03:57|شنبه, اردیبهشت 08 ,1403
تاریخ انتشار: 15 مرداد 1397 - 13:35
کد خبر: 10051
باریش گزارش می‌دهد؛

فاکتور‌های اندازه‌گیری میزان خطر درختان سطح شهر 

 همه ساله با وزش باد شاهد شکسته شدن درختان و بروز مشکلات متعدد در سطح شهرهستیم، که خسارت‌هایی برای شهروندان در پی دارد. عوامل مختلف از سوی کارشناسان  بر روی درخت  بررسی و بعد از تشخیص میزان خطر، اقدامات از نظر تاج‌ زنی یا قطع در روی آن انجام می‌گیرد.
فاکتور‌های اندازه‌گیری میزان خطر درختان سطح شهر 

 شفیعی کارشناس محیط زیست درگفت‌وگوبا سرویس اجتماعی باریش، درخصوص شکسته   شدن درختان درسطح شهرو راهکار‌های مقابله با این مشکل چنین بیان کرد: درختان ارومیه عمدتا از نوع چنارو دارای قدمت زیاد هستند که عوامل محیطی همچون برف، باران، نور خورشید موجب پوسیده شدن درختان از درون می‎‌شوند، از طرفی خوصصیت اصلی درخت چنارمیل آن به داشتن ریشه‌های سطحی است با بالا آمدن سطح خیابان و پیاده‌رو‌ها در اثرریشه‌های سطحی، ناپایداری و سست شدن درخت را در پی دارد.

وی در ادامه افزود: در سنجش درختان معیاری به نام میزان خطرآفرینی وجود دارد که عوامل مختلف را بر روی درخت  بررسی و بعد از تشخیص میزان خطر، اقدامات از نظر تاج‌ زنی یا قطع در روی آن انجام می‌گیرد. فاکتور‌های اندازه‌گیری در درختان شامل شاخه‌های خشکیده، شکاف یا ترک در شاخه‌ یا در تنه، شاخه‌ دهی نامناسب، پوسیدگی، زخم در تنه، مشکلات ریشه، ضعف ساختاری«کج یا راست بودن» بررسی خطوط انتقال نیرو است. 

کارشناس محیط زیست متذکر شد: طبق بررسی‌های انجام یافته از درختان مسیرچهارراه دانشکده تا پل قویون و میزان خطرآفرینی آنها، 10 درصد درختان در طبقه متوسط، 37درصد در معرض خطر بسیار کم، 53 درصد خطر کم قراردارند. 

وی خاطر نشان شد: در نتیجه بررسی آزمایش خاک  درختان« شوری» عامل اصلی خشک شدن تاج درختان بوده که به موجب آن در فصل زمستان برای یخ زدایی خیابان‌ها باید از ماده جایگزین به جای نمک استفاده شود که ایجاد شوری در خاک نشود. 

 شفیعی کارشناس محیط زیست بیان کرد:  که خطر در درختان چنارخیابان دانشکده وجود دارد که باید اقدامات اصلاحی انجام یابد.

علی شایگان سیما منظر شهرداری در این خصوص واقدامات لازمه در گفت‌و‌گوبا باریش بیان کرد: به علت افزایش  بیش اندازه دمای هوای استان و پایداری آن ، سازمان زیباسازی شهرداری  به طور دائم ومرتب آبیاری درختان را انجام  وهمچنین در فصل پاییزاین سازمان به حرص شاخ‌ و‌برگ و در صورت کجی وتمایل آن‌ها به سمت خیابان، به قطع وجایگزینی آنها اقدام خواهد کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید