08:39|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 14 اسفند 1397 - 12:07
کد خبر: 11563
مشاور رئیس برنامه و بودجه کشور در گفت‌و‌گو با باریش عنوان کرد:

هدررفت تجربه؛ از معایب ممنوعیت کاندیدشدن 3 دوره متوالی انتخابات مجلس

هدررفت تجربه نمایندگانی که سنوات بیشتری در مجلس حضور داشته و به واسطه آن اشرافیت به موضوعات و مسائل پیدا کردند از مهم‌ترین معایبی است که می‌توان برای قانون ممنوعیت کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی نمایندگان در انتخابات مجلس برشمرد.
هدررفت تجربه؛ از معایب ممنوعیت کاندیدشدن 3 دوره متوالی انتخابات مجلس

موئد حسینی‌صدر، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی باریش اظهار کرد: قانون ممنوعیت ثبت‌نام نمایندگان در انتخابات مجلس بیش از سه دوره متولی محاسن و معایبی دارد که باید در تصویب نهایی آن مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد معایب این قانون بیش از مزایای آن باشد، خاطرنشان کرد: گرچه تصویب اینطرح شایدذ اندکی بتواند تمرکز نمایندگان به مسائل و موضوعات استانی را متمرکز کند تا خارج از فعالیت برای چیدمان تیم انتخاباتی، به امورات و دغدغه‌های حوزه انتخابی خود رسیدگی کند اما در کنار آن می‌تواند معایب بسیاری داشته باشد.
نماینده سابق مردم خوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاهی اوقات پرداختن به امور حاشیه‌ای سبب می‌شود نمایندگان تا حدودی از رسیدن به وظایف اصلی خود غافل شوند و به سمتی سوق داده شوند که بیشتر از اینکه پیگیر امور باشند ملاک تصمیماتشان جو و سلیقه جامعه باشد.
حسینی‌صدر، همچنین به معایب این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: حضور متوالی در مجلس باعث خبره شدن فرد در موضوعات و مباحث کلان کشور شده و اشرافیت فرد به مسائل را افزایش می‌دهد و زمینه را برای شناسایی و انتخاب افراد نخبه و کارآمد از سوی نمایندگان برای حل مشکلات را فراهم می‌کند و خروج چنین افرادی در واقع هدررفت نیرو و سرمایه انسانی است که می‌تواند چالش‌های بسیاری را به وجود آورد.
وی با تصریح اینکه انتخاب نمایندگان با رأی و نظر مردم است و به نظر می‌رسد این قانون از سوی شورای نگهبان رد شود، یادآور شد: شورای نگهبان باید تفسیرکننده قانون باشد چراکه مخالفت آشکاری با قانون اساسی ندارد و شرط گذاشتن در انتخابات لزوما نمی‌تواند غیرمفید باشد.
وی افزود: در دنیای امروز پارلمان‌هایی موفق هستند که سن حضور نمایندگان در آنها بیشتر است، چراکه در دوره اول حضور نمایندگان، مواردی دیده شده که نماینده اصلا با ساز و کار اجرایی و اداری مجلس آشنایی پیدا نمی‌کند.
مشاور رئیس برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه این قانون موجب هدر رفت تجربه نمایندگان در اداره حوزه انتخابیه خود می شود، گفت: مجلس می توانست به جای این قانون به صراحت حوزه دخالت و اظهار نظر نمایندگان را مشخص کند و برای نمایندگان وظایفی تعریف می‌شد تا افراد بیشتر در موضوعات حوزه انتخابی متمرکز شوند و از مسائل حاشیه‌ای دور شوند.
حسینی‌صدر، معتقد است که دنیا در حال حاضر با مدیریت نیروی انسانی است که روند رشد و توسعه را در پیش گرفته ولی وقتی مدیری در سطح بالایی قرار دارد و نماینده مخالف حضور فرد در عرصه‌های بالاتر است، در به‌کارگیری مدیر دخالت کرده و باعث می‌شود امور اداری و اجرایی کشور به دست افرادی سپرده شود که از توان ضعیف‌تری برخوردارند.
مشاور رئیس برنامه و بودجه کشور، خاطرنشان کرد: شاید تصور کسانی که قانون ممنوعیت حضور نمایندگان در انتخابات مجلس بیش از سه دوره متوالی را پیشنهاد داده‌اند، این باشد که نمایندگانی که سنوات حضور بیشتری در مجلس داشته باشد، می‌توانند اهرم فشار باشند، در حالی که به نظر می‌رسد تصور درستی نیست و این قانون معایب بیشتری نسبت به مزایای آن دارد و انتظار می‌رود که شورای نگهبان این قانون را رد کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید