتارهایی مرتکب را مشمول ماده مورد بحث نخواهد کرد. زیرا، قانونگذار حصول جرم را مقید به دو شرط کرده است. بنابراین، تنها درصورتی‌که این رفتارها منجر به «اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی» گردد یا «مردم را از کسب و کار» بازدارد عنوان مجرمانه خواهدیافت. 
 6 ماه حبس برای فروشندگان مواد محترقه غیر مجاز:  طبق ماده 12 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز هرکس به شكل غیرقانونی و غیر‌مجاز مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) را خریداری، نگهداری و حمل کند یا مبادرت به توزیع و فروش آنها کند یا معامله دیگری با آن‌ها انجام دهد به حبس از 91روز تا 6 ماه محکوم خواهد شد. همچنین طبق تبصره ماده 12 این قانون خرید و حمل مواد محترقه غیرمجاز که برای جشن‌ها و مراسم استفاده می‌شود، مستوجب جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 10 میلیون ریال است. 
 بنابراین حسب قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و نیز مواد 618و619 قانون مجازات اسلامی خریدو حمل اقلام انفجاری، آتش زا و ترقه‎های غیراستاندارد و اخلال در نظم و آسایش و آرام‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‌‌‍‍‍ش عم‍ومی دارای وصف مجرمانه است و قابلیت تعقیب كیفری دارد. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید