08:38|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 09 دی 1397 - 11:12
کد خبر: 11025
گفت‌وگوی صمیمی باریش با عاشیق بولود ساعد:

عاشیق‌ها به عشق مردم می‌نوازند

عاشیق‌ها به عشق مردم می‌نوازند و حرف دل مردم را در داستان‌هایی خود بیان می‌کنند مردم استقبال خیلی خوبی از سبک موسیقی عاشیق دارند ما نیز انتظار داریم که مثل همیشه ما را حمایت کنند.
عاشیق‌ها به عشق مردم می‌نوازند

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، موسیقی «عاشیقلار» که با زیبایی، حرکت و ریتمی بسیار دلنشین، قرن‌هاست در منطقه آذربایجان اصیل شامل ارومیه، تبریز و اردبیل نواخته می‌شود و ترنم آن تار و پود وجود همه ایرانیان آذری زبان و غیر آذری زبان را به وجد و تحسین وا می‌دارد .... بعد گذشت قرن‌ها از پدیدار شدن این سبک موسیقی، باز هم دوام و علاقه‌مندی مردم نسبت به این فرهنگ کهن دیدنی و پابرجاست.
«عاشیق بولود» یکی از نوازندگان نامی موسیقی سنتی در دیار آذربایجان و شهر ارومیه است که سالها عمر خود را برای زنده نگه‌داشتن و شناساندن این سبک از موسیقی به همراه سایر عاشیقلار نامی شهر، صرف کرده است. برای اینکه ما نیز گامی جهت شناساندن این هنرمندان و هنرشان داشته باشیم مصاحبه‌ای با عاشیق بولود ساعد، هنرمند ارومیه‌ای در خصوص جایگاه موسیقی فولکولوریک آذربایجان به گفت‌وگو نشستیم که مشروح این گفت‌وگوی صمیمی به قرار زیر است:
عاشیق بولود در معرفی خود می‌گوید: 
متولد سال 1339 در یکی از روستاهای شهرستان ملکان هستم از دوران کودکی به حرفه عاشیق علاقمند شدم و از 15 سالگی نیز در کنار «استاد دهقان»، یکی از عاشیق‌های به نام منطقه آذربایجان به یادگیری این هنر زیبا پرداختم.
«عاشیق دهقان» الگوی من در نواختن
همان طور که می‌دانید برای موفقیت در هر کار و حرفه‌ای علاقه شرط اول است و اصلی‌ترین عامل موفقیت من نیز همان علاقه است . در دوران انقلاب وقفه‌ای در کارم پیش آمد اما از سال63 به بعد به صورت مستمر این کار را ادامه دادم و یادگیری در کنار استاد دهقان باعث شد که بیشتر به این حرفه علاقمند بوده و استاد را الگوی خود قرار دهم.
عاشیق‌ها به عشق مردم و برای مردم می‌نوازند
عاشیق‌ها به عشق مردم می‌نوازند و حرف دل مردم را در داستان‌هایی خود بیان می‌کنند مردم استقبال خیلی خوبی از سبک موسیقی عاشیق دارند ما نیز انتظار داریم که مثل همیشه ما را حمایت کنند.
نیازمند حمایت مسئولین و مردم برای زنده نگه داشتن موسیقی عاشیقلار در ارومیه هستیم 
مسئولین در جایگاه  خود حمایت می‌کنند از مردم نیز انتظار داریم در بین خانواده‌ و فرزندان خود زبان مادری و سبک موسیقی فولکولوریک را رواج دهند تا به فراموشی سپرده نشود. 
در حال حاضر موسیقی عاشقیلار وضعیت قابل قبولی دارد و مردم هم استقبال خوبی دارند و امیدواریم که از این حرفه حمایت شود تا شاهد حفظ و ماندگاری موسیقی اصیل عاشقیلار در آذربایجان باشیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید