10:02|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 18 مرداد 1397 - 14:36
کد خبر: 10078
نوشتاری در مورد طرح انحلال باشگاه شهرداری ارومیه

نان را ازم بگیر؛ والیبال را ازم نگیر!

اگر صرف هزینه کلان توسط شهرداری برای تیم‌داری در سطح اول والیبال موجب خلل در انجام کارهای اجرایی این نهاد شده، بهتر است با توجه به شرایط و جایگاه خاص والیبال در ارومیه، با نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری به موضوع انحلال این تیم نگریسته شود.
نان را ازم بگیر؛ والیبال را ازم نگیر!

باریش: «پابلو نروادا» شاعر شیلیایی و برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 1971 در شعری می‌گوید:

آنگاه که چشم می‌گشایم و می‌بندم

آنگاه که پاهایم می‌روند و باز می‌گردند

نان را، هوا را

روشنی را، بهار را

از من بگیر

اما خنده‌ات را هرگز

تا چشم از دنیا نبندم

حالا از زبان عاشقان والیبال در پایتخت این ورزش محبوب و افتخار آفرین برای ایرانیان، می‌توان به این شعر نروادا بیتی دیگر نیز افزود:

نان را از من بگیر

اما والیبال را هرگز!

در روزهای گذشته رسانه‌ها خبر دادند که طرح انحلال باشگاه شهرداری ارومیه در شورای اسلامی شهر به طور جدی پیگیری می‌شود. یک عضو این شورا مدعی شد پنج نفر از اعضای شورای شهر طرح انحلال باشگاه را امضا و سه تن دیگر هم رضایت ضمنی خود در این مورد را اعلام کردند و تاکنون تنها دو نفر مخالفت خود با انحلال باشگاه را اعلام کرده‌اند. در نتیجه می‌توان گفت با این شرایط احتمال انحلال باشگاه والیبال شهرداری ارومیه بسیار محتمل است.

نکته جالب اینجاست که این عضو شورای شهر در عین حال که خبر از احتمال بالای انحلال باشگاه شهرداری ارومیه داده، انحلال این باشگاه را خلاف میل اعضای شورای شهر ارومیه دانسته است و ابراز امیدواری کرده اعضای شورای شهر ضمن اینکه نمی‌توانند نسبت به عشاق والیبال بی‌تفاوت باشند، آماده هر گونه همکاری هستند تا والیبال ارومیه زنده نگه داشته شود! مشخص نیست که این چه نوع بی‌تفاوت نبودنی است که همزمان پای انحلال باشگاه را امضا می‌کند؟!

از طرفی محمد خلیل‌پور عضو مخالف انحلال باشگاه شهرداری ارومیه در مصاحبه با باریش اعلام کرد که این اقدام برای این انجام خواهد شد که بودجه 12.5 میلیارد تومانی سالانه‌ی این باشگاه به بودجه جاری شهرداری برگردد و معوقه کارکنان شهرداری با آن پرداخت شود. درعین حال این عضو شورای شهر اذعان کرده که این بودجه اگر به خزانه شهرداری بازگردد نیز پولی به جیب کارکنان شهرداری نخواهد رفت. باز در اینجا نیز یک سوال پیش می‌آید که اگر قرار نیست بودجه باشگاه شهرداری ارومیه مشکل معوقه کارکنان این نهاد را مرتفع کند، پس چرا این طرح اصلاً باید در دستور کار قرار بگیرد؟! آیا برای وعده دادن به کارکنان شهرداری، دیواری کوتاه‌تر از تفریح هزاران جوان ارومیه‌ای عاشق والیبال پیدا نشده است؟!

با تمام این احوال؛ برخی معتقدند تیم‌داری اساساً از وظایف شهرداری‌ها نیست و این نهاد باید به کارهای خدماتی شهری بپردازد. این درست؛ اما آیا این عزیزان مساله حیاتی و مهمی به نام مسئولیت اجتماعی (Social Responsibility) که در جهان امروز بسیار بیشتر از گذشته مطرح است را مورد نظر قرار داده‌اند؟! مسئولیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهداتی است که یک نهاد بایستی در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، انجام دهد. امروزه در جهان این مسئولیت علاوه بر اینکه بر دوش نهادهای عمومی است، شرکت‌های خصوصی نیز نسبت به آن دارای مسئولیت هستند. درست است که شهرداری اولویت‌های دیگری برای کارهای اجتماعی دارد، اما می‌تواند با توجه به شرایط خاص والیبال ارومیه و جایگاه ویژه‌ی آن نزد مردم این شهر، مساله تیم والیبال خود را از زاویه‌های دیگری نیز مطمح نظر قرار دهد.

مثلاً آیا اعضای شورای شهر با جامعه‌شناسان و روانشناسان و کارشناسان امور اجتماعی گفتگو کرده‌اند که حضور ارومیه در سطح اول والیبال ایران، چه میزان در نشاط عمومی، تخلیه شور جوانان در محیط‌های مناسب، کاهش بزه‌های اجتماعی و مواردی از این دست تاثیر مثبت دارد؟! همچنین تاثیری که این مهم می‌تواند در تقویت روحیه و غرور ملی مردم ارومیه داشته باشد. دو سال پیش که تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ جهانی موفق به شکست آمریکا شد؛ ارومیه تنها شهری بود که مردمش به شکرانه‌ی این موفقیت ملی به خیابان‌ها آمدند و تا پاسی از شب به تنهایی پرچم‌دار نمایش غرور ملی ایرانیان در عرصه‌ی جهانی والیبال بودند.

اعضای موافق انحلال باشگاه شهرداری در شورای شهر اعلام کرده‌اند این طرح آنها به تاسی از طرحی بوده که در تبریز نیز اجرا شده است. در حالیکه که جایگاه والیبال و به  طور کلی ورزش در تبریز با ارومیه بسیار متفاوت است. در تبریز تیم فوتبال تراکتورسازی این شهر است که تاثیرات اجتماعی دارد، در حالیکه این مهم در ارومیه برای والیبال صدق می‌کند و باید اذعان کرد که فوتبال علی‌رغم محبوبیت قابل توجه در سراسر کشور، در ارومیه به عنوان یک استثنا در کل ایران، زیر سایه والیبال قرار دارد.

پس جان کلام اینکه، اگر صرف هزینه کلان توسط شهرداری برای تیم‌داری در سطح اول والیبال موجب خلل در انجام کارهای اجرایی این نهاد شده، بهتر است با توجه به شرایط و جایگاه خاص والیبال در ارومیه، با نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تری به موضوع انحلال این تیم نگریسته شود و مثلاً به جای انحلال آنی آن، این تیم با همین شرایط و همین قدرت، در یک برنامه بلند مدت به بخش خصوصی و یا سایر بخش‌های عمومی واگذار شود.

امید است در بررسی انحلال باشگاه شهرداری ارومیه، شور و شوقی که در جای‌جای این شهر در هنگام مسابقات والیبال ملی و داخلی وجود دارد نیز روی میز قرار بگیرد نه زیر میز!

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید