10:15|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1397 - 12:13
کد خبر: 11356
مدیر انجمن اوتیسم ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش:

عدم تکلم، نشانه مهم بیماری اوتیسم در کودکی است

عدم تکلم و اختلال در صحبت کردن در سنی که کودک باید حرف بزند از نشانه‌هایی است که والدین باید آن را جدی بگیرند چراکه اختلال در حرف زدن از نشانه‌های مهم اوتیسم به شمار می‌رود.
عدم تکلم، نشانه مهم بیماری اوتیسم در کودکی است

صبا صابونی، مدیر انجمن اوتیسم ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس سلامت باریش، اظهار کرد: فعالیت رسمی انجمن اوتیسم ارومیه از سال 94 شروع شده و در حال حاضر تعداد 150 نفر از افراد مبتلا به این بیماری شناسایی و عضو انحمن شده اند.
وی با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان اوتیسم در استان بیشتر از این تعداد است، پنهان کردن بیماری فرزندان توسط خانواده‌ها، نبود آگاهی از علایم بیماری و عدم شناسایی دقیق جامعه هدف باعث شده که بسیاری از افراد مبتلا هنوز شناسایی و تحت خدمات انجمن قرار نگیرند.
صابونی در تعریف بیماری اوتیسم و نشانه‌های این بیماری خاطرنشان کرد: اوتیسم یک اختلال دهنی تعریف می‌شود که در بین سنین یک تا سالگی در کودکان بروز پیدا می‌کند و علایم آن در سنین کودکی قابل تشخیص است.
وی در ادامه عدم تکلم و واکنش نشان ندادن کودک به صدای اطراف علیرغم نداشتن مشکل در شنوایی، را مهم‌ترین علایئم بیماری اوتیسم در کودکان عنوان و تصریح کرد: بسیاری از خانواده‌ها با توجه به باورهای قدیمی تصور می کنند که تکلم دیرهنگام با درمان‌های خانگی مانند تخم کبوتر و یا مانند آن قابل درمان است در حالی که در برخی مواد این علائم نشانه وجود یک بیماری می‌تواند باشد و والدین باید آن را با پزشک متخصص کودکان درمیان بگذارند.
پسران 4 برابر بیشتر از دختران به اوتیسم مبتلا می‌شوند
 این مسئول، نبود توجه و تمرکز را از دیکر مشکلات افراد مبتلا به اوتیسم در بزرگسالی معرفی کرد و افزود: زندگی کردن با افراد اوتیسمی به خصوص در بزرگسالی بسیار مشکل است و خانواده‌های این بیماران در بیشتر مواقع از کوچکترین امکانات برای رفتن به مهمانی و یا حتی تفریح‌های ساده نیز محروم می شوند چون محل مشخصی برای نگهداری افراد اوتیسمی وجود ندارد.
صابونی، پرخاشگری و آسیب رساندن به خود را از دیگر مشکلات بیماران اوتیسمی عنوان و خاطرنشان کرد: از آنجایی که این بیماری به سه طیف خفیف، متوسط و شدید دسته‌بندی می‌شوند، اگر کارشناسان و مربیان مجرب باشد که با کودکان بیمار دو طیف اول تخصصی کار کند این افراد استعدادهای خوبی برای حضور در حوزه‌های اجتماعی دارند و می‌توانند مفید باشند.
وی در ادامه با اشاره به راه های درمان این بیماران، تصریح کرد: درمان اوتیسم بیشتر از راه های توانبخشی و آموزشی است و بر خلاف سایر بیماریها، تجویزهای دارویی نقش چندانی در بهبود، کنترل و درمان این بیماری ندارد و بیشتر مصارف دارویی که از سوی پزشکان تجویز می‌شود برای افزایش تمرکز و توجه کودکان است تا مددکار و یا توانگر بتواند به راحتی توانبخشی‌های لازم را در رابطه با بهبود بیمار انجام دهد.
مدیر انجمن اوتیسم ارومیه همچنین اضافه کرد: با توجه به تحقیقات و مطالعات انجام شده این بیماری در جنس پسران 4 برابر دختران شیوع دارد و در انجمن ارومیه نیز از 150 مورد شناسایی شده نزدیک به 20 نفر را دختران تشکیل می دهند و بیشتر بیماران شناسایی شده پسران هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید