13:30|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1397 - 12:40
کد خبر: 11474
مشاور امور خانواده در گفت‌‌و‌گو با باریش:

شایع‌ترین علت بروز لکنت‌زبان دو ‌زبانه ‌بودن کودکان است

مهمترین علت شایع لکنت زبان کودکان در دنیای امروز دو زبانه‌بودن است و از همین رو توصیه می‌شود که والدین ابتدا زبان مادری را به کودک آموزش دهند تا نیمکره چپ برای فراگیری زبان‌های دیگر تکامل پیدا کند.
شایع‌ترین علت بروز لکنت‌زبان دو ‌زبانه ‌بودن کودکان است

تورج محمدزاده، در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش، اظهار کرد: والدین در تربیت کودکان باید مهارت‌های فردی و اجتماعی را طوری آموزش دهند که فرزندان در برخورد با موضوعات مختلف بتوانند انتخاب‌های دیگر داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه رفتارهای والدین لجباری و پرخاشگری را کودکان نهادینه‌تر می کند، خاطرنشان کرد: هر کاری که انسان برای دست آوردن موقعیت انجام می‌دهد، به نام رفتار  تعریف می‌شود، هنگامی که کودک با لجبازی بتواند به خواسته‌ها و نیازهای خود سریعتر دسترسی پیدا کند، بدون شک این رفتار را برای سایر اهداف خود نیز انتخاب خواهد کرد و در این بین والدین بیشترین کمک را به انتخاب لجباری برای رسیدن به هدف انجام می‌دهند، چون جامعه پاسخ مناسبی برای لجبازی افراد در رسیدن به نیازهایشان ندارد.
این مشاور خانواده تصریح کرد: والدین باید به کودکان کمک کنند تا انتخاب‌ها و راه حل‌های دیگری در مواجه به مسائل خود داشته باشند و زمینه را برای اجتماع‌پذیری و مسئولیت‌پذیری افراد فراهم کنند.
 یکی از مشکلات جامعه ما در عصر حاضر، خودشیفتگی کودکان است
محمدزاده با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما در عصر حاضر خودشیفتگی کودکان است، معتقد است که صبر به عنوان یک رفتار اجتماعی باید از دوران کودکی به فرد آموزش داده شود چرا که شرایط کنونی جامعه می‌طلبد که فرد برای رسیدن به خواسته‌های فردی خود در بستر اجتماعی صبر داشته باشد.
این مشاور خانواده ادامه داد: لجبازی یک رفتار انتخاب شده موثر از سوی کودکان برای رسیدن به اهدافشان است که والدین باید آن را به یک رفتار غیرموثر تبدیل کند و رفتار بهتری را جایگزین آن کنند، تا کودک متوجه شود اصرار و پرخاشگری ناسازگرانه‌ترین رفتار برای دریافت اهداف اجتماعی است.
وی در ادامه با اشاره به مشکل لکنت زبان در کودکان، تشریح کرد: لکنت زبان می‌تواند به دلایل عدم رشد کامل نیمکره چپ، آسیب‌ها یا ترس‌های بسیار شدید در دوران کودکی و مهم‌تر از همه که در دنیای امروز نیز شیوع بسیار دارد، دو زبانه بودن خانواده می‌تواند اتفاق بیفتد.
این مشاور خانواده متعقد است که آموزش زبان خارجی و غیر محلی در دوران کودکی یک پدیده معیوب فرهنگی است و متاسفانه والدین در محیط خانه با کودکان با دو زبان مختلف صحبت می‌کنند که باعث می‌شود ذهن کودک تکامل کلامی مناسبی پیدا نکند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید