10:54|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1397 - 14:37
کد خبر: 11328
باریش گزارش می‌دهد:

طعم تلخ محرومیت‌های مادام العمر در کلانشهر ارومیه

ساکنان حاشیه شهر از امکانات رفاهی و تفریحی اولیه که نیاز اساسی و یکی از حقوق اولیه هر شهروندی در شهر است محروم هستنداست و با وضعیت کنونی اقتصاد شاید این محرومیت برای بسیاری از مردم این مناطق مادام العمر باشد.
طعم تلخ محرومیت‌های مادام العمر

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز؛ حاشیه‌نشینی واژه تکراری شهرهای کشور است و این مقوله در سال‌های آتی در  شهر ارومیه نیز گسترش یافته و به تعداد مناطق محروم در ارومیه افزوده است. با وجود تلاش‌ها و برنامه‌هایی که در سالهای اخیر از سوی مسئولین کم و بیش انجام شده ولی متاسفانه موفقیت قابل قبولی به دست نیامده است. زیرا فقر عامل اساسی است که به این معضل دامن زده و سبب مهاجرت خیل انبوهی از مردم به شهر ارومیه شده ولی متاسفانه شرایط کنونی کشور نشان از آن دارد که نه قادر هستیم فقر را ریشه‌کن کنیم و نه شرایط مالی اجازه می دهد که مسئولین شهری و استانی تدبیر اساسی بیندیشند. البته این معضل شهری علاوه بر ناخوشایند کردن چهره شهر در وجه اول سبب فقدان دسترسی مردمان این مناطق به امکانات اولیه شده و حتی در برخی مناطق از داشتن زمین آسفالت و یا حتی برق و گاز نیز محروم هستند.
 برای حاشیه‌نشینی می‌توان علت‌های مختلفی را ذکر کرد اما بی‌تردید نمی‌توان از نقش فقر در این موضوع چشم‌پوشی کرد، زمانی که افراد درآمدی ندارند برای گذران زندگی مهاجرت از روستا یا شهرهای کوچک به مقصد کلان‌شهرها را برمی‌گزینند، اما چون این افراد وضعیت مالی مطلوبی ندارند، بهترین گزینه برای زندگی شان، مناطق حاشیه شهر است.
مناطق حاشیه‌نشین محروم از امکانات اولیه زندگی شهری
«مریم رسولی» زن 35 ساله ساکن محله امیر احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش گفت: کودکان ما از تمام امکانات ابتدایی که یک کودک به آن نیاز دارد محروم هستند، در محله ما حتی زمین بازی برای کودکان وجود ندارد و آنها برای بازی مجبور هستند زمین خالی کنار خانه‌هایمان را انتخاب کنند.
زن جوان افزود: این زمین خاکی علاوه بر اینکه سبب خاکی و کثیف شدن لباس کودکان می‌شود، محل انباشت زباله ها و زندگی معتادان بی‌سرپرست نیز هست، با رسیدن به فصل تابستان دغدغه و مشکلمان نیز زیادتر می‌شود.
کریمی ابراز کرد: همسرم کارگر ساختمان است، اما امسال برخلاف سالهای گذشته به سختی می‌تواند برای خود کاری پیدا کند، بنابراین ما به سختی قادر هستیم شکممان را سیر کنیم و پولی برای ثبت‌نام فرزندانمان در کلاس‌های تابستانی نداریم.
مولود نجفی نوجوان 14ساله ای است که گفت‌: پیداکردن شغل دغدغه اصلی و شبانه روزی برای ماست تا بتوانیم کمک خرج خانواده باشیم اغلب دوستانم مشغول دستفروشی، جمع کردن ضایعات و یا یادگرفتن مکانیکی می‌شوند.
مولودافزود: ما نه پول داریم و نه کسی را داریم تا استخداممان کند برای همین تا قبل از گرفتن دیپلم، برای خود کاری پیدا می‌کنیم تا بعد از اتمام مدرسه بتوانیم درآمدی داشته باشیم.
او در خصوص محله‌شان گفت: ما به این وضعیت عادت کرده‌ایم، من فقط نگران برادر کوچکم هستم، چون در این محله فروشندگان مواد مخدر زیاد هستند و گاهاً از بچه های محل نیز برای این کار استفاده می‌کنند، آرزوی من این است که مسئولین، معتادان و فرشندگان مواد مخدر را از این محل جمع کنند تا نگران برادرم نباشم، نداشتن زمین بازی مهم نیست، زندگی برادرم برایم اهمیت دارد.

وجود 200 هزار حاشیه نشین در کلانشهر ارومیه

سید هادی بهادری نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  200  هزار نفر از ساکنان  شهر ارومیه حاشیه نشین هستند و در مناطقی همچون کشتارگاه، حاجی پیرلو، وکیل آباد، اسلام آباد، علی آباد، حسین آباد، شهرک پردیس و شهرک گلمان و غیره زندگی می‌کنند.

به گفته وی موضوع مهم و اولویت دار برخی از 42 شهر استان و بخصوص شهر ارومیه مشکل حاشیه نشینی است و این مهم نیاز فوری به ساماندهی و رسیدگی بیش از پیش دارد.

حتی مشکل حاشیه نشینی به روستاهای الواج، دیگاله، دیزج سیاوش، طرزیلو و تعدادی دیگر از روستاها که به دلیل توسعه شهر ارومیه در اراضی داخل شهر قرار گرفته‌اند نیز کشیده شده و آسیب‌هایی را در پی آورده است.

مهاجرت، عامل اصلی افزایش حاشیه‌نشینی در ارومیه

رئیس شورای شهر ارومیه حاشیه نشینی را محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها دانست و اظهار داشت: حاشیه نشینی سبب افزایش مشکلات درون شهری در ارومیه شده چراکه این شهر به هیچ وجه ظرفیت پذیرش حجم بالایی از مهاجر و افراد بیکار را ندارد.

وی افزود: پس از طرح جامع سال ٨٥ که با برنامه ریزی‌هایی کبرای ارومیه انجام شد بیش از پیش مورد توجه مهاجران قرار گرفت و کسانی که در شهرهای دیگر بیکار بودند به یکباره برای پیدا کردن کار به ارومیه مهاجرت کردند و این افزایش مهاجرت سبب شد تا مشکلات اقتصادی افزایش یافته و حاشیه نشینی گسترش یابد.

علیزاده تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های مهم تبعات اجتماعی و اقتصادی حاشیه نشینها است.

بی‌تردید حاشیه‌نشینی در شهر ارومیه یک معضل ریشه‌دار و اساسی است که بدون داشتن برنامه مدون به زودی نمی توات از دام این مشکل گریخت. لذا برای آنکه کلانشهر ارومیه بتواند تصویر خوشایندی از خود را به مخاطبان عرضه نماید، نیازمند سازماندهی این مناطق و جلوگیری از گسترش آنان است و این مهم جز با همت جمعی محقق نمی‌شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید