14:16|جمعه, اردیبهشت 07 ,1403
تاریخ انتشار: 09 دی 1397 - 12:25
کد خبر: 11027
یادداشت:

خواب غفلت مسئولان در استفاده از فرصت‌های توریسم زمستانی آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به رغم داشتن تنوع‌های بی‌بدیل طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی در فصل‌های مختلف سال برای جذب گردشگر و توریسم داخلی و خارجی به سبب غفلت مسئولان استانی در ارتقای شاخص‌های این بخش تا حدودی ناکام مانده است.
خواب غفلت مسئولان در استفاده از فرصت‌های توریسم زمستانی آذربایجان غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، چشمه‌های آبگرم در سیلوانای ارومیه، تخت سلیمان تکاب، آب گرم های معدنی در شهرهای شوط، چالدران، مهاباد و آبگرم ایسی سوی سلماس و از همه مهم‌تر پیست خوشاکوی ارومیه از ظرفیت‌های گردشگری زمستانی در آذربایجان غربی محسوب می‌شوند.
در سند راهبردی توسعه آذربایجان غربی قرار است صنعت توریسم در کنار صنایع راهبردی مانند کشاورزی و سایر پتانسیل‌های موجود زمینه‌ساز رشد و توسعه همه‌جانبه باشد اما بعد از گذشت سالها از تدوین سند توسعه استان هنوز این صنعت نتوانسته آنچنان که باید سهم خود را ادا کند.
گردشگری در آذربایجان غربی به سبب تنوع و تعدد منابع و قابلیت‌های توریستی می‌تواند یکی از ارکان‌های مهم توسعه باشد البته به شرطه‌ها و شروطه‌ها!
وجود امکانات و بسترهای لازم برای پذیرش گردشگر در بخش‌های مختلف از جمله الزامات توفیق صنعت گردشگری و تاثیربخشی آن در توسعه استانی و به تبع آن کشوری به شمار می‌رود.
آذربایجان غربی به رغم داشتن تنوع‌های بی‌بدیل طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی در فصل‌های مختلف سال برای جذب گردشگر و توریسم داخلی و خارجی به سبب غفلت مسئولان استانی در ارتقای شاخص‌های این بخش تا حدودی ناکام مانده است.
پیست خوشاکوی ارومیه یکی از ظرفیت‌های گردشگری زمستانی در سرزمین خوشه‌های تاک و باغ‌های خوشرنگ سیب است بعد از گذشت سال‌ها علیرغم استقبال مناسب خانواده‌ها در روزهای زمستانی برای گذراندن اوقات فراغت در این محل همچنان از امکانات مطلوب که پاسخگوی نیاز گردشگران باشد، برخوردار نیست.
پروژه تله کابین ارومیه که سالهاست در خواب عمیق بی‌رغبتی مسئولان در اتمام آن به سر می‌برد در صورت تکمیل طرح عملیاتی می‌توانست ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر، درآمدزایی و ایجاد اشتغال برای جوانان استان باشد اما صد حیف و صد افسوس که فرصت‌های توسعه استان یکی پس از دیگری از بین می‌رود، امسال هم دلیل بسیاری از رکوردها در حوزه تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در استان کمبود بودجه عنوان شده و با این حساب امیدی به بهره‌برداری از این طرح در سال جاری و شاید هم سال دیگر نمی‌رود.
در این بین حال و روز چشمه‌های آب گرم معدنی در شهرهای مختلف استان نیز چندان قابل تعریف نیست چون به سبب نبود اممکانات و زیرساخت‌های لازم در فصل زمستان عملا بدون استفاده می شود و گردشگران داخلی و خارجی رغبت چندان برای حضور در این چشمه‌ها ندارد.
این در شرایطی است که آذربایجان غربی به سبب هم مرز بودن با کشورهای مختلف مانند عراق، آذربایجان و ترکیه دورازه مهم اتصال ایران از سمت شمال غرب به دروازه های اروپاست و همه ساله شاهد حضور گردشگران خارجی از کشورهای همسایه و سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه است.
حکایت ظرفیت‌ها و پتانسل‌های آذربایجان غربی در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری فصلی حکایت ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم» شده است. برخی از کشورها برای استفاده از طرفیت جذب توریست در رشد تولید ملی خود دست به جاذبه‌سازی و اسطوره‌سازی فرهنگی و تاریخی می‌کنند اما به رغم برخوداری طبیعی از جاذبه‌های توریستی عزم و اهتمام لازم برای به‌کارگرفتن آنها در رشد استان را نداریم.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید