23:14|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1397 - 12:39
کد خبر: 11343
یادداشت:

مشاوره؛ کلید اصلی شناختن افراد قبل از ازدواج است

یکی از کلیدهای اصلی موفقیت در ازدواج داشتن شناخت کافی طرفین از یکدیگر است که مشاوره‌های پیش از ازدواج می‌تواند اطلاعات مناسبی برای شناختن افراد ارائه دهد.
اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

سرویس اجتماعی باریش، ازدواج و همراه شدن دو نفر برای ادامه زندگی همواره از موضوعات پیچیده اجتماعی بوده و آرزوی هر دختر و پسری این است که با انتخاب شریک زندگی خود آرامش واقعی را تجربه کند. البته  موفقیت یا عدم موفقیت در این انتخاب می‌تواند به عوامل مختلف بستگی داشته باشد و تنها علاقه داشتن و یا صرف معیارهای ظاهری نمی تواند دلیل کافی برای ازدواج باشد اما این اطلاعات را چه کسی می‌تواند در اختیار جوانان قرار دهد؟
برخورداری از احساس آرامش روانی و جسمی، تامین امنیت همه جانبه مهم‌ترین اولویت افراد در تشکیل زندگی به شمار می‌رود و مشاوره‌های قبل ازدواج از جنبه پیشگری مورد اهمیت قرار می‌گیرد.
باید قبول کرد که زندگی کردن در کنار یکدیگر به طوری که وجود هریک مایه آرامش و آسایش دیگران باشد هنری است که انتقال آن باید از چرخه آموزش کشور و والدین به فرزندان انجام شود چراکه اگر افراد هنر خوب زندگی کردن را نیاموزند توانایی تطبیق و حل مشکلات و معضلات زندگی اجتماعی و فردی را نخواهند داشت.
آثار و پیامدهای عدم توانایی فرد در مشکلات، تنها فرد را دچار آسیب نمی‌کند بلکه آسیب‌های این ناتوانی می‌تواند برای خانواده طرفین و جامعه هزینه‌های غیرقابل جبرانی را به بار آرود از این روز به نطر می‌رسد که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و می‌توان علاج واقعه قبل از وقوع کرد.
مهم‌ترین هدف در مشاوره‌های قبل از ازدواج کمک به افراد برای انتخاب همسر مناسب و تحکیم پایه های زندگی مشترک است چراکه به عقیده بسیاری از کارشناسان و مشاوران خانواده 70 درصد از اختلافات زندگی مشترک موضوعات جزئی هستند که فقط زن و شوهر با برچسب عدم تفاهم به بزرگ‌نمایی آن کمک کردند.
بررسی آمارها و دلایل افزایش طلاق نشان می‌دهد که بیشترین آمار جدایی افراد در 5 سال اول زندگی مشترک رخ می دهد که زوجین به خاطر عدم شناخت دقیق و صحیح از ویژگی ها و خصوصیات یکدیگر نمی توانند ارتباط موثر و سازندهای باهم داشته باشند و همین امر ضرورت مشاوره های قبل از ازدواج را پیش از پیش نمایان می‌کند.
متاسفانه ضعف فرهنگی در جامعه ما در برخی از مواقع باعث می‌شود افراد تصور کنند که در مراجعه به مشاوره خانواده الزاما بیمار هستند و اگر در بین اطرافیان مطرح شود دید دیگران نسبت به رفتارهای آنها تغییر پیدا می‌کند.
مشاوره‌های قبل از ازدواج اگر براساس معیارهای مناسب، زیر نظر کارشناسان متعهد و آگاه صورت گیرد و جنبه‌های مختلف زندگی مشترک با در نظر داشتن خصوصیات و ویژگی‌های طرفین مورد بررسی قرار گیرد می‌تواند زمینه را برای بهترین انتخاب فراهم کند.
افزایش نگران کننده آمار طلاق در مقابل کاهش میل جوانان به ازدواج و همچنین ترس بیشتر جوانان از شروع زندگی مشترک همگی دلیلی است که ضرورت وجود مشاوره‌های قبل از ازدواج را در جامعه امروز دو چندان می‌کند که می‌توان به وسیله مشاوره‌های تخصصی از بسیاری آسیب‌های طلاق پیشگری کرد.
یکی از معیارهای مطرح شده فرهنگ اسلامی برای ازدواج هم کفو بودن است که این معیار در شرایط جامعه امروزی با شناخت کامل زوجین از یکدیگر ممکن می‌شود، چراکه داشتن شناخت کافی از هم می‌تواند ضمانت پایداری زندگی باشد.
انجام مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌تواند به دختر و پسر کمک کند تا در مورد نقش‌ها و وظایفی که بعد از تاهل در برابر هم دارند، آگاهی پیدا کند، خیلی وقت‌ها دیده می‌شود که فرد علیرغم ازدواج همچنان رفتارهای دوران مجردی خود را پیش گرفته و هنوز در دوران مجردی سیر می‌کند و شناخت کافی از وظایف خود در زندگی مشترک ندارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید