23:54|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 12 اسفند 1397 - 12:55
کد خبر: 11548

جاده نازلو در انتظار حادثه‌ای مرگ‌بار؛ مسئولین در خواب!

وجود دوربرگردان که دراصطلاح عموم به «بریدگی» شهرت دارد، یکی از عمده دلایل بروز تصادفات در جاده ارومیه به سرو است که تردد اتوبوس‌های حامل دانشجویان دانشگاه نازلو در این مسیر زنگ خطر بزرگی را نواخته است.
جاده نازلو در انتظار حادثه‌ای مرگ‌بار؛ مسئولین در خواب!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ تصادف یکی از حوادث دلخراشی است که حتی خبر شنیدن آن نیز برای هر شخصی جانگداز است ولی متاسفانه در جامعه کنونی و با پیشرفت و وسعت گرفتن جاده‌ها، یکی از حوادث اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود ولی این بدان معنا نیست که با غفلت از عوامل و شرایط محیطی و انسانی به تعداد این حوادث بیفزاییم. برهیچ کس پوشیده نیست که جاده های آذربایجان غربی در بیشتر موارد از حداقل استانداردها نیز برخوردار نیستند و خود دلیلی بر بروز تصادفات مرگ بار در جاده‌ها و عزاردار شدن خانواده‌ها است.  
 بروز6 هزار مورد تصادف در جاده‌های آذربایجان غربی 
رئیس پلیس راه آذربایجان غربی گفت: امسال در مجموع ۶ هزار و نوزده مورد تصادف در محور‌های مو اصلاتی استان پیش آمده است
سرهنگ فرمانی افزود:  از این تعداد ۴ هزار و ۲۱ مورد جرحی و ۲۸۰ مورد فوتی و یک هزار و ۷۱۸ مورد خسارتی بوده است
وی با اعلام آمار کشته شدگان تصادفات فوتی ۳۳۰ نفر بوده است اضافه کرد: توجه نکردن به جلو، انحراف به چپ و رعایت نکردن حق تقدم از مهمترین عوامل بروز تصادفات در جاده‌های آذربایجان غربی است.
وجود دوربرگردان در بزرگراه‌ها از عوامل بروز تصادفات در جاده‌ها
یکی از عوامل محیطی در جاده‌های استان که منجر به بروز تصادفات مرگبار می‌شود وجود «دوربرگردان» در بزرگراه هاست. دوربرگردان که در اصطلاح عموم به «بريدگي» هم شهرت دارد، راه حل خطرناکي براي گذر از يک سمت بزرگراه به سمت ديگر آن است. کلانشهر ارومیه نیزبا این دوربرگردان‌های خطرناک در بزرگراه‌های اطراف خود انس گرفته است.
    بريدگي ها را در شهرها، شهرداري ها مي‌سازند و در بيرون شهرها وزارت راه،شکي نيست که ساختن دوربرگردان عملاهيچ هزينه اي براي آنها ندارد. از سوي ديگر به نظر مي رسد سازندگان آن به قانون نانوشته رانندگي در ايران تن داده اند. به همين دليل احداث ميدان را راه حل مناسبي نمي بينند. دليل ايشان هم اين است که ميدان، زمان تردد را افزايش مي دهد. اما احتمالاتوجه نمي کنند که دوربرگردان خطر تردد را افزايش مي دهد.
دوربرگردان مقابل دانشگاه ارومیه و خطری که جان دانشجویان را تهدید می‌کند
وجود بریدگی در جاده ارومیه به سرو که به جاده نازلو نیز معروف است سبب بروز تصادفات فراوان در این مسیر و جان باختن بسیاری از هم استانی‌ها شده است ولی مسئولین امر بایستی توجه کنند که جاده ارومیه به سرو علاوه بر اینکه یکی از بزرگراه‌های مهم اطراف کلانشهر ارومیه محسوب می‌شود، از سوی دیگر وجود دانشگاه ارومیه در این جاده و رفت‌وآمد اتوبوس‌های حامل دانشجویان در این بزرگراه خود زنگ خطر بزرگی است که می‌تواند منجر به وقوع حادثه‌ای بسی بزرگتر از سانحه روی داده در دانشگاه آزاد تهران شود.
مسئولین از ساخت روگذر در مقابل دانشگاه ارومیه اجتناب می‌کنند
رئیس دانشگاه ارومیه در خصوص وجود دوربرگردان در مقابل دانشگاه ارومیه و خطری که دانشجویان را تهدیدی می‌کند، اظهار کرد: خطر بزرگی دانشجویان دانشگاه را تهدید می‌کند و ما نیز در جلسات مختلف به این موضوع اشاره و خطرات آن را به مسئولین گوشزد کرده‌ایم.
«رحیم حب نقی» افزود: ولی متاسفانه هیچ یک از سازمان‌ها و مسئولین مرتبط توجهی به این موضوع ندارند و در قبال آن پاسخگو نیستند.
وی گفت: اگر روزی به هنگام عبور یکی از اتوبوس‌های حامل دانشجویان از دوربرگردان حادثه‌ای روی دهد، منجر به بروز فاجعه بزرگ با تبعات جبران‌ناپذیر می‌شود.
بی‌تردید بایستی علاج واقعه را قبل از وقوع آن پیش‌بینی کرد تا بعدا با بروز حادثه به دنبال مقصر نباشیم. از مسئولین انتظار می‌رود به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و هرچه سریعتر تدبیری بیندیشند زیرا ساخت یک گذرگاه بسیار کم هزینه‌تر از جان باختن عده‌ای بیگناه در سایه بی‌توجهی و بی‌تدبیری است.  

گزارش از: نرگس آقازاده  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید