06:01|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 22 دی 1397 - 14:55
کد خبر: 11109
هنرمند خوشنویس ارومیه‌ای در گفت‌و‌گو با باریش مطرح کرد:

شورای اصالت‌سنجی آثار هنری در استان تشکیل شود

در راستای اعتلای آثار هنری و ارج نهادن به فعالیت هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری، شورای اصالت سنجی آثار هنری برای معرفی فعالیت‌های فاخر در آذربایجان غربی تشکیل شود.
شورای اصالت‌سنجی آثار هنری در استان تشکیل شود

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، خوشنویسی هنر متعالی است که تار و پود آن با اعتقادات، احساسات و باورهای فرهنگی، ملی و مذهبی ایران اسلامی عجین شده است.
تجلی هنر خوشنویسی تنها منحصر به آثار مکتوب نمی‌شود و نمود آن را می‌توان در آثار  تاریخی، مذهبی کهن ایرانی در شهرهای مختلف کشور به وفور مشاهده کرد که هم‌آوایی آن با رنگ و طرح ایرانی چشمان هر ببینده‌ای را به خود خیره می‌کند.
آذربایجان غربی نیز یکی از استان‌هایی است که هنر خوشنویسی اساتید مطرح و آثار فاخری به عرصه ملی کشورمان عرضه کرده است، در همین رابطه با مجید خردمندی، استاد ممتاز خوشنویسی استان به گفت‌و‌گوی صمیمی نشسته‌ایم.
لطفا بیوگرافی از خود و آغاز فعالیت‌های هنریتان بگویید؟
مجید خردمندی متولد 1348 زاده شهرستان خوی هستم پس از اتمام تحصیلات در رده دبیرستان تحصیلات تکمیلی خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته کارگردانی تلویزیون در دانشگاه تهران ادامه داده و به پایان رساندم.
در کنار تحصیل در رشته کارگردانی فعالیت هنری خود در رشته خوشنویسی در استان زیر نظر اساتید مجرب آغاز کرده و از انجمن خوشنویسان ایران با مدرک استادی فارغ التحصیل شدم. در طی دوره های خوشنویسی در محضر اساتید مجربی آموزش دیدم که باید از زحمات این افراد تقدیر و تشکر کرد.
در رشته تحصیلی خود که کارگردانی تلویزیون است تا کنون چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟
بعد از فراغت از تحصیل در صدا و سیمای مرکز استان مشغول به کار شدم و در کسوت کارگردان دو سریال برای پخش در شبکه استانی ساختم و در کنار این آثار در تئاتر، ساخت برنامه‌های ویژه کودک و همچنین ساخت مستند برای شبکه های استانی فعالیت داشتم و مجموعه چهل قسمتی مستند آموزشی_پرتره ای خوشنویسی را برای شبکه استانی تهیه کردم از شبکه‌های مختلف داخلی و برخی از شبکه‌های برون مرزی نیز پخش شد و در این مستند آثار 700 سال قبل تا سال 1378 مورد بررسی قرار گرفته و به نمایش درآمده است.
به سبب اینکه در یک خانواده فرهنگی متولد شدم از کودکی علاقه به فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشتم و از همین رو به سمت هنر زیبای خوشنویسی کشیده شدم و البته در این نمی توان از تشویق‌ها و ترغیب خانواده و همچنین اساتید که در آموزش من نقش داشتند چشم پوشی کرد.
در طول فعالیت‌های هنری خود در نمایشگاه‌های متعددی در داخل کشور به صورت گروهی شرکت کردم و البته دو نمایشگاه نیز به صورت انفرادی دایر شد و در جشنواره‌های برون مرزی نیز آثار خوشنویسی من در کشورهایی همچون آلمان، ترکیه، فرانسه و اخیرا کاندا به نمایش گذاشته شده است.
در نخستین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام نیز در سال 76 به عنوان نفر برتر برگزیده و معرفی شدم که در نوع خود برای بنده افتخار بزرگی بود.
با توجه به تجربه حضور در نمایشگاه‌های داخلی و عرضه آثار در نمایشگاه های خارجی استقبال از هنر در این دو بخش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جای تاسف است که بگویم استقبال از آثار هنری در خارج از کشور بسیار پر رنگ‌تر از داخل کشور است چراکه در داخل فرهنگ نمایشگاه رفتن هنوز جای خاصی در میان مردم ندارند و اثر فاخر در ایران خیلی شناخته شده نیست در حالی که در نمایشگاه‌های برون مرزی آثار فاخر به خوبی شناخته می‌شود و برای خود خریدار دارد کاش روزی برسد که اثار هنری در داخل نیز ارج و بهای واقعی خود را داشته باشد و هنر اصیل معرفی و توسط مردم شناخته شود.
در حمایت از اعتلای هنری استان چه ارگان‌ها و سازمان‌هایی باید پای کار باشند؟
فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حد توان و بودجه خود حمایت کافی از فعالیت‌های هنری دارد اما این بودجه پاسخگوی نیاز هنری استان نیست و انتظار می‌رود سازمانهای دیگر مانند استانداری، شهرداری و شورای شهر ارومیه که در رأس فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند پای کار بیایند در حالی که در هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها هیچ یک از مسئولان حتی به صرف نمادین حضور پیدا نمی‌کنند و این جای بسیار تاسف و تأثر دارد که معقوله هنر در نزد مسئولین این قدر کم‌رنگ و بی‌اهمیت شده است.
جایگاه تاریخی هنر خوشنویسی در آذربایجان غربی چیست و استعداد استان در این هنر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سابقه تاریخی مکتوبی از هنر خوشنوییسی در آذربایجان غربی وجود ندارد و به همین دلیل سابقه تاریخی این هنر متعالی در استان به خوبی شناخته نشده است اما هنرمندان فاخر بسیاری در عرصه خوشنویسی در استان حضور دارند که به یک برند ملی تبدیل شده اند اما آذربایجان غربی در این هنر غریب واقع شده است و استعدادهای آن به خوبی معرفی نمی شود. تا جایی که سهم ما از تبلیغ های شهری حتی یک بیلبورد ساده در سطح شهر نیست شهرستان تکاب با داشتن هنرمندان فاخر در حال حاضر برای این استان یک قطب هنری است که باید از ظرفیت‌ها و استعدادهای آن استفاده کرد.
پیشنهاد شما به عنوان یکی از اساتید ممتاز هنر خوشنویسی برای اعتلای فرهنگ هنری در استان چیست؟
ارگانهای مرتبط در زیباسازی و طراحی مبلمان شهری از هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی استفاده کنند و در کنار آن موزه دادمی آثار هنرمندان تجمسی استان را که می تواند فرصت مناسب برای جذب توریست و گردشگر باشد در ارومیه راه اندازی کنند.
البته معتقدم که برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات هنرهای تجمسی حتی به صورت سالانه نیز می تواند در ترغیب و تشویق جوانان در دلگرم شده به انجام فعالیت‌های هنری موثر باشد.
شورای اصالت سنجی آثار هنری نیز یکی از ضرورت‌هایی است که به نظر می‌رسد در جهت ارزش گذاشتن به کار هنری هنرمندان استانی باید انجام شود و البته می‌توان در اجرای تمامی این اقدام از افراد فرهیخته هنری که دارای سابقه کار عملی هستند بهره گرفت و هنرمندان حتما با رغبت کامل این مسئولیت را قبول می‌کنند.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید